InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verschillende manieren van geld ontvangen op de rommelmarkt

Verschillende manieren van geld ontvangen op de rommelmarkt

Verschillende manieren van geld ontvangen op de rommelmarkt Wil je op een rommelmarkt veel verkopen, dan kan het handig zijn om meer betalingsmogelijkheden aan te bieden dan slechts contant. Zeker op plekken waar geen pinautomaat aanwezig is waar potentiële klanten hun portemonnees kunnen vullen, kun je je winst verhogen wanneer je goed voorbereid bent. Er zijn namelijk, naast contant, nog vele andere manieren om betalingen op een vlooienmarkt, jaarmarkt of braderie mogelijk te maken.

Contant betalen

Contant geld is het meest gebruikte betaalmiddel op jaarmarkten, vlooienmarkten en rommelmarkten. De meeste bezoekers van een rommelmarkt vullen voorafgaand aan het evenement hun portemonnee met het geld dat zij maximaal willen uitgeven. Ook zijn er mensen die om verschillende andere redenen (privacy bijvoorbeeld) alleen met cash willen betalen. Deze mensen zul je bij de verkoop niet over de streep trekken met andere betaalmogelijkheden.

Tikkie sturen

Tikkie is een app waarmee je een betaalverzoek kunt sturen via een Whatsapp'je. Hierin zit een link, waarmee de ander je kan betalen via iDEAL. De app is gratis en beschikbaar voor iedereen met een Nederlandse betaalrekening. Je klanten hoeven de app niet te downloaden.

Offline betalen: eenmalige papieren incasso

Je kunt bij je bank een incasso-overeenkomst sluiten. Dit is in de meeste gevallen gratis, maar je moet wel een zakelijke betaalrekening hebben. Wanneer je dit hebt gedaan kun je zelf een formulier maken, in Word bijvoorbeeld. Dit is wel aan regels gebonden. Zo moet er onder andere het woord SEPA in de titel van de machtiging staan en je bedrijfsnaam en adresgegevens. Je incassant-ID moet erop staan. Deze krijg je wanneer je een incasso-overeenkomst sluit. Daarnaast moet het kenmerk van de machtiging erop staan. Er zijn nog meer eisen. Om zeker te zijn dat je het goed aanpakt kun je op internet standaard formulieren downloaden die je kunt aanpassen met je eigen gegevens. Tijdens de rommelmarkt kun je de formulieren door je klanten laten invullen. Na de markt ga je met het stapeltje naar de bank en laat het totale bedrag op je rekening zetten. Hier zijn kosten aan verbonden, maar het komt neer op een paar centen per stapeltje formulieren. Er zijn wel nadelen aan de papieren incasso: het is niet zeker of de klant het juiste bankrekeningnummer invult, en de klant kan het bedrag erna nog storneren (terugboeken).

Van smartphone pinautomaat maken – mobiel betalen via internetverbinding

Je kunt van je smartphone een pinautomaat maken met behulp van een los apparaatje dat je aan je smartphone of tablet koppelt. Er zijn apparaten die je voor een langere periode kunt huren, zoals de Rabo SmartPIN, maar ook zijn er bedrijven waar je een pinautomaat voor slechts een dag of weekend kunt huren. Daarnaast kun je een pinautomaat ook kopen. Payleven, Pinmobile en SumUp zijn enkele bedrijven die dit aanbieden. Ook iZetlle biedt dergelijke apparaten aan. Ze hebben naast een apparaat dat je kunt kopen ook een gratis mobiel pinapparaat. Dat apparaat accepteert Mastercard, Visa, Maestro, vPay, visa Electron en American Express. Binnen drie tot vier dagen wordt het bedrag op je rekening gezet. Om klanten te laten betalen verbind je de kaartlezer met je smartphone of tablet, daarna voer je het bedrag in in de app waarna je het apparaat aan je klant overhandigt. Deze voert zijn pincode in en geeft het weer terug aan jou. Je hebt echter wel een internetverbinding nodig. Iets dat niet op alle rommelmarkten aanwezig is. Daarnaast betaal je met het gratis apparaat van iZettle 2,75% per verkocht item transactiekosten. Dit is echter afhankelijk van het totale bedrag per maand.

Mobiel pinapparaat voor een dag huren – betalen via gprs-netwerk

Heb je niet de beschikking over een internetverbinding dan kun je een apparaat huren dat gebruik maakt van een gprs-netwerk. Voorbeeld zijn de CCV Vx-670® of de Xentissimo. Voordeel is dat het netwerk overal in Nederland beschikbaar is, dus ook op de rommelmarkt. Je hebt geen smartphone of tablet nodig. Je betaalt echter wel huur van het apparaat, borg, en allerlei kosten als printrollen en dergelijke. Deze optie is vooral interessant als je veel (dure) producten te koop hebt.

Via cheque

Cheques kunnen nog steeds gebruikt worden als betaalmiddel. Er zitten echter wel nadelen aan voor jou als verkoper. Je moet enorme kosten maken om ze te laten verzilveren (vergeleken met de gebruikelijke waarde van rommelmarktartikelen), ze zijn fraudegevoelig en het kan zijn dat er geen geld op de rekening van je klant staat waardoor de bank je niet kan uitbetalen.

Betalen met PayPal op de rommelmarkt

Je kunt op de rommelmarkt ook op een eenvoudige manier betalingen ontvangen via PayPal. Hiervoor heb je zelf een PayPal-account nodig, en je klant ook. Wanneer je klant een smartphone met internet heeft, of wanneer je zelf zo’n telefoon of tablet bij je hebt, kan hij naar paypal.com gaan. Boven in het scherm klikt je klant op Geld overmaken, waarna hij jouw PayPal-e-mailadres intypt. Hierna vult hij het gewenste bedrag in en klikt op Verder. Er wordt nu gevraagd of je een familielid of vriend bent, of dat het bedrag bedoeld is voor goederen of services. In het eerste geval is de transactie kosteloos. In het tweede geval betaal jij als verkoper wat transactiekosten. Nadat de klant de gewenste keuze heeft gemaakt verschijnt er een overzicht van de gemaakte keuzes die nog aangepast kunnen worden. Je klant klikt nu op Doorgaan. De koop is nu rond.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kost…
Wat is PayPal en hoe veilig is het?Wat is PayPal en hoe veilig is het?PayPal is een betaalsysteem dat werkt via internet, via een PayPal-account. Bij heel veel webwinkels, in apps, of voor p…
Skala - verhuur van apparatuurBij het bedrijf Skala kan men allerlei verschillende apparaten huren: tv's, computers, wasmachines, fietsen, enzovoort.
Online betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, de risico'sOnline betalen met PayPal, veilig betalen maar het heeft ook enkele risico's. Steeds meer mensen hebben een PayPal accou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay (bewerkt)
  • Websites geraadpleegd op 14/01/2016
  • https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/merchant
  • https://www.mobielebetaalsystemenvergelijken.nl/vergelijk-alle-betaalsystemen/
  • https://www.cm.nl/producten/mobiel-betalen?gclid=CN2rlLb6qMoCFWgUwwodr08EFw
  • https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/betalen/sepa/incasso/ontwerp-machtigingsformulier.html

Reageer op het artikel "Verschillende manieren van geld ontvangen op de rommelmarkt"

Infoteur: Gway
Laatste update: 23-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rommelmarkt
Schrijf mee!