InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een tandarts in Polen, in 2016?

Wat kost een tandarts in Polen, in 2016?

Wat kost een tandarts in Polen, in 2016? Wie aan de hoge tandartskosten in Nederland wil ontsnappen, kan ervoor kiezen om een tandarts in het buitenland te bezoeken. Polen is van oudsher een populaire bestemming voor 'tandartstoeristen'. De kwaliteit van de tandheelkunde is in dit Oost-Europese EU-land vergelijkbaar met Nederland, maar de tandartstarieven zijn aanzienlijk lager. Maar hoeveel kan je exact besparen door een Poolse tandarts te bezoeken?

Inhoud

Een tandarts vinden in Polen

Een goede Engels- of Duitssprekende Poolse tandarts vinden

Wie een Poolse tandarts overweegt, zal het Engels of Duits machtig moeten zijn. Uiteraard kan ook een vertaler ingehuurd worden, maar dit zal niet altijd eenvoudig zijn. Een Poolse tandarts kan eenvoudig gevonden worden door met Google te zoeken op 'zahnartz Polen' of 'dentist Poland'. Hiermee kunnen Poolse tandartsen die zich richten op internationale klanten gevonden worden, maar dit zegt verder nog weinig over de kwaliteit van de tandarts in kwestie. Hiervoor kan Whatclinic.com, een internationale website waar (tand)artsen zichzelf kunnen voorstellen én cliënten recensies achter kunnen laten, worden nageslagen. Menig tandarts heeft ook een Facebook-pagina met beoordelingen van klanten en/of Google reviews. Sommige tandartsen plaatsen ook testimonials (getuigschriften c.q. beoordelingen) van tevreden cliënten op hun eigen website, al zijn deze (juich)reacties uiteraard niet per se een representatieve weergave van de cliënttevredenheid.

Tussenpartij niet nodig

Er zijn ook meerdere intermediairen, die cliënten (veelal uit West-Europa) in contact brengen met Poolse tandartsen. Deze tussenpartijen brengen evenwel commissie in rekening (al dan niet verdisconteerd in de tandartstarieven), zodat dit niet de goedkoopste optie is. Doorgaans is deze tussenkomst ook overbodig; dankzij het internet kan alle benodigde informatie door cliënten zelf verzameld worden. Dit geldt ook voor informatie over de te verwachten prijzen. Weliswaar heeft niet elke Poolse tandarts een prijzenlijst op zijn website, maar de tandarts zal in de regel altijd bereid zijn om een prijsindicatie te geven aan de hand van een röntgenfoto van het gebit van een cliënt die per e-mail naar de tandarts gestuurd kan worden. Sommige Poolse tandartsen hebben overigens in de Engelse versie van hun website de prijzen in Britse ponden weergegeven. In dit geval kan voor de Duitse versie van de pagina worden gekozen om de prijzen (Duits: Preise) in euro's te zien.

Prijsniveau in Krakau

De populairste Poolse plaats voor tandartstoeristen is Krakau (Pools: Kraków), een in het zuiden van Polen gelegen stad met ongeveer 750.000 inwoners. Om een idee te geven van het prijsniveau van in Krakau gevestigde tandartsen, zijn hieronder de prijzen van twee willekeurig gekozen tandartsen weergegeven. Het overzicht is slechts bedoeld om een idee te geven van het prijsniveau; wie daadwerkelijk wil weten welke kosten hij kan verwachten in zijn concrete situatie, kan het beste een röntgenfoto van zijn gebit naar een Poolse tandartskliniek mailen. De weergegeven prijzen komen overeen met de prijzenlijsten op de website van de tandartsen (april 2016). In de laatste kolom is, ter vergelijking, een indicatie van het prijsniveau in Nederland weergegeven.

Globale prijsvergelijking tandartskosten: Krakau versus Nederland

BehandelingIndexmedica DENTestetica Nederland (indicatie)
Vulling (meervlaks, composiet) 76 60 110
Kroon (porselein op metaal) 249 261 550
Kroon (volledig porselein) 407 393 900
Implantaat (incl. kroon)* 1.102 1.094 1.600
* de prijzen voor implantaten verschillen zeer afhankelijk van het soort implantaat dat gebruikt wordt.

Prijsniveau in andere plaatsen

Krakau is uiteraard slechts één van de mogelijke Poolse plaatsen die bezocht kunnen worden. Met name dichtbij de Duitse grens zijn ook in kleinere plaatsen veel op tandartstoerisme gerichte tandartsen te vinden. Hieronder zijn, opnieuw slechts ter indicatie, de prijzen weergegeven van twee tandartsen die zijn gevestigd in andere Poolse plaatsen (Poznań respectievelijk Wrocław, twee in het westelijke deel van Polen gelegen steden met meer dan een half miljoen inwoners). De in de tabel getoonde prijzen komen overeen met de prijslijst zoals die door de tandartsen op hun websites is gepubliceerd (april 2016). De laatste kolom toont weer, ter vergelijking, het Nederlandse prijsniveau.

Globale prijsvergelijking tandartskosten: andere Poolse plaatsen versus Nederland

BehandelingDentopolis SoftDentis Nederland (indicatie)
Vulling (meervlaks, composiet) 40 50 110
Kroon (porselein op metaal) 162 160 550
Kroon (volledig porselein) 300 235 900
Implantaat (incl. kroon)* 875 810 1.600

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dentestetica.com/?id=prices&nr=15&l=en
  • http://www.indexmedica.de/de/preise.html
  • http://softdentis.info/index.php?page=price&lang=nl
  • http://www.dentopolis-poznan.pl/en/cennik.html

Reageer op het artikel "Wat kost een tandarts in Polen, in 2016?"

Infoteur: Bl86g
Gepubliceerd: 29-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandarts Oost-Europa
Schrijf mee!