Media Markt btw-actie 2018, '21% btw weg ermee'

Media Markt btw-actie 2018, '21% btw weg ermee' Ieder jaar in januari organiseert de Media Markt een btw-actie genaamd, '21% btw weg ermee'. Tijdens deze btw-actie ontvangt de klant hoge kortingen op elektronica. Afhankelijk van het artikel dat wordt aangeschaft, kan het kortingsbedrag oplopen tot enkele honderden euro's. Toch is het kortingspercentage niet zo hoog dan dat het op eerste oogopslag lijkt. De actie mag dan heten, '21% btw weg ermee', maar toch bedraagt de korting tijdens de actiedagen van de Media Markt geen 21%. De btw-actie 2018 begint donderdag 25 januari 00:00. Speciaal voor deze gelegenheid zijn alle vestigingen van Mediamarkt donderdag 25 januari om 8:00 uur geopend. De laatste actiedag van de Media Markt btw-actie is zondag 28 januari 2018..

BTW actie Media Markt

Media Markt

In 1999 werd de eerste Media Markt in Rotterdam geopend. In 2016 verwelkomen de 53 vestigingen van de Media Markt wekelijks gemiddeld 550.000 bezoekers. In januari 2018 zijn er 49 winkels en 4500 werknemers ontvangen 40 miljoen Media Markt bezoekers per jaar. Daarnaast kunnen klanten sinds 12 april 2011 ook via de website aankopen doen. Media Markt is opgericht door vier Duitse ondernemers. Deze vier Duitse ondernemers openden in 1979 de eerste Media Markt. Klanten konden in 1979 op het gebied van elektronica:
  • zelf de producten aanraken,
  • zelf de producten uitproberen,
  • zelf de producten van een pallet halen
  • en vervolgens bij aankoop contant afrekenen bij de kassa.

500 vestigingen

Op 1 januari 2018 zijn er ruim 500 vestigingen in veertien Europese landen, waarvan 49 filialen in Nederland.

Hoeveel procent korting?

Tijdens de btw-vrije dagen van Media Markt betaalt Media Markt de btw voor de klant. Dit houdt in dat het toegevoegde btw-bedrag van 21% als korting wordt gegeven. Aangezien het een btw-actie betreft wordt er door veel klanten vanuit gegaan dat de korting 21% bedraagt, maar dat is dus niet het geval. De klant ontvangt geen 21% korting, maar ongeveer 17,36 % korting. Op de site http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/btw.html is een handige rekentool om tijdens de actiedagen de prijs van een product zonder btw te berekenen.

Rekenvoorbeeld klantkorting van een btw-actie

Als rekenvoorbeeld wordt een klant genomen die een nieuwe koelkast koopt. Het aankoopbedrag van deze koelkast is 1.210 (inclusief btw). De korting over deze koelkast wordt dan als volgt berekend. Aankoopprijs 1.210 x (100/121) = 1.000 (exclusief btw). De klant ontvangt dus bij aankoop van deze koelkast aan de kassa een korting van 210 euro. Dit is dus feitelijk een korting van 17,36 procent.

Ondernemers hebben toch nog recht op btw-aftrek

Wanneer een ondernemer tijdens de btw-actie van Media Markt een zakelijke aanschaf doet bij Media Markt, dan kan de btw alsnog gewoon worden afgetrokken. De Media Markt is wettelijk verplicht om op iedere aankoop van een klant de btw in rekening te brengen. Dus ook op de aankopen die gekocht zijn tijdens de btw-actie. Het betreft dan wel de aankoop tijdens de btw-vrije dagen, maar in werkelijkheid geeft de Media Markt een korting die te vergelijken is met de hoogte van het bedrag dat normaal gesproken aan btw wordt betaald.

Op = Op

De btw-actie van Mediamarkt is ieder jaar weer een groot succes. Dit resulteert jaarlijks in grote rijen bij de kassa en grote drukte op de website. Wanneer je echt op zoek bent naar een speciaal artikel dan is het raadzaam om gelijk op de eerste dag van de btw-actie erbij te zijn. Tijdens de btw-vrije dagen van de Media Markt wordt namelijk het "Op = Op"-principe gehanteerd. Artikelen die tijdens de actiedagen niet langer voorradig zijn, worden tijdens de actiedagen niet meer aangevuld.

Uitzonderingen

Tijdens de btw-vrije dagen wordt er geen korting gegeven op de aanschaf van de volgende artikelen:
  • Alle accessoires, zoals:
    • verlichting,
    • batterijen,
    • gsm- & computeraccessoires,
    • domotica,
    • beveiliging,
    • rookmelders,
    • kabels,
    • inkt,
    • opslag van bijvoorbeeld harde schijven,
    • USB,
    • SSD,
    • (micro)SD-kaarten etc.)
  • Gamingaccessoires
  • Alle Apple-producten
  • Computersoftware
  • Speelgoed, boeken & spellen
  • Prepaidkaarten en -abonnementen
  • Power Service en verzekeringen
  • Giftcards en tegoedkaarten
  • E-bikes

Twee belangrijke voorwaarden

  • Alle deelnemende artikelen zijn in de winkels voorzien van een prijs inclusief btw.
  • Artikelen worden tijdens de actiedagen niet aangevuld, dus "op = op".

Wanneer begint de btw-actie van de Media Markt in 2018?

De btw-actie van Media Markt is ieder jaar een gewillig gespreksonderwerp op diverse websites en forums. Ieder jaar wordt er weer druk gespeculeerd over de startdatum van de btw-actie. Media Markt zelf houdt deze startdatum, tot enkele dagen voordat de actie begint, strikt geheim. Dit wordt door de Media Markt gedaan omdat de Media Markt wil voorkomen dat mensen anders geneigd zijn al vroegtijdig te gaan wachten met het kopen van producten.

Actieperiode 2018

De btw-actie gaat in op donderdag 25 januari 0:00 uur en duurt tot en met tot en met zondag 28 januari 2018. Op donderdag 25 januari zijn de winkels vanaf 8:00 open en de webshop is vanaf 00:00 uur geopend!

Webshop

De webshop van Media Markt zal woensdag 24 januari 2018 van 18:00 uur tot 23:59 uur offline zijn. Ook na afloop van de actie zal de webshop tijdelijk gesloten zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Engelse werkwoordstijdenEngelse werkwoordstijdenIn de Engelse taal bestaan veel werkwoordstijden. Wanneer je welke vorm gebruikt is vaak lastig te bepalen. Wat is preci…
Ontwikkelingsorganisaties ICCO en Kerk in ActieOntwikkelingsorganisaties ICCO en Kerk in ActieWat is het ICCO? Wat doet deze ontwikkelingshulporganisatie? Waar staat het ICCO voor? Wat betekend interkerkelijk? Wat…
Nationale Actie Giro 555 voor de Filipijnennieuws uitgelichtNationale Actie Giro 555 voor de FilipijnenNederland voert op 18 november 2013 een publieke actie om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de tyfoon Haijan d…
Het autonome zenuwstelsel: parasympatisch en orthosympatischHet autonome zenuwstelsel: parasympatisch en orthosympatischHet autonome of vegetatieve zenuwstelsel regelt samen met het hormoonstelsel het constant houden van de omstandigheden i…

Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaftAfkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaftIn veel gevallen is de afkoop van lijfrente een dure zaak, maar in 2017 is de afkoop van een lijfrentepolis iets voordel…
Met YouTube geld verdienenMet YouTube geld verdienenYouTube wordt beschouwd als hét platform van de toekomst. Het wordt door velen zelfs omschreven als de opvolger van tele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/btw.html
  • http://www.festipedia.nl/mediamarkt-btw-actie-2016
  • http://www.mediamarkt.nl/nl/shop/btw.html (geraadpleegd maandag 25 januari 2016 om 09.57 uur).

Reageer op het artikel "Media Markt btw-actie 2018, '21% btw weg ermee'"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 05-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!