InfoNu.nl > Financieel > Geld > Opkopen staatsobligaties niet zonder gevolgen voor burgers

Opkopen staatsobligaties niet zonder gevolgen voor burgers

Opkopen staatsobligaties niet zonder gevolgen voor burgers Met het opkopen van miljarden aan staatsobligaties, zoals in maart 2015 gestart door de ECB, begon het grootste experiment in de geschiedenis van de euro. De instroom van gelden met een dergelijke omvang, blijft uiteraard niet zonder gevolgen voor burgers. Van spaarrekening tot hypotheek, van wereldreis tot aandelenbelegging. Er is praktisch geen terrein waar de invloed niet merkbaar is. Hieronder wordt uitgelegd wat u moet weten om uw weg te vinden in deze nieuwe realiteit om zo weinig mogelijk geld te verliezen.

Opkoopprogramma ECB heeft gevolgen voor spaarders en consumenten

Hoewel Klaas Knot van DNB evenals zijn Duitse collega van de Bundesbank niet van gecharmeerd waren van het opkopen van staatsobligaties, kochten kort na de start van de beurshandel op 9 maart 2015, de centrale banken van landen als Duitsland en Nederland de eerste staatsobligaties op namens de Europese Centrale Bank (ECB). Het rendement op de tien-jarige staatsleningen zakte daardoor meteen met meerdere basispunten tegelijk en was daardoor nog slechts een fractie verwijderd van de nul-procent-grens. Bij vijfjarig papier daalde het zelfs daaronder. Feiten waarvan ook spaarders en consumenten zich terdege bewust moeten zijn, willen ze geen geld verliezen. Want met de actie van de centrale banken moeten miljoenen spaarders en consumenten eigenlijk meteen weten waar ze aan toe zijn. De grootste monetaire operatie uit de geschiedenis van de euro is een feit. In ieder geval tot eind september 2016, zullen de centrale banken obligaties opkopen tot een bedrag van 60 miljard euro en op die manier meer dan een biljoen euro (!) in de markten pompen.

Negatieve rente niet denkbeeldig

Als gevolg van de miljarden aankopen, wordt het rente-landschap in de eurozone totaal herschapen. Niet denkbeeldig is dat daarbij negatieve rente de nieuwe standaard wordt. De ECB heeft immers aangekondigd, zelfs staatsobligaties met een negatieve rente op te kopen. En dat heeft gevolgen. Bij onze oosterburen immers kent anno 2015 al bijna twee derde van alle staatsobligaties een negatieve rente en dat volume neemt alleen nog maar toe. Financiële instellingen die (tijdelijk) overtollige middelen met zich meeslepen, verliezen in deze wereld van strafrente geld en wentelen dat op hun klanten af.

Gratis betaalrekeningen sterven uit

Wie zijn geld veilig wil parkeren, moet in de toekomst niet raar opkijken als hij daarvoor een vergoeding moet betalen zoals hij dat voorheen ook deed toen hij zijn geld nog in een kluisje bij de bank deponeerde. Niet voor niets kondigde Rabobank begin 2015 aan dat de bank haar software voor renteberekening zodanig had aangepast, dat een negatieve rente eveneens tot de mogelijkheden behoorde. Weliswaar verlangen nog slechts enkele financiële instellingen openlijk een boeterente op de deposito's van hun klanten, maar veel banken verhogen de kosten voor sparen handig door de kosten voor het gebruik van betaalrekeningen op te krikken.

Bij twijfel van bank wisselen

Loepzuivere gratis betaalrekeningen worden steeds schaarser. Er komt ongetwijfeld een tijd dat dit gratis model geheel overboord wordt gegooid, de vrijheid van kosten wordt gekoppeld aan nieuwe saldo-volumes, minimale inleg of minimale omzet. Niet zelden zullen de hogere vergoedingen voor betaaldiensten in kleine lettertjes worden verhuld. In deze nieuwe realiteit moeten bankklanten op hun hoede zijn en in geval van twijfel van bank wisselen.

Is de bankkluis een bruikbaar alternatief?

Voor spaarders die in de toekomst een vergoeding moeten betalen voor hun spaargeld, zou de bankkluis een bruikbaar alternatief kunnen zijn. Een bankkluis kent immers geen negatieve rente. Dergelijke kluisjes zijn soms al te huur voor pakweg 50 à 75 euro per jaar. Bij negatieve spaarrentes zoals die door de opkoopacties van de centrale banken worden veroorzaakt, loont zich een bankkluis al vanaf geldbedragen van 20.000 euro.

De inhoud van bankkluis is niet verzekerd

Hoewel, dan gaat het om een kluis van minimale afmetingen waarin nauwelijks een A4 in opgevouwen toestand past. Wie meer heeft op te slaan, moet aanzienlijk meer aan kluishuur ophoesten. En ook is de inhoud daarvan niet bij alle banken verzekerd en dus onbeschermd ingeval van een bankroof door de “zware jongens". Spaarders zien zich dus genoodzaakt voor hun waardevolle kluisinhoud een extra verzekering af te sluiten. Die garandeert in geval van schade het afgedekte bedrag, ongeacht de werkelijke inhoud van de kluis.

Bedenk ook dat niet alle banken een kluis verhuren. Het is dus niet uitgesloten dat bankklanten een kluis bij een andere bank dan hun huisbank moeten huren.

Zijn aandelen dan een alternatief?

Maar zelfs al kan een bankkluis dan misschien het betalen van boeterente afwenden, dan nog vermeerdert het spaargeld zich daarin niet. Wie in tijden van negatieve rente een positief rendement wil behalen, moet hogere risico ‘s aangaan. En in dat verband bieden bedrijfsobligaties geen echt alternatief omdat hun rentevergoeding in het kielzog van de algemene rentedaling mee naar beneden is gerukt. Naar het oordeel van financieel deskundigen, komen spaarders die op de lange termijn gericht zijn, niet aan aandelen voorbij, waarbij een goede spreiding, zowel geografisch, qua sectoren en qua beleggingsinstrumenten het devies is.

Een zwakke euro en een sterke export zijn goed voor de AEX

Bij een minimale beleggingshorizon van pakweg 10 jaar, zien deskundigen voor de AEX goede kansen die de magere opbrengst uit rente makkelijk kan verslaan, temeer daar opbrengsten uit rente en uit aandelen zich doorgaans in tegengestelde richting ontwikkelen. Beleggers moeten zich geen zorgen maken over kleine correcties die zich van tijd tot tijd ongetwijfeld zullen voordoen. AEX-aandelen hebben een sterke opwaarts potentieel en die belangstelling is niet onlogisch. In de AEX zijn veel bedrijven opgenomen die ofwel profiteren van de aantrekkende economie ofwel van de zwakke euro.
Gerelateerde artikelen
Europa: kopen en verkopen van Europese staatsobligatiesEuropa: kopen en verkopen van Europese staatsobligatiesEr valt veel geld te verdienen met de koop en verkoop van Europese staatsobligaties. Er is de laatste jaren veel aandach…
Koop en verkoop Griekse staatsobligatiesKoop en verkoop Griekse staatsobligatiesEr is veel te doen rondom de Griekse staatsobligaties. Griekenland heeft te maken met een grote staatsschuld en moet daa…
Duitse staatsobligaties kopen en verkopenDuitse staatsobligaties kopen en verkopenDe Duitse staatsobligaties gelden als relatief veilige investering. Samen met de Zwitserse obligaties worden ze gezien a…
Koop en verkoop Zwitserse staatsobligatiesKoop en verkoop Zwitserse staatsobligatiesDe Zwitserse staatsobligaties worden gezien als de meest veilige obligaties ter wereld. Dat komt omdat het land een ster…
Belgische staatsobligaties kopen en verkopenBelgische staatsobligaties kopen en verkopenEr is veel vraag naar Belgische staatsobligaties. Dat komt omdat België haar financiële huishouding redelijk goed op ord…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opkopen staatsobligaties niet zonder gevolgen voor burgers"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 24-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!