InfoNu.nl > Financieel > Geld > 500-Eurobiljet na 2018 geleidelijk uit de roulatie

500-Eurobiljet na 2018 geleidelijk uit de roulatie

500-Eurobiljet na 2018 geleidelijk uit de roulatie De Europese Centrale Bank (ECB) kondigde in mei 2015 aan de productie en uitgifte van het 500-eurobiljet eind 2018 te staken. De bestaande biljetten blijven weliswaar geldig, maar er worden geen nieuwe biljetten meer bijgedrukt. Worden bedoelde coupures na 2018 bij de bank ingeleverd, dan worden ze uit roulatie genomen. De al langere tijd gevoerde discussie over afschaffing van het 500-eurobiljet ging met name om het witwassen van geld en de privacy. Maar binnen de financiële wereld werd ook gewezen op een mogelijk ander effect: het zou de positie van de euro kunnen verzwakken.

Inhoud

Waarom wilde men het biljet van 500 euro afschaffen?

Het debat over de afschaffing van het biljet van 500 euro, bereikte begin 2016 zijn hoogtepunt. Voorstanders willen op die manier:
  • drugshandelaren en andere leden van de georganiseerde misdaad de pas afsnijden bij het witwassen van geld;
  • financiering van terrorisme tegengaan;
  • zwartwerkers de wind uit de zeilen nemen.

Meldplicht ongebruikelijke transacties schoot tekort

Weliswaar bestond er bij financiële instellingen al langer een meldplicht voor ongebruikelijke transacties. Maar die behelsden vermoedelijk slechts het topje van de bekende ijsberg. In de onderwereld verhuizen aanzienlijke bedragen buiten het officiële bankcircuit om van eigenaar. Het fenomeen Bitcoin is daarvan een sprekend voorbeeld. Maar er worden ook nog grote sommen geld contant vervoerd. En met name het 500-eurobiljet dreigde een internationale drugsvaluta te worden. Of zoals PvdA-woordvoerder Nijboer het ooit uitdrukte: "Straks gebruikt men het 500-eurobiljet in Zuid-Amerika vaker dan in ons land".

Wie waren tegen afschaffing van het 500-eurobiljet?

  • De onderwereld waardeerde het biljet van 500 euro juist omdat het zo weinig plaats innam in een koffer vol met geld;
  • Ook bewakers van onze privacy zagen afschaffing van het 500-euro-biljet niet zitten;
  • En dan is er is ook nog een toenemend aantal bezorgde burgers. Die willen met een mogelijke boeterente (strafrente) voor spaargeld in het vooruitzicht, hun bezit niet langer op een spaarrekening opslaan. Ook zij zullen het 500-eurobiljet erg missen.

Vooral Zwitserse frank kan profiteren van het uit roulatie nemen

Overigens droeg een Amerikaanse zakenbank een geheel ander aspect aan dat tegen afschaffing van het 500-eurobiljet zou pleiten. Zonder 500-eurobiljet zou de euro aanzienlijk aan waarde inboeten. Vooral ten opzichte van Amerikaanse dollar en Zwitserse frank. Haar bestaansrecht dankte het 500-eurobiljet volgens deze bank aan een speciale doelgroep. Een doelgroep met voornamelijk criminele achtergrond. Het ligt voor de hand dat de bezitters van dergelijke grote coupures deze bij afschaffing niet op een bankrekening zullen storten. Zij willen ook in de toekomst contant geld blijven gebruiken. En is het voor hen te omslachtig om dat in euro's aan te houden? Dan is de keuze in andere valuta's snel gemaakt. Een vlucht in de Zwitserse frank, met een grootste coupure van 1000 frank, ligt dan voor de hand. Dat kan leiden tot een opwaardering van de Zwitserse munt ten opzichte van de euro.

Ook de dollar kan na 2018 baat hebben bij afschaffing 500-eurobiljet

Meer nog dan de Zwitserse frank kan ook de Amerikaanse dollar van afschaffing van het 500-eurobiljet kunnen profiteren. Hoewel die valuta slechts een biljet van 100 dollar als grootste coupure kent. Per slot van rekening is de dollar de meest courante valuta ter wereld. En is er geen 500-eurobiljet meer, dan is er geen duidelijk aanwijsbare reden meer om de voorkeur aan de euro te geven.

Zwakkere euro wellicht stimulans voor onze economie

Volgens sommige economen trouwens, is het vooruitzicht van een zwakkere euro helemaal geen slechte zaak. Zij zien in een zwakkere euro een uitgelezen kans om de Europese economie te stimuleren. Een goedkope euro maakt onze producten op de wereldmarkt immers goedkoper. En onze export dus meer concurrerend.

Europese Centrale Bank (ECB) besliste uiteindelijk over afschaffing

Over het lot van het 500-eurobiljet werd al tijden gediscussieerd. ECB-president Draghi zelf, die over het al dan niet afschaffen ervan ging, had niet zoveel op met het 500-eurobiljet. Maar vooral vanuit Duitsland bestond er veel oppositie tegen afschaffing. “Burgers moeten zelf kunnen uitmaken of ze contant geld prefereren of liever giraal betalen”. Plannen om contant geld te beperken stuitten altijd al op veel weerstand bij onze oosterburen. Overigens bevindt de Europese unie zich met haar 500-eurobiljet op mondiaal niveau in select gezelschap. Er zijn maar weinig landen in de wereld met een nóg hogere coupure. Het biljet van 1000 Zwitserse franken is daarvan een voorbeeld.
Gerelateerde artikelen
Volg de reis van je eurobiljettenVolg de reis van je eurobiljettenHeb je je al eens afgevraagd hoeveel mensen het biljet van vijf euro in je portefeuille al in hun handen gehad hebben? B…
Europese economieEuropese economieDe economische samenwerking binnen de Europese Unie is in 1957 gestart met de ondertekening van het verdrag van Rome. Si…
Komt er een strafrente voor spaarders?Komt er een strafrente voor spaarders?De goedkoopgeldpolitiek van centrale banken is mislukt. Inmiddels circuleert een nieuw idee hoe burgers gedwongen kunnen…
Ik bezit vals geld, wat nu?Ik bezit vals geld, wat nu?Iedereen kan ongewenst in het bezit komen van vals geld. Hoe moet u hiermee omgaan? Moet u het zo snel mogelijk uitgeven…
Instellingen van de Europese UnieDe Europese Unie heeft zeven instellingen, waarvan vier politieke instellingen en drie niet-politieke instellingen. In d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://nos.nl/artikel/2103141-ecb-stopt-eind-2018-met-500-eurobiljet-maar-het-blijft-geldig.html

Reageer op het artikel "500-Eurobiljet na 2018 geleidelijk uit de roulatie"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 09-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!