InfoNu.nl > Financieel > Geld > Drachme, uitweg uit de crisis?

Drachme, uitweg uit de crisis?

Drachme, uitweg uit de crisis? Griekenlands huishouding kon niet langer worden gefinancierd uit steeds weer nieuwe steunpakketten. Maar als de instroom van euro’s na een Grieks uittreden stopt, moet er uiteraard een vervangende munt worden gezocht. In economische kringen is de verwachting dat de Griekse economie door invoering van een nieuwe drachme geleidelijk weer internationaal concurrerend zal worden.

Op de oude voet verder gaan, was geen optie

De voorgestelde BTW-verhoging en de bezuinigingen op de pensioenen bleken uiteindelijk te veel gevraagd van de linkse Griekse coalitie die om die reden de onderhandelingen in Brussel afbrak. Premier Tsipras en zijn Minister van Financiën Varoufakis hadden deze situatie door maandenlang blufpoker in Brussel over zichzelf afgeroepen. Maar het uiteindelijke resultaat zou volgens financiële deskundigen wel eens de minst pijnlijke oplossing kunnen zijn, want doorgaan op dezelfde voet zou niet hebben gewerkt. Op een later tijdstip zou de crash nóg veel erger uitpakken. Als hervormingen uitblijven, zou een ondergang à la "Titanic" uiteindelijk onvermijdelijk zijn. De Griekse politiek sloot haar ogen immers voor de realiteit. Maar op een gegeven moment zou die fictie niet langer kunnen standhouden. Een crash van de Griekse economie zou onvermijdelijk zijn.

Rantsoenering aan de geldautomaten

Terwijl het er eind juni 2015 alle schijn van had dat De Griekse regering na 1 juli 2015 geen verdere financiële steun meer van de andere eurolanden kon verwachten, besloot men tot controle van het kapitaalverkeer in het land. Maar door rantsoenering van transacties aan de geldautomaten kunnen bijvoorbeeld de achterstallige salarissen van ambtenaren niet meer worden betaald. Hoe dan ook, als Griekenland geen euro meer heeft, moet het op zoek naar een vervangende valuta. In het meest aannemelijke scenario voert de centrale bank een nieuwe Drachme in en verklaart die tot officiële munt, een munt die door iedereen geaccepteerd moet worden.

Terugkeer naar de drachme

Een nieuwe drachme kan de Grieken in een benarde situatie als deze niet worden ontzegd. De koers van de nieuwe drachme zal zich, een en ander mede afhankelijk van de monetaire opstelling van de Griekse regering, op een aanzienlijk lager niveau ten opzichte van de euro bewegen. Maar overheid en centrale bank hebben er alle belang bij om de nieuwe drachme niet te ver te laten wegglijden.

Met een terugkeer van de Grieken naar de drachme werd dus in financiële kringen serieus rekening gehouden. Maar de invoering van een nieuwe munt op korte termijn is moeilijk, met name in Griekenland. Een mogelijk Grexit (een Grieks uittreden uit de Eurozone) , houdt dus ook de drukkerswereld bezig. Toegegeven, Griekenland bezit weliswaar nog altijd zijn eigen staatsdrukkerij waar vroeger de drachme en daarna ook nog eurobankbiljetten werden gedrukt. Maar de oude drachme-biljetten kunnen daar niet zomaar opnieuw worden gedrukt, omdat ze absoluut niet meer voldoen aan de huidige veiligheidseisen. En zelfs al zou Griekenland daadwerkelijk terug willen keren naar de vroegere drachme, dan is distributie van nieuwe biljetten onder de bevolking op korte termijn helemaal niet mogelijk. Het invoeren van een ​​nieuwe munt neemt doorgaans één tot anderhalf jaar in beslag.

Minimaal een jaar nodig voor invoering nieuwe munt

Tot juli 2015 waren er nog geen concrete aanwijzingen die erop duidden dat Griekenland voorbereidingen trof voor een herdruk van de drachme. Maar na het weglopen van de Grieken uit de onderhandelingen met de geldschieters op 26 juni 2015, kwam alles in een stroomversnelling en werd ook een terugkeer naar de drachme plotseling actueel.

Hoe snel kan een nieuw bankbiljet worden gedrukt

Hoe snel een valuta kan worden gedrukt, hangt in beginsel van de hoeveelheid en de denominatie af. Als alle voorbereidingen al getroffen zijn, de rollen papier bij wijze van spreken al gereed staan, het ontwerp van de biljetten is voltooid en de veiligheidskenmerken zijn vastgelegd, kan het bankbiljet in het meest gunstige scenario in pakweg een half jaar worden gedrukt. Maar daarvoor moeten alle productie-stappen naadloos op elkaar aansluiten. Normaal gesproken duurt het minstens een jaar om een valuta nieuw in de markt te zetten.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneGevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneDe nieuwe Griekse regering zoals die in 2015 aantrad, is op ramkoers met haar schuldeisers en dreigde meermaals met het…
Waarom Griekenland failliet moet gaan en uit de EuroGriekenland weet na alle onderhandelingen nog steeds niet of het de steun van de Euro-zonelanden moet accepteren of 'haa…
Goedkope vakantie: IJslandGoedkope vakantie: IJslandIJsland is getroffen door de kredietcrisis. Het land heeft te kampen met hoge schulden. Daardoor is de koers van de IJsl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Drachme, uitweg uit de crisis?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!