InfoNu.nl > Financieel > Geld > Oorzaken, voordelen en nadelen van een zwakke euro

Oorzaken, voordelen en nadelen van een zwakke euro

Oorzaken, voordelen en nadelen van een zwakke euro In mei 2011 klokte de euro af op 1,48 Amerikaanse dollar. De euro stond toen heel sterk tegenover de Amerikaanse betaalmunt. Sinds medio 2014 is de koers van de euro beginnen te dalen tegenover andere munten. Begin 2016 schommelt de koers van de euro ongeveer rond de 1,10 US Dollar. De goedkope euro heeft uiteraard voordelen en nadelen voor de Europese economie ten aanzien van andere economieën. Een voordeel is dat de Europese export goedkoper wordt. Een nadeel is dat op reis gaan naar Amerika duurder wordt voor Europeanen. Eind 2015 verhoogde de FED de Amerikaanse rente, waardoor de dollar tegenover de euro nog kan stijgen. Pariteit tussen de euro en de dollar (1 euro = 1 dollar) wordt bij gevolg een mogelijkheid.

Oorzaken zwakke euro

De val van de euro heeft uiteraard enkele oorzaken. De enorme depreciatie van de euro roept uiteraard enkele vragen op. Hoe is het mogelijk dat de eenheidsmunt in de Eurozone zo sterk daalt tegenover de andere munten? Een eerste oorzaak is het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank (ECB). Mario Draghi kondigde in maart 2015 een politiek van kwantitatieve versoepeling (QE) aan, dat een negatief effect heeft op de wisselkoers. Tijdens de aankondiging daalde de koers van de euro zelfs heel even met 2%. Vóór maart 2015 was de ECB heel voorzichtig met de kwantitatieve versoepeling, in tegenstelling met bijvoorbeeld de Federal Reserve in Amerika en de Bank of England in het Verenigd Koninkrijk. Door de beleidsverandering (inpompen van miljarden euro’s in de economie) is de koers van de euro onder druk te komen staan tegenover andere munten. Een tweede oorzaak is de neerwaartse spiraal van de inflatie. De missie van de ECB is om de inflatie om en bij de 2% te houden. De inflatie blijft laag wat een negatief effect heeft op de uitgaven in de Eurozone. Mensen stellen immers hun aankopen uit, omdat ze verwachten dat de prijzen eventueel nog verder kunnen gaan dalen. Lage inflatie of zelfs deflatie (negatieve inflatie) is een grote hinder voor de economische groei. Een derde oorzaak is uiteraard de lagere economische groei binnen Europa dan in de rest van de wereld. Het bruto binnenlands product van de Eurozone steeg in 2014 met 0,9%. Echter in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten werd een economische groei opgetekend van respectievelijk 2,8% en 2,4%.

Uiteraard heeft een sterke of een zwakke euro gevolgen voor de economische ontwikkelingen. De euro noteert sinds heel 2015 ten aanzien van andere munten op een zeer laag peil (laagste peil sinds 10 jaar tegenover de dollar). Er zijn voordelen en nadelen van een euro die laag staat.

Voordelen van een goedkope euro

Een zwakke euro ondersteunt de Nederlandse economie. Een daling van de euro heeft een positief effect voor de groei van het binnenlands product van Nederland. Een lagere euro is ook voordelig voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. De producten die Nederlandse bedrijven aanbieden zullen immers goedkoper zijn tegenover de producten van bedrijven uit de Verenigde Staten. Ook de winsten van de Europese bedrijven zullen worden gestuwd door een zwakke euro. Voor Amerikanen zal het interessanter zijn om op reis te komen naar landen waar betaald wordt met de euro. Met dezelfde geldhoeveelheid kunnen hier meer producten worden aangekocht. Bovendien werkt het toerisme van over de Atlantische Oceaan bevorderlijk voor de groei van de economie in de Eurozone. Tenslotte is de kans klein dat men bij een zwakke euro de rente zal optrekken. Goed nieuws voor mensen die net gaan lenen of een woonlening afgesloten hebben met een variabele rentevoet.

Nadelen van een euro die laag staat

Op reis gaan naar Amerika is bij een zwakke euro niet zo interessant. Je zal immers minder dollars krijgen voor dezelfde hoeveelheid euro’s. Een citytrip naar New York is bij gevolg minder aantrekkelijk. Een goedkope euro kan ook geassocieerd worden met de zwakheid van de Europese economie. Een zwakke economie betekent weinig investeringen, weinig vertrouwen van de ondernemers en consumenten. Een zwakke euro betekent ook een lage rente. Een lage rente gaat gepaard met weinig rente op de spaarproducten van de banken. Interesten van 4% en meer hoeft men niet te verwachten op spaarboekjes. Als laatste nadeel is er de olieprijs. De olieprijs wordt uitgedrukt in dollars. Indien er een zwakke euro is, stijgt bijgevolg de olieprijs voor ons. Een zwakke euro zorgt ervoor dat we bij een zelfde geldhoeveelheid minder brandstof krijgen dan bij een sterke euro.

Pariteit tussen de euro en de Amerikaanse dollar

De lage economische groei in de Eurozone, de financiële problemen met Griekenland en geopolitieke spanningen kunnen de euromunt blijvend onder druk zetten. Mede door de aantrekkende economie in de Verenigde Staten en de monetaire verstrakking van het rentebeleid van de Federal Reserve, gaan economen en wisselkoersspecialisten ervan uit dat de pariteit tussen de euro en de dollar in 2016 zou kunnen bereikt worden. Uiteraard zijn dit verwachtingen. De reële wisselkoers tussen de euro en de dollar kan hier gevolgd worden.

Wisselkoersoorlogen tussen de grootmachten

Wisselkoersoorlogen hebben altijd al bestaan maar sinds de financiële crisis van eind 2008 en 2009 zijn ze prominent aanwezig. Het zwakke herstel van de economieën sinds de crisis en het gebrek aan echte economische hervormingen bracht de overheden op andere ideeën. Men zou zijn eigen munt zodanig verzwakken om op deze manier te export op gang te laten komen, met als gevolg economische groei. Zelfs Angela Merkel, bondskanselier van Duitsland, is nu van mening dat een goedkope euro de Duitse en de Europese economie niet schaadt. Dit is echter opmerkelijk omdat grootmachten trots zijn op hun welvaart met een sterke munt. Ook Barack Obama, de president van de Verenigde Staten, stelde reeds dat de sterke dollar nefast is voor de Amerikaanse bedrijven. Amerika is geen voorstander van een pariteit tussen de euro en de dollar. De schommelingen van de wisselkoersen worden dus ook van kortbij opgevolgd door de wereldleiders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geldkwesties: Een erfenis (wet schenk- en erfbelasting)Geldkwesties: Een erfenis (wet schenk- en erfbelasting)De erfgenamen gaan erop vooruit. Dankzij de nieuwe Wet schenk- en erfbelasting gaan erfgenamen minder belasting betalen…
Dollar, de alsmaar dalende dollarDollar, de alsmaar dalende dollarDe dollar is sterk gedaald ten opzichte van de euro en zal dat ondanks de huidige euro crisis waarschijnlijk blijven doe…
Incassokosten: mogen incassokosten zo hoog zijn?Incassokosten: mogen incassokosten zo hoog zijn?Mensen die een rekening niet betalen krijgen vaak een brief een incassobureau waarin ze wordt opgedragen om te gaan beta…
Met spoed geld bij SpoedgeldMet spoed geld bij SpoedgeldMet grote spoed geld lenen kon vooral bij Spoedgeld. Het geld staat vrijwel direct op de rekening. Je kon je eenvoudig e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martaposemuckel, Pixabay
  • Slimbeleggen.net, http://slimbeleggen.net/euro-dollar-bereiken-pariteit-2016/66008/, 28 juli 2015
  • Tijd.be, https://www.tijd.be, 28 juli 2015
  • Trends.knack.be, http://trends.knack.be/economie/finance/mario-draghi-ecb-brengt-bazooka-in-stelling-wat-mogen-we-verwachten/article-normal-538695.html, 28 juli 2015
  • Agripress.be, http://www.agripress.be/start/artikel/540856/nl, 28 juli 2015
  • Trouw.nl, http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/3823745/2015/01/06/De-zwakke-euro-heeft-een-goede-en-een-slechte-kant.dhtml, 28 juli 2015
  • Z24.nl, http://www.z24.nl/ondernemen/3-december-waarom-de-euro-zwak-is-en-9-andere-dingen-die-je-moet-weten-519360, 28 juli 2015

Reageer op het artikel "Oorzaken, voordelen en nadelen van een zwakke euro"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financieel advies
Schrijf mee!