InfoNu.nl > Financieel > Geld > Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaft

Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaft

Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaft In veel gevallen is de afkoop van lijfrente een dure zaak, maar in 2017 is de afkoop van een lijfrentepolis iets voordeliger geworden. Dit komt doordat de minimumwaarderingsregel van de Belastingdienst voor de afkoop van lijfrente per 1 januari 2016 is afgeschaft. Hoe ziet de afkoop van lijfrente er in 2017, 2018 en 2019 uit en hoeveel houdt u na belasting over?

Lijfrente afkopen

Wie een lijfrentepolis heeft zal deze misschien wel willen afkopen, maar als u eerder ook de premies voor de polis hebt afgetrokken in box 1 van de inkomstenbelasting kan het zijn dat u weinig overhoudt van het opgebouwde lijfrentekapitaal. U moet als de waarde van uw opgebouwde lijfrente hoger is dan 4.351 (2018) een revisierente betalen van 20% en dan betaalt u ook nog eens een progressief hoog belastingtarief over de economische waarde van uw lijfrentepolis. Tot slot is er een derde groot nadeel bij afkoop: door de minimumwaarderingsregel kan het gebeuren dat u over een hoger kapitaal belasting moet betalen dan de afkoopsom.

Wat is de minimumwaarderingsregel van de Belastingdienst?

Als u een lijfrente wilt afkopen, zal de bank of verzekeringsmaatschappij berekenen op hoeveel afkoopsom u recht hebt, de zogenaamde economische waarde van uw polis. In veel gevallen zal die economische waarde hoger zijn dan de premies die u betaald hebt en fiscaal hebt kunnen aftrekken in box 1, zeker als de lijfrentepolis al een tijdje loopt. Er zijn situaties denkbaar dat u eerder meer premies hebt afgetrokken bij uw aangifte inkomstenbelasting dan de polis nu waard blijkt te zijn. En dan treedt de minimumwaarderingsregel van de fiscus in werking, althans dit is tot 2016 het geval. De minimumwaarderingsregel houdt in dat als de afkoopsom lager is dan uw aftrek, u toch belasting moet betalen over tenminste het bedrag dat u hebt afgetrokken.

Afkoop lijfrente 2017, 2018 en 2019

Dus stel u hebt 10.000 euro aan premies afgetrokken voor uw koopsompolis en de afkoopsom is nu gelijk aan 6.000 euro, dan moet u toch het progressieve belastingtarief betalen over 10.000 euro en niet over 6.000 euro. Met een beetje pech houdt u dan na aftrek van de belasting en revisierente niets over of moet u zelfs bijbetalen. Na vele jaren vindt ook de politiek dit wel erg ongelukkig en daarom is deze regel met ingang van 2016 gelukkig afgeschaft.

Afkoop lijfrente in 2017, 2018 en 2019 gunstiger

Dat betekent dat de afkoop van een lijfrente vanaf 2017 wat gunstiger is geworden. Maar afkopen blijft in veel gevallen een dure zaak. Als u een hoog inkomen hebt betaalt u over de afkoopsom tenminste 72% belasting, dat is 52% inkomstenbelasting en nog eens 20% revisierente. Anders gezegd: u houdt maximaal maar 28% over, maar u kunt in ieder geval niet meer negatief uitkomen.

Kleine bedragen afkopen

Vooral als u een klein bedrag wilt afkopen in een jaar, kan het allemaal nog meevallen. Onder een bedrag van 4.404 in 2019 of 4.351 in 2018 betaalt u over de afkoopsom geen revisierente ( 4.317 in 2017, 4.242 in 2016). Het kan zijn dat u echt van de polis af wilt of dat u het geld hard nodig hebt voor andere zaken, want anders is het uitstellen van uw lijfrente misschien een betere optie dan het vervroegd afkopen. De rente is in 2017 en 2018 laag waardoor ook een uitkering relatief laag zal zijn. Wie vertrouwt op een wat hogere rente in de toekomst, probeert de uitbetaling van zijn lijfrentepolis uit te stellen in plaats van af te kopen. Vraag uw verzekeraar of bank wel naar de regels, want u kunt de uitbetaling van uw lijfrente ook weer niet te lang uitstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaft"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Koopsompolis
Schrijf mee!