InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een kroon op een tand of kies in 2017 en 2018?

Wat kost een kroon op een tand of kies in 2017 en 2018?

Wat kost een kroon op een tand of kies in 2017 en 2018? Wanneer een groot deel van een tand ontbreekt door tandbederf of door een ongeluk, dan kan de resterende tand onvoldoende houvast voor een vulling bieden zodat een kroon geplaatst moet worden. De tand wordt dan afgeslepen en er wordt een 'kapje' over geplaatst. Dit kapje is de kroon. De goedkoopste kroon is gemaakt van metaal en de duurste kronen zijn gemaakt van porselein. Het plaatsen van een kroon vereist meerdere handelingen en materialen die allemaal een eigen code en een door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vastgestelde maximumprijs kennen. Deze prijs verschilt per jaar, aangezien de NZa elk jaar nieuwe prijzen vaststelt. Bovendien verschilt de prijs per tandarts, aangezien een kroon ook tandtechniekwerk vergt en de kosten hiervoor zijn niet gereguleerd. Grofweg, kost een kroon zonder stiftopbouw in 2017 rond d 540. Mét stiftopbouw ligt de prijs in 2017 iets hoger, rond de 630. In 2018 zijn de prijzen iets hoger, maar het verschil blijft beperkt.

Opbouw prijs van een kroon

Wanneer een groot deel van een tand of kies (door tandbederf of een andere reden) verloren is gegaan, is soms het plaatsen van een kroon nodig. Indien de tand of kies (vrijwel) geheel is verloren, moet voordat de kroon geplaatst kan worden eerst nog een implantaat in het kaakbot worden geschroefd. Het plaatsen van een kroon vereist meerdere handelingen door een tandarts die hierbij gebruikt maakt van verschillende materialen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) noemt dit de verschillende 'prestaties' en heeft voor elke prestatie een code bepaald. Daarnaast bepaalt de NZa een maximumprijs voor elke code. Een tandarts mag dus een prestatie wél goedkoper aanbieden, maar níét duurder.

De prijs van een kroon

Wie de tandartstarieven van de NZa naslaat, zal hier onder code 'R24' de (maximale) kosten voor een 'kroon' vinden, namelijk 232,54 (2016). Hier bovenop komen echter nog tandtechniekkosten (R24*). Indien de tandarts de kroon in eigen beheer maakt, dan gelden hier maximumtarieven van de NZa voor. In de praktijk zal de tandarts echter doorgaans het maken van een kroon uitbesteden aan een tandtechnicus. In dit geval dient de tandarts hetgeen hij aan zijn technicus heeft betaald door te berekenen aan zijn patiënt. Een hoger bedrag doorberekenen is nooit toegestaan, ook niet wanneer de tandarts zelf nog enkele handelingen moet verrichten om de kroon te plaatsen. De tandtechniekkosten hangen af van de gebruikte materialen én het prijsniveau van de tandtechnicus. Het kan zodoende zijn dat dezelfde kroon door verschillende tandartsen (die gebruikmaken van verschillende tandtechnici) tegen verschillende prijzen wordt aangeboden. Doorgaans zullen de tandtechniekkosten tussen de 160 en 280 euro bedragen.

Overige prestaties benodigd voor het plaatsen van een kroon

Het plaatsen van een kroon vereist nog enkele extra prestaties. Ten eerste, moet een kleine röntgenfoto worden gemaakt en beoordeeld (code X10). De maximumprijs hiervoor is 14,80. Daarnaast, komen de kosten voor de verdoving (code A10, maximumprijs 13,21) en voor de plastische opbouw (code R31, maximumprijs 52,85). In totaal, komen er zodoende nog (maximaal) 81 euro bij.

Hogere kosten bij stiftopbouw

Indien de kroon geplaatst wordt na een wortelkanaalbehandeling, kunnen er aanvullende kosten bijkomen indien een stiftopbouw nodig is. Dit zal vaker bij tanden dan bij kiezen het geval zijn. In dit geval zal er nog een extra kleine röntgenfoto gemaakt moeten worden, is een extra verdoving nodig, moet de wortelkanaalvulling worden verwijderd (code E54, maximumprijs 26,42), is een wortelkanaalstift nodig (code V80, maximumprijs 18,50) en komen er materiaalkosten voor de stift bij (V80*, maximumprijs 10). In totaal, komen er dan nog (maximaal) 83 euro bij.

Kosten kroon in 2017 en 2018

In de onderstaande tabel worden alle kosten voor het plaatsen van een kroon bij elkaar opgeteld, zodat de vraag 'wat kost een kroon' beantwoord wordt. De bedragen zijn afgerond op hele euro's. Zoals hierboven toegelicht, zal de totaalprijs afhangen van het materiaal dat voor de kroon wordt gebruikt en de kosten voor de tandtechnicus. Deze onzekerheid komt in de tabel hieronder tot uiting in de rij 'kroon (tandtechnicus)'.

Prijs van kroon in 2017 en 2018

Zoals te zien in de tabel, kost een kroon in 2017 zonder stiftopbouw ongeveer 540 euro en met stiftopbouw ongeveer 630 euro. Zoals te zien in de tabel, kost een kroon zonder stiftopbouw in 2017 slechts enkele euro's meer dan in 2016. Ditzelfde geldt voor een kroon met stiftopbouw. Ook in 2017 geldt evenwel dat er prijsverschillen tussen tandartsen kunnen bestaan aangezien er grote verschillen in de (niet gereguleerde) tandtechniekkosten kunnen bestaan tussen verschillende tandartsen. Voor 2018 zijn de prijzen opnieuw enigszins verhoogd. Het prijsverschil komt neer op enkele tientallen euro's. Ook de door de NZa bepaalde prijzen voor 2018 zijn in de tabel opgenomen.

PrestatieCodePrijs 2016Prijs 2017Prijs 2018
Kroon (tandarts)R24 233 237 243
Kroon (tandtechnicus)R24* 160-280 165-285 170-290
Kleine röntgenfotoX10 15 15 15
VerdovingA10 13 13 14
Plastische opbouwR31 53 54 55
Totaalprijs zonder stiftopbouw 474-594 484-604 497-617
Kleine röntgenfotoX10 15 15 15
VerdovingA10 13 13 14
Verwijderen wortelkanaalvullingE54 27 28 28
Wortelkanaalstift (tandarts)V80 19 19 19
Wortelkanaalstift (materiaal)V80* 10 10 10
Totaalprijs mét stiftopbouw 558-678 569-689 583-703

Recht op een offerte

Aangezien een kroon meer kost dan 250 euro, is de tandarts verplicht om vóór de behandeling een offerte te geven. Op deze offerte moeten alle prestaties (inclusief de codes) zijn weergegeven, alsmede de totaalprijs. Indien je het niet eens bent met de offerte, kan je hier met je tandarts over overleggen of een andere tandarts om een second opinion vragen.

Tandtechniekkosten

Wat de tandtechniekkosten betreft, kan je de tandarts verzoeken om een kopie van de nota van de tandtechnicus. De tandarts is dan verplicht om deze aan je te overhandigen. Met de nota kan je nagaan of de tandarts niet meer aan je heeft doorberekend dan dat hijzelf aan de tandtechnicus heeft betaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kosten implantaat: prijzen voor 2017 en 2018Kosten implantaat: prijzen voor 2017 en 2018Indien je een tand of een kies mist, kan er ter vervanging een kunstwortel geplaatst worden met hierop een tandvormig ka…
Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2017 en 2018Wat kost een gaatje vullen? Prijs vulling in 2017 en 2018Een gaatje vullen is één van de meestvoorkomende tandartsbehandelingen. Doordat tandartsen weinig transparant zijn over…
Wortelkanaalbehandeling kosten: prijs voor 2017 en 2018Wortelkanaalbehandeling kosten: prijs voor 2017 en 2018Een ontsteking in het wortelkanaal van een tand of kies kan vaak ernstig pijn doen. Met een wortelkanaalbehandeling verw…
Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?Een goedkope tandarts vinden: hoe pak je het aan?Een goedkope tandarts vinden is niet altijd eenvoudig doordat veel tandartspraktijken weinig transparant zijn over de ta…
Hoe duur is een brug bij de tandarts?Hoe duur is een brug bij de tandarts?Moet je een complexe behandeling ondergaan bij de tandarts dan wil je natuurlijk weten hoe hoog de rekening na afloop za…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/kosten-in-de-zorg/extra-informatie/tandartstarieven/
  • http://www.tandarts.nl/tandartstarieven/kosten-behandeling#kroonplast
  • https://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/Mondzorg/veelgesteldevragen/vragen-techniekkosten/
  • https://vergelijkmondzorg.nl/wat-kost-een-tandarts-behandeling/#kroon
  • https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2017/

Reageer op het artikel "Wat kost een kroon op een tand of kies in 2017 en 2018?"

Reactie

Vandenbussche Martine, 03-05-2018 01:29 #1
Beste,

Ik heb aan de bovenkant 3 ontbrekende tanden. Wat zou ik moeten betalen om dit met een kroon af te werken? Graag verdere inlichtingen aub?

Ik heb reeds 2 methodengeprobeerd: de plaatprothese en de frameprothese, geen van beiden past voor mij. ongemakken en pijn, gans de tijd het gevoel dat iets in de weg zit. Ik heb namelijk een diepe beet, en voel aan dat geen van beiden past voor mij. Daarom zou een brug waarschijnlijk een betere optie zijn voor mij.

Met vriendelijke groeten,
Martine Reactie infoteur, 03-05-2018
Dag Martine,

Een kroon kan alleen op een tand geplaatst worden die voldoende ondersteuning biedt. Zoals jij het beschrijft, klinkt het alsof de drie tanden geheel ontbreken; dan is een kroon geen optie meer. Een brug kan wel een optie zijn, maar dat kan je het best met een tandarts overleggen. De totaalprijs zal meer dan 250 euro zijn en dan is de tandarts wettelijk verplicht om je een begroting te geven. Je bent dan uiteraard niet verplicht om die begroting te accepteren; het is allemaal vrijblijvend. Laat je dus vooral even informeren door een tandarts; hij/zij kan je het best adviseren (ook over de exacte prijs voor jouw specifieke situatie).

Sterkte!

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Tandartstarieven 2017
Reacties: 1
Schrijf mee!