InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kunstgebitkosten: prijzen van volledige prothese 2016, 2017

Kunstgebitkosten: prijzen van volledige prothese 2016, 2017

Kunstgebitkosten: prijzen van volledige prothese 2016, 2017 Een volledig kunstgebit bestaat uit twee onderdelen: een bovenprothese en een onderprothese. Doorgaans zal iemand eerder een bovenprothese nodig hebben dan een onderprothese. De kosten voor een kunstgebit in alleen de bovenkaak liggen in 2017 en 2018 rond de 620 - 690. Deze kosten bestaan evenwel voor een groot deel uit tandtechniekkosten en dit type kosten kan sterk verschillen tussen tandartsen, zodat het zich kan lonen om naar een goedkope tandarts te zoeken. Een kunstgebit in de onderkaak is ongeveer 50 duurder dan een bovenprothese. Wanneer een onder- en bovenprothese tegelijk worden genomen, dan zijn de hieraan verbonden kosten ongeveer 1.000 - 1.150. Dit is ongeveer 300 goedkoper dan wanneer een kunstgebit in de onder- en bovenkaak onafhankelijk van elkaar, op verschillende momenten, wordt geplaatst.

Kunstgebit of klikgebit

Een kunstgebit is een uitneembare prothese die de kauw- en bijtfunctie (en het uiterlijk) van de oorspronkelijke tanden overneemt. Het kunstgebit blijft in de mond vastzitten doordat het zich door het mondslijmvlies aan de kaak hecht. Hiermee onderscheidt een kunstgebit zich van het klikgebit. Bij een klikgebit wordt de prothese namelijk middels implantaten aan de kaak vast 'geklikt'. Ook een klikgebit is zodoende uitneembaar, maar verschilt van een regulier kunstgebit door de wijze waarop de prothese met de kaak wordt verbonden.

Klikgebit aanzienlijk duurder

Een klikgebit verschilt op nog meer punten van een kunstgebit. Zo is een klikgebit aanzienlijk duurder, vereist het meer onderhoud en meer bezoeken aan de tandarts (of mondhygiënist). Hier staat evenwel tegenover dat een klikgebit doorgaans het kauwen beter mogelijk maakt dan een regulier kunstgebit dat 'losser' in de mond zit. Doordat het klikgebit steviger vastzit aan de kaak hoeft ook niet gevreesd te worden dat de prothese onbedoeld uit de mond kan vallen of iets dergelijks. Belangrijk is bovendien dat de implantaten voorkomen dat het kaakbot (verder) slinkt. Dit voorkomt een 'ingevallen mond' waardoor mensen er doorgaans aanzienlijk ouder uitzien.

Kosten bovenprothese 2016, 2017 en 2018

Doorgaans gaan de tanden en kiezen in de onderkaak langer mee dan die in de bovenkaak. Dit komt doordat het speeksel dat volop aanwezig is in de onderkaak de tanden en kiezen hier beter beschermen. Als gevolg, wordt doorgaans niet meteen voor een volledig kunstgebit gekozen, maar eerst voor een kunstgebit in alleen de bovenkaak.

Tandtechniekkosten verschillen per tandarts

Een kunstgebit in alleen de bovenkaak wordt ook wel een bovenprothese genoemd. De kosten hiervoor bestaan voor slechts ongeveer de helft uit door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gereguleerde kosten, terwijl grofweg de andere helft uit tandtechniekkosten bestaat. Tandtechniektarieven worden niet door de NZa bepaald, dus tandtechnici zijn vrij om hun eigen tarieven te bepalen. Zij brengen vervolgens deze tarieven in rekening bij de behandelende tandarts die deze weer doorberekend aan de patiënt. Een tandarts mag een patiënt nooit meer in rekening brengen voor tandtechniekkosten dan dat hijzelf aan de tandtechnicus heeft betaald. Een tandarts mag echter wel zelf de tandtechnicus kiezen waarmee hij wil samenwerken. Aangezien tandtechnici verschillende tarieven hanteren, kan een bovenprothese zodoende een verschillende prijs hebben per tandarts.

Prijzen kunstgebit bovenkaak

In de onderstaande tabel wordt een kostenopgaaf gegeven van een bovenprothese. De drie prestaties met een code zonder een asterisk zijn door de NZa gereguleerd. Voor deze prestaties mag een tandarts zodoende geen hoger bedrag in rekening brengen dan hier weergegeven. De techniekkosten (code P21*) daarentegen zijn ongereguleerd. Voor dit artikel is uitgegaan van tandtechniekkosten tussen de 300 en de 350. De totale kosten voor een bovenprothese komen dan in 2017 en 2018 uit op grofweg tussen de 620 en 690. In 2018 zal de prijs ook rond dit niveau liggen.

PrestatieCodeAantalPrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
Volledig kunstgebit bovenkaakP211 159 161 166
Techniekkosten bij volledig kunstgebitP21*1 300 - 350 310 - 360 320 - 370
Individuele afdruk met randopbouwP142 116 118 122
Toeslag voor extra beetbepaling met waswallenP431 32 32 33
Totaal 607 - 657 621 - 671 641 - 691

Kosten onderprothese 2016, 2017 en 2018

Een onderprothese is iets duurder dan een bovenprothese. Een onderprothese ziet er ook anders uit dan een bovenprothese. In het bijzonder, kent een bovenprothese een bedekking van het gehemelte. Een onderprothese daarentegen heeft dit niet aangezien dit de tong in de weg zou zitten.

Prijzen kunstgebit onderkaak

Het verschil met de prijs van een bovenprothese is evenwel niet groot. Zoals te zien in de onderstaande tabel, bedraagt het prijsverschil ongeveer vijftig euro, zodat een onderprothese in 2017 en 2018 tussen de 680 en de 750 kost. Voor 2018 wordt een vergelijkbare prijs verwacht.

Volledig kunstgebit onderkaakP251 211 215 221
Totaal 659 - 709 675 - 725 695 - 745

Kosten kunstgebit boven en onder 2016, 2017 en 2018

De prijs voor een volledige prothese (een boven- en onderprothese die tegelijk worden geplaatst) is lager dan de som van de twee afzonderlijke protheses. Dit geldt uiteraard alleen wanneer de boven- en onderprothese ook tegelijk worden geplaatst.

Prijs volledige prothese

De kosten van een bovenprothese en een onderprothese zijn in 2017 en 2018 bij elkaar opgeteld grofweg 1.300 - 1.450. Wanneer beide protheses samen worden genomen, dan bedraagt de prijs evenwel, zoals te zien in de onderstaande tabel, 1.000 - 1.150. Zodoende kan dus 300 worden bespaard wanneer de beide protheses tegelijk worden genomen in plaats van op verschillende momenten.

Volledig kunstgebit boven- en onderkaakP301 344 350 359
Totaal 992 - 1.092 1.015 - 1.115 1.043 - 1.143

Rekenvoorbeeld eigen risico, eigen bijdrage

Hoewel de meeste tandartskosten niet meer worden vergoed uit de basisverzekering, is er een uitzondering voor enkele bijzondere behandelingen. Het plaatsen van een kunstgebit is hier één van. Dit wordt in 2016 en 2017 voor 75% vergoed door de basisverzekering; de eigen bijdrage is zodoende gelijk aan 25%. De eigen bijdrage moet niet verward worden met het eigen risico. Om dit punt te illustreren, wordt hieronder een rekenvoorbeeld gegeven, uitgaande van een volledige prothese met een kostenplaatje van 1.000.

Rekenvoorbeeld bij volledige prothese t.w.v. 1.000

Een patiënt die een volledig kunstgebit neemt, zal naast de eigen bijdrage van 25% ook zijn of haar eigen risico (in 2016 gelijk aan minimaal 385) moeten betalen. In totaal komen zijn of haar uitgaven aan het kunstgebit dan op 250 (25% van 1.000) plus 385, oftewel 635. De resterende 365 wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Indien het eigen risico reeds is betaald aan andere zorguitgaven, dan blijven de uitgaven uiteraard beperkt tot de eigen bijdrage van 250.

Totale kosten 1.000
Eigen bijdrage (25%) 250
Vergoed uit basisverzekering, vóór eigen risico 750
Eigen risico 385
Vergoed door zorgverzekeraar 365
Zelf te betalen kosten ( 250 + 385) 635

Besparen op kunstgebit

Aangezien de kosten van een kunstgebit voor een groot deel uit (ongereguleerde) tandtechniekkosten bestaat, kan het zich lonen om naar een goedkope tandarts te zoeken. Gezien de hoge kosten van een kunstgebit, zou ook overwogen kunnen worden om een tandarts in Oost-Europa te bezoeken, aangezien de prijzen daar minder dan de helft van de Nederlandse tarieven bedragen. Wanneer in plaats van voor een kunstgebit voor een klikgebit wordt gekozen, dan zijn de potentiële besparingen door naar Oost-Europa te reizen voor de tandartsbehandelingen nóg groter.

Lees verder

© 2016 - 2017 Bl86g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het stappenplan van een kunstgebitHet is verstandig goed na te denken en te overleggen als u mogelijk op een kunstgebit over wilt gaan. Een gebitsprothese…
Prothese, kunstledemaat en kunstgebitProthese, kunstledemaat en kunstgebitEen prothese kennen we in verschillende vormen. Zo is er de kunstledemaat zoals de beenprothese, de handprothese, de arm…
Van eigen tanden naar een kunstgebitJammer genoeg horen we niet allemaal bij de gelukkigen onder ons, die tot op hoge leeftijd hun eigen tanden nog hebben.…
Uitneembaar kunstgebit, nog altijd een goede keuze?Uitneembaar kunstgebit, nog altijd een goede keuze?Hoe meer tanden ontbreken, hoe groter de kans dat mensen een uitneembare prothese of kunstgebit dragen, vooral op oudere…
Loszittend ondergebit: 'Klikgebit in één dag' werktLoszittend ondergebit: 'Klikgebit in één dag' werktNu de mondzorg en de voorlichting over het behoud van een goed gebit steeds beter wordt, hebben we allemaal een betere k…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rgerber / Pixabay
  • http://www.tandartsenpraktijkquist.nl/prijzen/wat-kost-uw-behandeling/prothese/
  • https://vergelijkmondzorg.nl/vergoeding/kosten-en-vergoeding-kunstgebit/
  • https://www.vinktandtechniek.nl/verschil-kunstgebit-klikgebit/
  • http://www.tppspanjer.nl/klikgebit.php

Reageer op het artikel "Kunstgebitkosten: prijzen van volledige prothese 2016, 2017"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 29-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!