InfoNu.nl > Financieel > Geld > AOW-uitkering bij emigratie: hoogte per land in 2017, 2018

AOW-uitkering bij emigratie: hoogte per land in 2017, 2018

AOW-uitkering bij emigratie: hoogte per land in 2017, 2018 Wie na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd naar het buitenland wil emigreren, verliest hiermee niet zijn recht op een AOW-uitkering. Wel kan het zo zijn dat de AOW-uitkering lager is dan wanneer niet geëmigreerd zou zijn. Dit hangt echter af van het land waarnaartoe wordt verhuisd. Zolang het een emigratie is binnen de EU, blijft het recht op de volle AOW-uitkering bestaan, maar bij een emigratie naar een niet-EU-land hangt het af van het met dit land gesloten sociale zekerheidsverdrag (of de afwezigheid hiervan). Nederland heeft in 2017 (en 2018) met tientallen landen van buiten de EU een sociaal zekerheidsverdrag afgesloten, waaronder Suriname, Marokko en Turkije.

Inhoud

AOW-hoogte bij binnenlandse situaties

Bij binnenlandse situaties, dus situaties waarbij de AOW in Nederland wordt genoten, hangt de hoogte van de AOW af van de levenssituatie van een persoon. Zo ontvangt een gehuwde AOW-gerechtigde 50% van het minimumloon, maar een ongehuwde AOW-gerechtigde 70%. Beiden ontvangen daarnaast de inkomensondersteuning AOW. De inkomensondersteuning is gelijk voor gehuwden en ongehuwden, en bedraagt 25,48 bruto per maand (2016).

AOW-hoogte, incl. inkomensondersteuning in 2016

De onderstaande tabel toont de AOW-uitkering (incl. inkomensondersteuning) voor alleenstaanden en voor gehuwden (waarbij mensen met een geregistreerd partnerschap en samenwonenden voor de AOW ook als gehuwden worden gezien).

LevenssituatieAOW-hoogte (bruto)
Gehuwd 783,87
Ongehuwd 1.138,15

Vakantiegeld

Naast de maandelijkse AOW-uitkering, ontvangt een AOW-gerechtigde ook elk jaar in mei vakantiegeld. Voor een alleenstaande gaat het hier om 858,72 (2016, bruto) en voor een gehuwd iemand om 613,44 (2016, bruto).

Partnertoeslag

Tot 2015 konden AOW-gerechtigden met een partner die de AOW-leeftijd nog niet heeft bereikt een toeslag ontvangen. Dit werd de partnertoeslag genoemd. Deze toeslag is echter in 2015 afgeschaft. Alleen AOW-gerechtigden die deze toeslag reeds vóór 2015 ontvingen en er nu nog recht op hebben, kunnen deze toeslag nog ontvangen.

Emigratie binnen Europa

Emigratie tijdens AOW-opbouwfase

In de rest van dit artikel wordt uitgegaan van de situatie dat emigratie pas plaatsvindt ná het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd. Wordt reeds vóór dit tijdstip geëmigreerd, dan wordt met elk jaar dat in de vijftig jaar voorafgaand aan de AOW-gerechtigde leeftijd buiten Nederland wordt gewoond doorgaans 2% van de AOW-uitkering verloren.

Emigratie binnen EU, EER en Zwitserland

Binnen de EU bestaat een interne markt met een verbod op discriminatie van EU-ingezetenen. Als gevolg heb je bij emigratie naar een ander EU-land recht op dezelfde AOW-uitkering als wanneer je in Nederland zou blijven wonen. In 2016 zijn de volgende landen lid van de EU: België, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Duitsland, Denemarken, Ierland, Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Portugal, Spanje, Finland, Oostenrijk, Zweden, Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Bulgarije, Roemenië en Kroatië. Je wordt dus niet op je AOW gekort als je naar één van deze landen emigreert. Dit geldt ook voor emigratie naar een EER-land (Noorwegen, IJsland, Liechtenstein) of Zwitserland.

Emigratie naar Europees verdragsland

Met landen die geen lid zijn van de EU of EER, kan Nederland een sociaal zekerheidsverdrag sluiten. In dergelijke verdragen is geregeld dat bij emigratie recht is op een volledige AOW-uitkering. Hier staat tegenover dat het verdragsland controle op de rechtmatigheid van de (AOW-)uitkering moet uitvoeren (of Nederlandse controle moet toestaan). Nederland heeft met de volgende (deels) Europese landen een sociaal zekerheidsverdrag:
  • Bosnië-Herzegovina
  • Kanaaleilanden
  • Kosovo
  • Macedonië
  • Man (een eiland in de Ierse Zee)
  • Monaco
  • Montenegro
  • Servië
  • Turkije

Emigratie naar Europees niet-verdragsland

Bij emigratie naar een Europese land dat niet in het bovenstaande rijtje staat noch lid is van de EU of EER (incl. Zwitserland), geldt onverkort de Nederlandse wet, in het bijzonder de Wet Beperking Export Uitkeringen (Wet BEU). Doorgaans, betekent dit dat geen hogere AOW-uitkering kan worden ontvangen dan 50% van het minimumloon en dat geen recht bestaat op de inkomensondersteuning. Met name alleenstaanden die emigreren kunnen als gevolg aanzienlijk gekort worden in hun AOW-uitkering.

Emigratie buiten Europa

Bij emigratie naar een niet-Europees land, geldt hetzelfde als bij emigratie naar een Europees niet-EU-land: alleen als er een sociaal zekerheidsverdrag bestaat met het land in kwestie, is er een recht op de volledige AOW-uitkering. Nederland heeft een sociaal zekerheidsverdrag met de onderstaande niet-Europese landen.

Afrika

  • Egypte
  • Kaapverdië
  • Marokko
  • Tunesië
  • Zuid-Afrika

Azië en Oceanië

  • Australië
  • Filipijnen
  • Hongkong
  • India
  • Indonesië
  • Israël
  • Japan
  • Jordanië
  • Nieuw-Zeeland
  • Thailand
  • Zuid Korea

Noord- en Zuid-Amerika

  • Argentinië
  • Belize
  • Canada
  • Chili
  • Ecuador
  • Panama
  • Paraguay
  • Suriname
  • Uruguay
  • Verenigde Staten

Marokko

Begin 2016 stemde de Tweede Kamer in met de opzegging van het sociaal zekerheidsverdrag met Marokko. Nederland bleef echter proberen om overeenstemming te vinden met Marokko, dus het verdrag werd nog niet definitief opgezegd. In juni 2016 is de overeenstemming alsnog gevonden, zodat AOW-gerechtigden die naar Marokko emigreren alsnog niet gekort worden op hun AOW.
Gerelateerde artikelen
Uitkeringen en kinderbijslag en wonen in Marokko of Turkijenieuws uitgelichtUitkeringen en kinderbijslag en wonen in Marokko of TurkijeWie in Turkije of Marokko gaat wonen en op dit moment in Nederland een AOW, WW of Anw uitkering of kinderbijslag ontvang…
Wonen in het buitenland en uitkering in 2015: AOW, WW, etcWonen in het buitenland en uitkering in 2015: AOW, WW, etcWanneer je in 2015 gaat emigreren of reeds in het buitenland woonachtig bent terwijl je ook een uitkering ontvangt zoals…
AOW opbouw in het buitenland in 2017 en 2018AOW opbouw in het buitenland in 2017 en 2018Als je in de vijftig jaar voorafgaande aan je AOW-leeftijd altijd in Nederland hebt geleefd, dan heb je recht op een vol…
Met emigratie erfbelasting voorkomen?Met emigratie erfbelasting voorkomen?Erfbelasting vrij? Met emigratie of vlucht naar het buitenland de erfbelasting voorkomen, belasting ontduiken of success…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Bronnen en referenties
  • http://www.svb.nl/int/nl/algemeen/tegemoetkoming_kob/
  • https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/
  • https://www.svb.nl/int/nl/algemeen/verdragslanden.jsp
  • https://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/
  • http://marokko.nlambassade.org/nieuws/2016/02/parlement-stemt-in-met-opzegging-sociaal-zekerheidsverdrag.html
  • https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/06/05/akkoord-over-aanpassing-sociale-zekerheidsverdrag-marokko

Reageer op het artikel "AOW-uitkering bij emigratie: hoogte per land in 2017, 2018"

Reacties

Kruitwagen, 16-01-2019 10:11 #3
Ik woon in Hongarije en vanaf 2019 verlies ik mijn heffingskorting. Over het AOW-gedeelte en onroerend goed betaal ik belasting in Hongarije. Nu verneem ik dat over de AOW van Nederlanders in Ierland door Ierland belasting wordt geheven. Zij hebben dus geen last van de heffingskorting. Ik kan dit nergens in het belastingverdrag terugvinden. Klopt het verhaal?

Jendella, 02-12-2018 13:38 #2
Wat is mijn A.O.W in Indonesië?

Ferry Burgers, 29-11-2017 12:01 #1
Een goeden dag.
Er is toch behoefte hoe het zit met verdragslanden zeker om individueel om hoeveel % totale belasting ik in Nederland moet afdragen en wanneer men recht heeft op inkomensondersteuning. Ik bv ga emigreren binnenkort naar Thailand en ben getrouwd met een Thaise onderwijzeres op een High school. Ik weet dat men aanspraak kan maken op inkomensondersteuning. Maar wanneer mag ik aanspraak hier opmaken? Hangt dit bv af als je alleen AOW krijgt? Graag hierop antwoord of wat uitgebreider op site. Nu is alles nog onduidelijk. Als men zulke dingen weet. is het toch makkelijk om links naar dit te maken.
Bij voorbaat dank
Ferry Burgers Reactie infoteur, 29-11-2017
De inkomensondersteuning ontvangt u inderdaad alleen als u de AOW-leeftijd heeft bereikt. Het is een extra maandelijks bedrag van rond de 25 euro.

Thailand is een verdragsland (zie in het artikel het kopje 'Emigratie buiten Europa' en dan de subkop 'Azië en Oceanië'), dus mocht u de AOW-leeftijd reeds hebben bereikt, dan ontvangt u ook na emigratie naar Thailand gewoon de volledige AOW-uitkering, inclusief inkomensondersteuning.

Wat de belastinghoogte betreft: het hangt van het belastingverdrag met Thailand af of Thailand dan wel Nederland uw AOW-inkomen mag belasten. Als de AOW-uitkering in Nederland belast wordt, dan valt het bedrag (incl. de inkomensondersteuning) in box 1 van de inkomstenbelasting. Hier wordt het op dezelfde manier belast als ander inkomen. Een verschil is dat een AOW-gerechtigde geen AOW-premie meer betaalt. Dit scheelt aanzienlijk in de belastingdruk.

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!