InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huizenprijzen (per m²) in Flevoland, per gemeente: 2016

Huizenprijzen (per m²) in Flevoland, per gemeente: 2016

Huizenprijzen (per m²) in Flevoland, per gemeente: 2016 Flevoland, de jongste en naar inwonersaantal kleinste provincie van Nederland, kende lange tijd één van de laagste huizenprijzen per vierkante meter van Nederland. Doordat de financiële crisis de huizenmarkt in Flevoland minder hard heeft geraakt dan in de rest van Nederland, behoort deze provincie tegenwoordig gemeten naar huizenprijs per m² echter tot de middenmoot van Nederland. Provinciehoofdstad Lelystad kent evenwel ook nu nog een opvallend lage huizenprijs per vierkante meter, terwijl de grootste stad in Flevoland, Almere, een gemiddelde huizenprijs per m² kent die iets boven het provinciegemiddelde ligt.

Databronnen voor huizenprijzen (per m²) in Flevoland

Dit artikel gebruikt gegevens afkomstig van Huizenzoeker.nl, een site die maandelijks voor elke Nederlandse gemeente data verzamelt over huizenprijzen (per m²). Hiervoor gebruikt zij sites als Funda, zodat het hier om vraagprijzen gaat. Vraagprijzen zijn doorgaans iets hoger dan verkoopprijzen. De in dit artikel gebruikte data gelden voor april 2016.

Huizenprijzen (per vierkante meter) in gemeenten in Flevoland

Met een gemiddelde huizenprijs per m² van € 1.890 behoort Flevoland grofweg tot (het onderste deel van) de middenmoot van Nederland: vier provincies kennen een lagere huizenprijs per vierkante meter, zeven een hogere.

Flevoland: één COROP-regio, zes gemeenten

Flevoland, met ongeveer 400.000 inwoners de kleinste provincie van Nederland bestaat uit slechts één COROP-regio en zes gemeenten: Almere (200.000 inwoners), Lelystad (75.000 inwoners), Noordoostpolder (45.000 inwoners), Dronten (40.000 inwoners), Zeewolde (20.000 inwoners) en Urk (20.000 inwoners).

Almere en Lelystad

De gemeenten Almere (inclusief Almere Haven, Almere Buiten, Almere Hout en Almere Poort) en Lelystad beslaan het noordelijke deel van Flevoland. De gemeente Almere kent een gemiddelde huizenprijs per m² die ongeveer honderd euro boven het provinciegemiddelde ligt, terwijl huizen per m² in Lelystad juist ongeveer 100 euro goedkoper zijn dan het gemiddelde voor Flevoland.

Zeewolde en Dronten

De gemeenten Zeewolde en Dronten (inclusief Biddinghuizen en Swifterband) bevinden zich in het zuidelijke deel van Flevoland. Zeewolde, de jongste gemeente van Nederland, kent, na Urk, de hoogste huizenprijzen per m² van Flevoland. Dronten daarentegen, kent een gemiddelde huizenprijs per vierkante meter die vrijwel gelijk is aan het provinciegemiddelde.

Noordoostpolder en Urk

Het voormalige eiland Urk kent de hoogste gemiddelde huizenprijs per m² van Flevoland. De Noordoostpolder, die de gemeente Urk tegenwoordig met 'het vaste land' van Nederland verbindt, daarentegen kent juist de laagste gemiddelde huizenprijs per vierkante meter van de provincie Flevoland.

Overzicht gemiddelde huizenprijzen (per m²) in Flevolandse gemeenten

Gemiddelde prijs Gemiddelde prijs per m²
2008 2016 Δ (in %) 2008 2016 Δ (in %)
Flevoland€ 290.222€ 259.154-11%€ 1.958€ 1.890-3%
Almere€ 293.575€ 259.709-12%€ 2.009€ 1.981-1%
Dronten€ 288.887€ 272.227-6%€ 2.009€ 1.873-7%
Lelystad€ 284.415€ 258.185-9%€ 1.809€ 1.783-1%
Noordoostpolder€ 258.249€ 233.696-10%€ 1.885€ 1.728-8%
Urk€ 330.718€ 259.362-22%€ 2.145€ 2.1751%
Zeewolde€ 372.283€ 300.887-19%€ 2.235€ 2.163-3%

Ontwikkeling huizenmarkt van Flevoland, van financiële crisis (2008-2009) tot 2016

De Nederlandse huizenmarkt is relatief zwaar getroffen door de financiële crisis, met tussen de financiële crisis (2008-2009) en 2016 een gemiddelde afname van de huizenprijzen van 10%. In Flevoland daarentegen zijn huizenprijzen per m² in deze periode slechts met 3% afgenomen. In de twee grootste steden van Flevoland, Almere en Lelystad, heeft de afnamen in de huizenprijzen per m² zich zelfs beperkt tot 1%. In Urk zijn huizen zelfs per vierkante meter iets duurder geworden tussen 2008 en 2016.

Prognose voor huizenmarkt van Flevoland, tot en met 2025

Het Economisch Bureau van ING verwacht dat de huizenprijzen in Nederland tussen 2015 en 2025 gemiddeld met 2% per jaar zullen stijgen. Voor Flevoland verwacht ING evenwel een duidelijk hogere jaarlijkse stijging van de huizenprijzen.

Sterke groei aantal huishoudens en jonge bevolking

Flevoland kent, als jonge provincie, logischerwijs veel nieuwbouw. Dit heeft de afgelopen decennia veel jonge mensen aangetrokken naar met name Almere en Lelystad. Als gevolg, ligt de gemiddelde leeftijd in Flevoland iets meer dan drie jaar beneden het landelijke gemiddelde.

Bovendien, wordt voor Flevoland tussen 2015 en 2025 een grote groei in het aantal huishoudens verwacht door ING: 15,6%, versus het landelijke gemiddelde van 6,6%. Deze groei zal de vraag naar huizen aanzienlijk aanwakkeren en dus ook de prijzen laten stijgen.

Hoge werkloosheid, laag gemiddelde inkomen

Wat de (verwachte) groei in huizenprijzen daarentegen ietwat tempert, is is de fors gestegen werkloosheid in Flevoland, alsmede het gemiddelde lage inkomen in de provincie. Om deze reden verwacht het Economisch Bureau van ING weliswaar een jaarlijkse groei in de huizenprijzen die iets boven het landelijke gemiddelde van 2% ligt, maar geen spectaculaire grote groei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tulpenroute Noordoostpolder en FlevolandTulpenroute Noordoostpolder en FlevolandNaast Zuid- en Noord-Holland groeien en bloeien er ook volop tulpen in de Noordoostpolder en Flevoland. Zelfs in de kop…
Vliegtuigwrakken in Flevoland gemarkeerdVliegtuigwrakken in Flevoland gemarkeerdTijdens de drooglegging van Flevoland zijn 36 neergehaalde vliegtuigen gevonden en geborgen. De vindplaatsen zijn gemark…
Bronnen en referenties
  • http://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/
  • https://www.ing.nl/media/ING_EBZ_De-regionale-huizenmarkten-tot-2025_tcm162-83936.pdf

Reageer op het artikel "Huizenprijzen (per m²) in Flevoland, per gemeente: 2016"

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 09-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huizenprijzen Nederland
Schrijf mee!