InfoNu.nl > Financieel > Geld > Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%

Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%

Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar. De maximale huurverhoging is niet van toepassing als de huur boven 710,68 ligt. Dan is er sprake van een geliberaliseerd huurcontract waarvoor de overheid geen maximale jaarlijkse huurverhoging voorschrijft. Sociale huurwoningen mogen per 1 juli 2016 maximaal 2,1% duurder worden. Heb je een hoger inkomen dan kan de huurverhoging hoger uitpakken maar niet meer bedragen dan 4,6%.

Wat is een sociale huurwoning?

Sociale huurwoningen zijn woningen waarvan de huurprijs volgens het puntensysteem op 1 juli 2016 niet meer mag bedragen dan 710,68. Woningcorporaties zijn verplicht de sociale huurwoningen toe te wijzen aan mensen met een relatief laag inkomen. Wanneer het puntensysteem toestaat een hogere huur voor de woning te vragen is er geen sprake van een sociale huurwoning maar van een geliberaliseerde huurwoning.

Huurverhoging hangt af van het inkomen

Niet voor iedereen geldt dat de huurverhoging van de sociale huurwoning per 1 juli 2016 beperkt blijft tot 2,1%. Wanneer het inkomen boven een bepaalde grens ligt, mag de huur meer verhoogd worden. De inkomensgrenzen zijn:
  • Inkomen boven 34.678: huurverhoging max. 2,6%

Door de maximale huurverhoging deels afhankelijk te maken van het inkomen wil de overheid het onaantrekkelijk maken voor huurders van sociale huurwoningen die meer gaan verdienen om in de sociale huurwoning te blijven wonen. De overheid hoopt dat deze mensen uit zichzelf gaan doorstromen naar een geliberaliseerde huurwoning of een koopwoning. De sociale huurwoning kan dan weer aan iemand anders worden toegewezen. Zo hoopt de overheid het tekort aan sociale huurwoningen terug te dringen.

Welk inkomen telt?

Niet het inkomen van 2016 maar het inkomen van 2014 is bepalend. Het inkomen van alle bewoners die op het adres staan ingeschreven telt mee. Het gaat om het verzamelinkomen zoals dat bij de Belastingdienst over 2014 bekend is. De afzonderlijke verzamelinkomens van alle bewoners worden opgeteld om te bepalen welke huurverhoging van toepassing is.

Uitzondering kinderen jonger dan 23

Wanneer er op 1 januari 2016 inwonende kinderen zijn die nog geen 23 jaar zijn, dan telt alleen dat deel van het inkomen mee dat boven 19.253,- ligt. Kinderen die een opleiding volgen en daarvoor studiefinanciering ontvangen en daarnaast een bijbaantje hebben zullen deze inkomensgrens niet snel bereiken.

Uitzondering kamerbewoning en woonwagens

De maximale huurverhoging voor kamers en woonwagens per 1 juli 2016 is 2,1% ongeacht de hoogte van het inkomen.

Verder geldt dat de huurprijs door de huurverhoging niet boven de maximale huurprijsgrens mag komen. Dit is de huur die maximaal gevraagd kan worden o.b.v. het puntensysteem.

Hoe weten ze mijn inkomen?

De verhuurder kan bij de Belastingdienst navraag doen naar het inkomen van de huurder. De Belastingdienst geeft niet het exacte inkomen door maar geeft alleen aan in welke inkomenscategorie de huurder valt. De verhuurder weet op deze manier welke huurverhoging gevraagd kan worden. Wanneer de verhuurder bij de Belastingdienst een verzoek indient om deze informatie m.b.t. het inkomen van de huurder te achterhalen, geeft de Belastingdienst daarvan een bericht aan de huurder. De huurder weet op deze manier dat de verhuurder navraag heeft gedaan naar zijn of haar inkomen. De verhuurder is ook verplicht om bij het huurverhogingsvoorstel aan de huurder een kopie te doen van de informatie die de Belastingdienst heeft verstrekt.

Inkomen gedaald?

Het kan zijn dat het inkomen nu lager is dan in 2014. Het maakt niet uit wat daar de oorzaak van is. Wanneer het inkomen beneden de grens is gezakt van de inkomensafhankelijke extra huurverhoging dan kan de verhuurder verzocht worden de huurprijs aan te passen. Wanneer de verhuurder niet bereid is om de huur zelf aan te passen kun je bezwaar maken tegen de huurverhoging. Je moet dan wel kunnen aantonen dat je inkomen is gedaald.
© 2016 - 2019 Goedbekeken, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslagGevolgen huurverhoging voor de huurtoeslagBetekent een hogere huur ook geen of minder huurtoeslag? Wat zijn de gevolgen van de jaarlijkse huurverhoging voor de hu…
Huurverhoging sociale huurwoningen 2019: regels en bezwaarHuurverhoging sociale huurwoningen 2019: regels en bezwaarOp 1 juli krijgen veel huurders te maken met de jaarlijkse huurverhoging. Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd t…
Huren in de vrije sector: huurprijs en huurverhogingHuren in de vrije sector: huurprijs en huurverhogingAls je een hoger inkomen hebt, kom je niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning. Huren in de vrije sector kan…
Huren van een woning: de inkomensafhankelijke huurverhogingHuren van een woning: de inkomensafhankelijke huurverhogingEr verandert veel in Nederland op het gebied van huren van sociale huurwoningen. Het overheid pakt de huursector behoorl…
Bronnen en referenties
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/inhoud/huurverhoging/extra-huurverhoging-hogere-inkomens-en-middeninkomens-informatie-voor-huurders
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/huurliberalisatiegrens
  • http://www.aedes.nl/content/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/huurprijsbeleid/hoofdpunten-van-het-huurbeleid-2016.xml

Reageer op het artikel "Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%"

Reactie

Muriel, 20-05-2016 14:41 #1
Hallo allemaal,

Ik heb twee keer achter elkaar een huurverhoging gehad van 4% (2014 en 2015) maar nooit heb ik verdien boven de grens van 34.678 (ik heb een kind van 21 die minder dan 19.253 euro verdient per jaar. Kan ik over die jaren nog bezwaar maken?

Voor 2016 hanteren ze een verhoging van 2,10% (ik heb een WWB uitkering). Is deze verhoging terecht? Volgens mijn berekeningen niet.

Tevens hierboven lees ik dat de verhuurder is ook verplicht om bij het huurverhogingsvoorstel aan de huurder een kopie te doen van de informatie die de Belastingdienst heeft verstrekt, maar ik heb nooit zoiets ontvangen van de woningbouw.

Wat kan ik doen om mijn huurverhoging tegen te houden?

Infoteur: Goedbekeken
Laatste update: 05-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!