InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kosten van behandeling parodontitis: prijs in 2017 & 2018

Kosten van behandeling parodontitis: prijs in 2017 & 2018

Kosten van behandeling parodontitis: prijs in 2017 & 2018 Parodontitis is een vergevorderde tandvleesontsteking. Indien een beginnende ontsteking van tandvlees (gingivitis) niet behandeld wordt, dan kan de ontsteking zich verder ontwikkelen tot het kaakbot. Gingivitis kan zonder tandartsbezoek verholpen worden met een betere mondhygiëne, maar wanneer eenmaal het stadium van parodontitis is bereikt kan alleen nog een behandeling bij de tandarts het probleem verhelpen. Hier zijn vrij hoge kosten aan verbonden vooral wanneer veel tanden of kiezen behandeld moeten worden. De prijs ligt in 2017 en 2018 boven de duizend euro indien de parodontitis bij achttien tanden of kiezen speelt. Deze kosten gelden voor een niet-chirurgische operatie waarbij de wortel van de tand wordt schoongemaakt en geëffend. Soms zijn de pockets (de ruimtes tussen het tandvlees en de tand) zo diep dat een chirurgische ingreep nodig is. Dit wordt een flapoperatie genoemd. De kosten hiervoor liggen hoger. Meestal is een dergelijke operatie echter niet nodig.

Is behandeling parodontitis altijd nodig?

Van gingivitis naar parodontitis

Parodontitis is een tandvleesontsteking die is gevorderd tot het kaakbot. Parodontitis ontstaat wanneer een beginnende ontsteking van het tandvlees niet verholpen wordt en zich verder uitbreidt. Een beginnende tandvleesontsteking wordt gingivitis genoemd. Bij gingivitis is alleen het tandvlees zelf ontstoken, maar het kaakbot niet. Gingivitis kan met een verbeterende mondhygiëne (tweemaal daags poetsen en één keer per dag flossen) verholpen worden. Vaak reageert het tandvlees eerst gevoelig op het flossen, waarbij het zelfs behoorlijk kan bloeden. Sommige mensen schrikken hiervan en stoppen met flossen. Bloedend tandvlees tijdens het flossen (of poetsen) is echter een teken van een tandvleesontsteking. Het lichaam reageert op deze ontsteking door meer bloed naar dit lichaamsdeel te sturen. Bloedend tandvlees is dus zelf niet schadelijk maar wel een signaal van een onderliggend probleem. Dit onderliggende probleem, het ontstoken tandvlees, heeft juist meer in plaats van minder poetsen en flossen nodig.

Gingivitis kan je zelf genezen, parodontitis niet

Bij gingivitis, een beginnende tandvleesontsteking, is geen tandartsbezoek nodig. Het tandvlees zal zich vanzelf herstellen wanneer de mondhygiëne verbetert. Vaak gaat dit herstel zelfs erg snel: binnen een paar dagen is al verbetering te zien. Zo wordt het tandvlees minder rood en meer roze, gaat het steviger om de tand zitten, verdwijnt een eventuele zwelling van het tandvlees en stopt ook het bloeden bij het flossen of poetsen. Bij sommige mensen verbetert ook de mondgeur en de smaak in de mond. Het herstel gaat langzamer wanneer je te weinig vitamine C binnenkrijgt, aangezien je hele weerstand dan verslechtert.

Zie je geen verbetering na ongeveer een week tweemaal daags poetsen en één keer per dag flossen? Mogelijk heb je dan geen gingivitis maar parodontitis. Bij parodontitis begint het tandvlees vaak terug te trekken, zodat je tanden 'langer' lijken. Ook kan de ontsteking van je kaakbot ertoe leiden dat je tanden losser gaan zitten. Soms kent beginnende parodontitis echter niet deze zichtbare symptomen. Indien je na ongeveer twee weken nog steeds last ondervindt van je tandvlees, dan is een bezoek aan de tandarts aan te bevelen. Hij of zij kan dan vaststellen of er sprake is van parodontitis, gingivitis of mogelijk een geheel ander probleem.

Gevolgen niet behandelen parodontitis

Mocht er sprake zijn van parodontitis, dan kan dit alleen door de tandarts worden verholpen; een ontsteking van het kaakbot kan met alleen een verbeterde mondhygiëne niet meer hersteld worden. In het geval van parodontitis is dus altijd een tandartsbehandeling nodig. Onbehandelde parodontitis kan in het meest extreme geval ertoe leiden dat je tanden uitvallen wanneer het kaakbot zo zeer is verzwakt door de ontsteking dat de tand loslaat. Daarnaast blijven de bacteriën die de ontsteking veroorzaken niet in je mond, maar verplaatsen zij zich via bloedstroom ook naar de rest van je lichaam. Uit onderzoek blijkt dat een tandvleesontsteking de kans op een hartaanval vergroot.

Wat veroorzaakt parodontitis?

Parodontitis kan je voorkomen door op tijd je mondhygiëne te verbeteren wanneer je merkt dat je tandvlees problemen ondervindt. Behalve een slechte mondhygiëne, zijn er nog enkele factoren die aan het ontstaan en de verdere ontwikkeling van een tandvleesontsteking kunnen bijdragen.

Hormonale veranderingen

Het tandvlees is gevoeliger door hormonale veranderingen zoals bij zwangerschap, in de puberteit of tijdens de menopauze. Hierdoor is er ook een grotere kans op een tandvleesontsteking.

Ziekte

Bij ziekte kan ook je tandvlees verzwakken. Dit gebeurt met name bij een ziekte die je weerstand verslechtert, zoals bijvoorbeeld HIV/AIDS of kanker. Ook diabetespatiënten hebben een grotere kans op het ontstaan van een tandvleesontsteking.

Medicatie

Sommige medicijnen zijn slecht voor je tanden en/of tandvlees. Dit is dan vermeld in de bijsluiter. Ook kan het zijn dat medicijnen je speekselproductie aantasten wat indirect ook schadelijk is voor je tanden en tandvlees.

Roken

Roken is zoals bekend schadelijk voor je longen, maar ook je tandvlees lijdt eronder.

Wat is de behandeling voor parodontitis?

Hoe parodontitis wordt behandeld, hangt met name af van hoe ver de ontsteking is gevorderd.

Niet-chirurgische ingreep

Vaak maakt een tandarts bij een controle ook je tanden schoon door tandsteen te verwijderen. Het is belangrijk dat dit gebeurt aangezien je tandsteen met poetsen zelf niet kan verwijderen, maar wanneer je reeds parodontitis hebt ontwikkeld, dan kan dit met alleen het verwijderen van tandsteen niet meer worden verholpen. In dit geval is een 'diepere schoonmaak' nodig. Dit wordt in het Engels ook wel 'root planing' genoemd en houdt in dat de tandarts niet alleen de verharde tandplak en de tandsteen op de kroon (het zichtbare deel) van je tand verwijdert, maar ook de wortel van je tand (het deel van je tand dat door je tandvlees wordt bedekt) schoonmaakt. De tandarts zal ook je wortel 'egaal' maken waardoor het eenvoudiger is voor je tandvlees om weer verbinding te vinden met je tand.

Chirurgische ingreep

Soms is parodontitis al zo ver gevorderd dat een chirurgische ingreep nodig is. In dit geval vindt een zogeheten 'flapoperatie' (flap surgery) plaats. Dit houdt in dat je tandvlees wordt 'geopend' zodat je tandarts echt alle tandsteen op de wortel van je tand kan verwijderen. Ook hier zal je tandarts oneffenheden op je wortel wegwerken, zodat je tandvlees na de operatie weer eenvoudig strak om je tand kan gaan zitten. Aan het eind van de operatie wordt het tandvlees zo om de tand gelegd dat het zo strak mogelijk om de tand ligt. Op deze manier wordt de ruimte tussen tand en tandvlees waar bacteriën kunnen groeien zo klein mogelijk gemaakt.

Bij vergevorderde parodontitis zijn ook operaties nodig om het beschadigde tandvlees of zelfs het kaakbot te herstellen. Deze operaties worden doorgaans door een hierin gespecialiseerde (tand)chirurg uitgevoerd, waarbij de exacte kosten zeer sterk van de exacte situatie afhangen, zodat hier in zijn algemeenheid niets over te zeggen is.

Kosten voor behandeling parodontitis in 2017 en 2018?

Hieronder zijn de kosten van een typische (niet-chirurgische) behandeling voor parodontitis weergegeven. Zoals hierboven toegelicht, kunnen de kosten aanzienlijk hoger zijn wanneer ook nog andere (chirurgische) operaties verricht moeten worden. Meestal is dit echter gelukkig niet het geval en kan het probleem met niet-chirurgische ingrepen verholpen worden.

De onderstaande tabel toont de prijs voor een parodontitisbehandeling in 2017 en 2018. In de tabel is verondersteld dat de behandeling bij 18 elementen behandeld moet worden. Het kan uiteraard zijn dat in een individueel geval veel minder of juist meer tanden of kiezen behandeling nodig hebben. In dat geval zal de prijs ook navenant anders zijn. Merk voorts op dat de onderstaande prijzen gebaseerd zijn op de door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgestelde maximumtarieven. Een tandarts mag dus ook lagere tarieven rekenen (maar zal dit niet vaak doen), maar mag géén hogere tarieven voor de verschillende individuele prestaties in rekening brengen. Als patiënt heb je altijd recht op een prijsspecificatie waarop ook de exacte geleverde prestaties (inclusief codes) vermeld staan. Vraag je tandarts hiernaar indien je deze nog niet hebt ontvangen.

CodeBeschrijvingAantalPrijs in 2017Prijs in 2018
T12Onderzoek tandvlees met parodontiumstatus1 155,98 160,25
X10Kleine röntgenfoto8 120,48 123,76
A10Verdoving8 107,60 110,48
T21Grondig reinigen worteloppervlak 18 522,72 537,12
T32Herbeoordeling tandvlees met parodontiumstatus1 96,81 99,64
T33Uitgebreid bespreken vervolgtraject1 43,03 44,21
T61Evaluatie tandvlees met parodontiumstatus1 155,98 160,25
1.202,60 1.235,71

Vergelijking prijs 2017 met 2018

Ten opzichte van 2017, is de prijs voor een parodontitisbehandeling in 2018 met bijna 3% gestegen.

Lees verder

© 2017 Bl86g, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis: ontsteking van tandvlees rondom de tandenParodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees in de mond. Als ontsteking van het tandvlees lang blijft besta…
Tandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandeling en pijnTandvleesontsteking verhelpen, behandelen, gingivitis, bloedend tandvlees en pijn. Meer dan de helft van de bevolking he…
Parodontitis hoe behandelen?Parodontitis hoe behandelen?De symptomen van parodontitis of ontstoken tandvlees zijn bloedend rood gezwollen tandvlees en (steeds meer) loszittende…
Veel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesVeel voorkomende problemen aan tanden en tandvleesOnze tanden en ons tandvlees hebben het zwaar te verduren: dagelijks worden ze herhaaldelijk letterlijk blootgesteld aan…
Slechte adem door parodontitisSlechte adem door parodontitisEen slechte adem is heel vervelend. Wat kunt u doen aan een slechte adem? Een hele bekende en vervelende oorzaak van een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • https://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling
  • https://www.nza.nl/regelgeving/tarieven-en-prestaties/TB_REG_17614_01__Tandheelkundige_zorg
  • http://www.webmd.com/oral-health/guide/gum-disease-treatments
  • http://www.webmd.com/oral-health/guide/gingivitis-periodontal-disease
  • http://www.webmd.com/heart-disease/features/periodontal-disease-heart-health

Reageer op het artikel "Kosten van behandeling parodontitis: prijs in 2017 & 2018"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!