Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2017 en 2018

Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2017 en 2018 Een gaatje vullen is één van de meestvoorkomende tandartsbehandelingen. Doordat tandartsen weinig transparant zijn over hun tarieven, kan het evenwel onduidelijk zijn wat een vulling exact kost. De kosten voor tandartsbehandelingen zoals het plaatsen van een vulling zijn gereguleerd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), maar de NZa geeft een prijs voor elke 'prestatie' en het plaatsen van een vulling bestaat uit drie prestaties (de vulling, de verdoving en een rubberdam om de tand 'droog te leggen'). Wanneer de kosten hiervoor worden opgeteld, dan komt de totaalprijs voor een éénvlaksvulling in 2017 en 2018 op bijna 70. De prijs voor een tweevlaksvulling ligt met ongeveer 80 iets hoger. Drievlaksvullingen kosten iets meer dan 90. Voor een vulling die vier vlakken bedekt betaal je in 2017 en 2018 ongeveer 110. Deze prijzen zijn slechts enkele euro's hoger dan het prijsniveau van 2016.

Soorten vullingen

Tandartsen werken met uiteenlopende soorten vullingen, al wordt grofweg sinds de eeuwwisseling steeds vaker voor composiet in plaats van amalgaam gekozen. Composietvullingen zijn wit van kleur (amalgaamvullingen zijn grijs/zwart), waardoor zij beter ogen dan amalgaamvullingen, maar zijn doorgaans minder sterk en duurzaam. Witte vullingen worden evenwel steeds krachtiger en ook de levensduur van deze soort vullingen neemt toe waardoor steeds meer Nederlandse tandartsen alleen nog met composiet werken. Om deze reden wordt in dit artikel gefocust op de prijs van composietvullingen.

Eénvlaksvulling, tweevlaksvulling, drievlaksvulling of meervlaksvulling

Bij een klein gaatje wordt een éénvlaksvulling geplaatst. Dit is een vulling die slechts één 'vlak' van een tand bedekt. Een tand heeft vier vlakken, een kies vijf: het vlak waarmee wordt gekauwd en de vier 'kanten' (de (zichtbare) buitenkant, de binnenkant en de twee aan andere tanden/kiezen grenzende kanten). Wanneer de tandarts trouw twee maal per jaar wordt bezocht, dan zal doorgaans een één- of tweevlaksvulling afdoende zijn. Wanneer een drie- of meervlaksvulling nodig is, dan is de cariës al vrij ver gevorderd. Dit zal doorgaans alleen gebeuren wanneer de tandarts langere tijd niet is bezocht, al zijn er uiteraard altijd uitzonderingen en pechgevallen.

Prijs éénvlaksvulling in 2017 en 2018

De prijzen van tandartsbehandelingen zijn in Nederland gereguleerd door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa publiceert jaarlijks een prijsoverzicht. In dit overzicht worden alle codes en prijzen van de verschillende 'prestaties' gepubliceerd. Eén tandartsbehandeling, zoals het plaatsen van een vulling, bestaat evenwel doorgaans uit meerdere prestaties. In het geval van een éénvlaksvulling is er bijvoorbeeld een prestatie die 'éénvlaksvulling' heet, maar zal een tandarts ook het tandelement moeten droogleggen (met een rubberen lapje) en is doorgaans ook een verdoving nodig. Dit zijn twee afzonderlijke prestaties met een eigen prijs (en code).

De onderstaande tabel toont de drie prestaties die nodig zijn voor het plaatsen van een composietvulling die één tandvlak bedekt. Zoals te zien, is de totaalprijs in 2017 67. Deze prijs is vergelijkbaar met die in 2016 en 2018.

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
Geleidings- en/of infiltratie verdovingA10131314
EénvlaksvullingV91424344
Drooglegging d.m.v. rubberdamV50111111
Totaal 666769

Kosten tweevlaksvulling in 2017 en 2018

Zoals te zien in de onderstaande tabel, vereist een tweevlaksvulling dezelfde prestaties als een éénvlaksvulling. Het enige verschil zit in het soort vulling dat wordt gebruikt. De grotere tweevlaksvulling is in 2017 ongeveer 13 duurder dan een éénvlaksvulling, zodat de totaalprijs voor een tweevlaksvulling eveneens 13 hoger is: 80. Dit is een euro duurder dan in 2016. In 2018 ligt de prijs weer een paar euro hoger dan in 2017.

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
TweevlaksvullingV92555658
Drooglegging d.m.v. rubberdamV50111111
Totaal 798083

Prijs drievlaksvulling in 2017 en 2018

Een drievlaksvulling is weer iets duurder dan een tweevlaksvulling, maar het verschil is niet er groot, namelijk slechts ongeveer 11. De overige twee prestaties (de verdoving en de rubberdam) zijn even duur als bij een twee- of éénvlaksvulling. De totaalprijs voor een drievlaksvulling is zodoende in 2017 91. Een vergelijkbare prijs als in 2016 en 2018.

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
DrievlaksvullingV93666769
Drooglegging d.m.v. rubberdamV50111111
Totaal 909194

Kosten vier- of meervlaksvulling in 2017 en 2018

Bij vergevorderde cariës in een tand kan een viervlaksvulling nodig zijn. Bij cariës in een kies kan zelfs een vijfvlaksvulling nodig zijn. Is de cariës zéér ver gevorderd, dan is soms een kroon in plaats van een vulling nodig. Een kroon is wel een aanzienlijk duurdere optie.

Zoals te zien in de onderstaande tabel, kost een meervlaksvulling (een vier- of vijfvlaksvulling) in 2017 110, één euro meer dan in 2016. In 2018 is de prijs voor een dergelijke grote vulling 113.

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
MeervlaksvullingV94858688
Drooglegging d.m.v. rubberdamV50111111
Totaal 109110113

Goedkopere opties?

De tarieven die de NZa publiceert zijn maximumtarieven, maar vrijwel elke tandarts hanteert deze (maximum)tarieven, zodat er nauwelijks prijsverschillen zijn bij vullingen. Uiteraard kan het wel zijn dat de ene tandarts tot een andere diagnose komt dan de andere tandarts. Een 'second opinion' vragen kan zodoende (soms) gunstig zijn. Dit brengt evenwel extra kosten met zich mee, zodat het zich alleen loont bij grote tandartsuitgaven.

Tandarts in buitenland

Een andere optie is om een tandarts in het buitenland, bijvoorbeeld Oost-Europa, te bezoeken. Hier zijn tandartstarieven aanzienlijk lager. Wel zullen er in dit geval reis- en verblijfkosten bij komen, zodat deze optie alleen gunstig is wanneer veel herstelwerk aan de tanden verricht moet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2019 en 2020Tandartsverzekering? Tandartstarieven 2019 en 2020De tarieven van tandarts en orthodontist gaan omhoog, wat betaalt u in 2019 en 2020 voor de behandeling van een tandarts…
Tandproblemen: cariësTandproblemen: cariësCariës is een tandprobleem wat ook wel tandbederf wordt genoemd. Hierdoor krijg je gaatjes. Lees in dit artikel meer ove…
Kun je gaatjes wegpoetsen?Kun je gaatjes wegpoetsen?Als je een gaatje in een van je tanden of kiezen krijgt, kan dat ontzettend vervelend zijn. Soms voel je er helemaal nik…
Gaatjes boren: Hoe doen ze het en doet het pijn?Heeft de tandarts bij de controle een gaatje ontdekt? Dat wordt boren en vullen! Doet het pijn en hoe doen ze het?

Wortelkanaalbehandeling kosten: prijs voor 2017 en 2018Wortelkanaalbehandeling kosten: prijs voor 2017 en 2018Een ontsteking in het wortelkanaal van een tand of kies kan vaak ernstig pijn doen. Met een wortelkanaalbehandeling verw…
Gevolgen van noodgedwongen of bewust met minder geld omgaanGevolgen van noodgedwongen of bewust met minder geld omgaanPlotseling met minder geld moeten rondkomen is meestal een gevolg van iets ernstigs waardoor het inkomen ineens veel lag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kjerstin Michaela, Pixabay
  • https://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling
  • https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2017/

Reageer op het artikel "Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2017 en 2018"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Schrijf mee!