InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huizenprijzen in België vergeleken met Nederland, anno 2015

Huizenprijzen in België vergeleken met Nederland, anno 2015

Huizenprijzen in België vergeleken met Nederland, anno 2015 De prijs van een huis lag in België altijd aanzienlijk lager dan in Nederland. Doordat de huizenprijzen in Nederland sinds de financiële crisis sterk zijn afgenomen, terwijl de prijs van een huis in België gestaag verder bleef stijgen, is dit echter langzaamaan veranderd. Zijn huizen anno 2014-2015 nog wel goedkoper in België dan in Nederland? En waar in België zijn huizen het duurst en waar juist het goedkoopst?

Inhoud

Huizenprijzen in België en Nederland: 2006-2015

Voor een prijsvergelijking tussen Nederlandse en Belgische huizen is het van belang dat gelijksoortige huizen met elkaar worden vergeleken. De Belgische Federale Overheidsdienst (FOD) maakt in haar statistieken een onderscheid tussen drie soorten woningen: 'gewone woonhuizen', villa's en appartementen. Het Nederlandse Kadaster daarentegen onderscheidt twee-onder-een-kapwoningen, appartementen, hoekwoningen, tussenwoningen en vrijstaande woningen. Deze categorieën overlappen niet perfect, maar wat in België een 'gewoon woonhuis' wordt genoemd lijkt het meest op een Nederlandse twee-onder-een-kapwoning en een Belgische villa benadert een Nederlandse vrijstaande woning.

Nederlandse huizenmarkt: 2006-2015

In 2006, vóór de financiële crisis (2008-9), kostte een Nederlandse vrijstaande woning gemiddeld € 389.411, een twee-onder-een-kapwoning € 271.937 en een appartement € 173.973. De financiële crisis heeft er in Nederland echter toe geleid dat huizenprijzen voor het eerst sinds tijden daalden. Als gevolg, was de gemiddelde verkoopprijs van een vrijstaande woning in 2015 nog maar € 352.167 en van een twee-onder-een-kapwoning € 256.146. De gemiddelde verkoopprijs van een Nederlands appartement was daarentegen met € 189.371 in 2015 wel hoger dan in 2006.

Belgische huizenmarkt: 2006-2014

De financiële crisis heeft in België de huizenmarkt aanzienlijk minder geraakt, waardoor huizenprijzen in België zijn blijven stijgen tussen 2006 en 2014 (het meest recente jaartal waarvoor de FOD medio 2016 huizenprijsdata beschikbaar had). Een Belgische villa kostte in 2006 gemiddeld € 285.855 en in 2014 € 333.736, de gemiddelde verkoopprijs van een gewoon woonhuis steeg in deze periode van € 149.437 naar € 199.868 en die van een appartement van € 156.918 naar € 209.516.

Vergelijking Nederlandse en Belgische huizenmarkt: 2006-2014/2015

De onderstaande tabel vergelijkt de prijsontwikkeling in Nederland met die in België. Zoals te zien in de laatste kolom van de tabel, is de prijs van een Nederlandse vrijstaande woning tussen 2006 en 2015 afgenomen met bijna 10%, terwijl een Belgische villa tussen 2006 en 2014 bijna 17% duurder is geworden. Als gevolg, is de gemiddelde vrijstaande woning/villa in België nauwelijks nog goedkoper dan in Nederland. Bij twee-onder-een-kapwoningen/gewone woonhuizen is het verschil in prijsontwikkeling nog groter: in Nederland nam de gemiddelde prijs af met bijna 6%, terwijl deze in België toenam met bijna 34%. De consequentie hiervan is dat het prijsverschil voor gewone woonhuizen tussen Nederland en België meer dan gehalveerd is tussen 2006 en 2014/2015. Een gemiddeld appartement, tot slot, is als gevolg van het verschil in prijsontwikkeling in 2014/2015 duurder in België dan in Nederland.

20062014/2015∆ 2006-2014/5
Villa/vrijstaande woning
Nederland € 389.411€ 352.167- 9,6%
België€ 285.855€ 333.736+ 16,8%
∆ Nederland-België+ € 103.556+ € 18.431
Woonhuis/twee-onder-een-kapwoning
Nederland€ 271.937€ 256.146- 5,8%
België€ 149.437€ 199.868+ 33,7%
∆ Nederland-België+ € 122.500+ € 56.278
Appartement
Nederland€ 173.973€ 189.371+ 8,9%
België € 156.918€ 209.516+ 33,5%
∆ Nederland-België+ € 17.055- € 20.145

Een verklaring voor het prijsverschil tussen Nederlandse en Belgische huizen

De in vergelijking met België van oudsher hoge Nederlandse huizenprijzen kunnen verklaard worden aan de hand van verschillen factoren. Allereerst, de hogere reële inkomens in Nederland vergeleken met België. Voorts, de lagere rentestand en uitgebreidere hypotheekmarkt in Nederland waardoor Nederlanders goedkoper en eenvoudiger een groot bedrag konden lenen voor de aanschaf van een huis. Hier komt nog de hypotheekrenteaftrek bij die in Nederland onbegrensd is/was, terwijl België een plafond kent waarboven de hypotheekrente niet meer fiscaal aftrekbaar is.

Impact van de financiële crisis

De financiële crisis (2008-9) heeft in Nederland een grotere impact gehad dan in België waardoor reële inkomens in Nederland meer zijn gedaald dan in België. Daarnaast zijn in reactie op de crisis in Nederland de regels voor hypotheekverschaffing aangescherpt. Bovendien is er onzekerheid ontstaan over het voortbestaan van de (ongelimiteerde) hypotheekrenteaftrek in Nederland. Al deze factoren hebben ertoe bijgedragen dat de huizenprijzen in Nederland zijn gedaald, terwijl zij in België gestaag verder zijn gestegen.

Belgische regio's met duurste en goedkoopste huizen

Huizen zijn in Vlaanderen aanzienlijk duurder dan in Wallonië. Dit geldt voor gewone woonhuizen, villa's alsook voor appartementen. Zoals te zien in de onderstaande tabel, zijn huizen in Vlaanderen gemiddeld ongeveer veertig procent duurder dan in Wallonië. Het duurst zijn huizen evenwel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vooral villa's zijn met een gemiddelde prijs van bijna een miljoen euro opmerkelijk duur in de Belgische hoofdstad.

Vlaams GewestBrussels Hoofdstedelijk GewestWaals Gewest
Gewoon woonhuis€ 213.558€ 365.204€ 149.808
Appartement€ 214.465€ 224.843€ 165.058
Villa€ 355.394€ 952.257€ 262.793

Huizenprijzen grensregio Nederland-België

Wordt specifiek naar de huizenprijzen in België nabij de grens met Nederland gekeken, dan valt op dat huizen het goedkoopst zijn in de Belgische provincie Luik (gelegen ten zuiden van (Nederlands) Limburg). Met name de aan Nederland grenzende Belgische gemeenten Kelmis, Voeren en Plombières kennen lage huizenprijzen, zo blijkt uit de door de Belgische FOD gepubliceerde cijfers. De eveneens met Nederland grenzen provincies Oost-Vlaanderen (ten zuiden van Zeeland) en Limburg (ten westen van Nederlands Limburg) kennen gemiddeld iets hogere huizenprijzen dan in de provincie Luik. Het noordoostelijke deel van West-Vlaanderen, dat grenst aan Zeeland, kent daarentegen relatief hoge prijzen. Ditzelfde geldt voor de ten zuiden van Noord-Brabant gelegen Belgische provincie Antwerpen.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen voordat de prijzen verder gaan zakkenHuis verkopen voordat de prijzen verder gaan zakkenIn de periode van 2008 tot en met 2012 zijn de huizenprijzen tien tot vijftien procent gezakt. Huizenbezitters kunnen hu…
Huis kopen een goede of een slechte investering?In het verleden werden huurders van huizen voor gek verklaard. De maandelijkse huur was weggegooid geld. Door de daling…
Als de huizenprijzen inzakkenUw huis kan fungeren als een spaarpot, maar wat als de huizenprijzen inzakken en de waardestijging om wordt gezet naar e…
De redenen om nog geen huis te kopenDe Nederlandse huizenmarkt heeft een dipje doorgemaakt in de jaren vanaf 2008 tot en met 2011. Afhankelijk van de provin…
Restschulden fiscaal aftrekbaarRestschulden fiscaal aftrekbaarOm huiseigenaren die met een onverkoopbaar huis zitten door een te hoge hypotheek tegemoet te komen, moeten restschulden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chickenonline, Pixabay
  • http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/bouw_industrie/vastgoed/
  • http://www.kadaster.nl/web/Zakelijk/Vastgoedcijfers/Gemiddelde-koopsom-3/Gemiddelde-koopsom-per-woningtype.htm
  • http://statbel.fgov.be/nl/binaries/Prijsverschillen_tcm325-101968.pdf
  • http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/economie/bouw_industrie/vastgoed/gemiddelde_prijs_woonhuis/

Reageer op het artikel "Huizenprijzen in België vergeleken met Nederland, anno 2015"

Infoteur: Bl86g
Gepubliceerd: 22-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!