InfoNu.nl > Financieel > Geld > Stappenplan om subsidie aan te vragen voor een project

Stappenplan om subsidie aan te vragen voor een project

Stappenplan om subsidie aan te vragen voor een project Het aanvragen van subsidie heeft het meeste kans van slagen met een goed geschreven en doordacht projectplan. De meeste subsidieverstrekkers willen een goed geschreven projectplan onder ogen krijgen. Dat is eigenlijk niet meer dan logisch. Maar hoe schrijf je eigenlijk een goed projectplan waardoor subsidieverstrekkers enthousiast worden? Gebruik in ieder geval een stappenplan waarbij je de regie in eigen handen kan houden. Dan weet je zeker dat je niets vergeet. Het is belangrijk om verschillende mensen mee te laten denken over het projectplan. Op die manier krijg je verschillende meningen maar de kans is dan groter dat er zoveel mogelijk informatie wordt beschreven.

Inleiding van het subsidieproject

In sommige situaties kan het zijn dat een bank niet open staat voor een financiering of dat om andere redenen de financiering niet bij een bank ondergebracht kan worden. Geld lenen kun je dan beter op een andere manier doen. In Nederland zijn er nog talloze fondsen beschikbaar voor goede initiatieven. Daarnaast is Crowdfunding een interessante bron van inkomsten en levert veel meer dan alleen de financiële middelen. Denk aan het uitbreiden van je netwerk bij ondernemers en vakgenoten.

Stap 1: Projectplan voor subsidie schrijven

Schrijf een compleet en goed doordacht projectplan met uitgebreide beschrijvingen. Een kort projectplan komt in de meeste gevallen niet geloofwaardig over bij subsidieverstrekkers. Het is belangrijk om de doelgroep, de eigen organisatie en samenwerkingspartners bij het project te betrekken. Op die manier voorkom je een kokervisie waarbij er snel blinde vlekken ontstaan voor het bereiken van het gewenste doel. Schrijf in deze fase gewoon zoveel mogelijk informatie uit je hoofd of van aantekeningen. Het ordenen doe je later aan de hand van onderstaande schema.

Doelstelling van het subsidieproject

Beschrijf duidelijk wat het doel is van het project. Financiële middelen generen mag niet het doel op zich zijn. Omschrijf de doelgroep, functie, duur van het project etc. Wees innovatief en creatief. Denk 'out of the box'. Focus niet alleen op het financiële gedeelte maar wees ervan bewust of het project aan een behoefte voorziet. Heeft het een maatschappelijk belang of is het duurzaam? In dit geval is het heel belangrijk om te beschrijven 'waarom' het project wordt opgezet. De reden van het ontstaan heeft veel meer invloed op de subsidie verstrekker dan wordt aangenomen. Geldverstrekkers zijn gevoelig voor een goed verhaal van gedreven personen. Als het doel van het project iets in de maatschappij kan veranderen zijn financiers vaak meer geneigd om geld te verstrekken dan wanneer dat niet het geval is.

Risico’s van het subsidieproject

Wees kritisch bij het inventariseren van risico's. Vraag anderen om naar het project te kijken. Wat vinden zij ervan? Wees niet bang voor kritiek. Alles heeft immers zo zijn eigen risico's dus is het geen schande wanneer die aan het licht gesteld worden. Als aanvrager kun je blinde vlekken hebben voor valkuilen. Beschrijf ook eerlijk en transparant de overgebleven risico's. Bedenk daarbij een eventuele oplossing.

Organisatie van het subsidieproject

Beschrijf de organisatie of het bedrijf van waaruit je de subsidieaanvraag doet. Noem positieve en negatieve kenmerken van de organisatie. Kansen en valkuilen. Ook hierbij geldt dat je nogmaals kritisch moet zijn.

Communicatieplan

Communicatie en PR hoeft in deze maatschappij van social media niet zo moeilijk te zijn. Toch maken we er nog te weinig, verkeerd of juist te veel gebruik van. Maak een planning welke communicatiemiddelen je gaat gebruiken en wanneer. Wees ook hierin creatief en innovatief.

Financiële begroting van het subsidieproject

De financiële begroting van het project mag niet ontbreken in de projectaanvraag. De financiële begroting is een overzicht van de verwachte kosten en opbrengsten in een bepaalde periode. Meestal is dat een jaar. Maar het is verstandig om een financiële begroting voor minimaal twee jaar te maken. Zo krijg je inzicht of het project levensvatbaar is. Maak een begroting waarbij alle onderdelen los van elkaar zijn begroot. Op die manier kan bij verschillende subsidieverstrekkers een deelaanvraag worden ingediend.

Plan van aanpak voor subsidie-aanvraag

Tenslotte moet de subsidieaanvraag afsluiten met een overzicht wanneer welke acties uitgevoerd worden en afgerond moeten zijn. De lezers en dus ook de financiers, hechten veel waarde aan een goed plan van aanpak. Maak een overzichtelijk schema waarin elke stap kort omschreven wordt. Heb je het projectplan geschreven dan volgt de tweede stap.

Stap 2: op zoek naar fondsen en financiers voor subsidie

Zoek op internet naar geschikte fondsen en subsidieverstrekkers. Maak een selectie van fondsen die het meest aansluiten bij de doelstellingen van het project. Niet elk fonds is geschikt. Misschien zijn er lokale of regionale bedrijven die aansluiten bij het project. Soms kan de plaatselijke gemeente een bijdrage leveren. Denk ook aan Crowdfunding en mogelijkheden zoals Kickstarter.

Stap 3: vaktaal voor de subsidie-aanvraag

Het kan helpen om een projectaanvraag in de ‘taal’ van de subsidieverstrekker te beschrijven. De meeste fondsen hebben wel een website waar je informatie kunt vinden over projecten die zij in het verleden al eens subsidie hebben verstrekt. Controleer of er in het projectplan 'vaktaal' van de verstrekker wordt gebruikt. Vergeet niet om de projectaanvraag op Nederlandse taal en schrijffouten te controleren.

Stap 4: vooraf checken van de subsidie-aanvraag

Soms kun je de aanvraag vooraf testen door middel van een digitale check of door een gesprek met de subsidieverstrekker. Het is zeker de moeite waard om dit vooraf te doen. Dit verhoogt de kansen voor de projectaanvraag. Vul tenslotte de definitieve subsidieaanvraag in. Controleer of alle benodigde documenten aanwezig zijn en zorg dat de contactgegevens juist ingevuld zijn. Wat ook zeker niet onbelangrijk is, is het laten controleren op spelling en grammatica. Vooral als de aanvraag zelf of eventuele bijlagen grote stukken geschreven tekst zijn. Last but not least: tijd om de aanvraag in te dienen. Doe het bij voorkeur ruim voor de sluitingsdatum.

Subsidie-aanvraag is andere manier van geld lenen

Subsidiegeld aanvragen is een andere vorm dan geld lenen omdat, als je subsidie ontvangt uit een fonds, hoeft dat in de meeste gevallen niet terugbetaald te worden. Soms kan een subsidieverstrekker voorwaarden stellen dat het hele bedrag of een deel ervan terugbetaald moet worden. Onderzoek dus goed welke voorwaarden een fonds heeft en of die voorwaarden bij de organisatie passen. De bekende reclame slogan "geld lenen kost geld" is hier ook van toepassing. Als de subsidie een vorm van geld lenen is, let dan goed op welke kosten dat met zich meebrengt.

Kleine en grote ondernemers in het bedrijfsleven

Het is zeker de moeite waard om contact te zoeken met plaatselijke ondernemers. Wanneer het een subsidie betreft voor een lokaal initiatief dan zijn plaatselijke ondernemers soms ook bereid om daarin te investeren. Bedrijven kunnen het als een gift aftrekken van de bedrijfsresultaten en zo ook voordeel hebben bij het verstrekken van een subsidie. Deze manier heeft meerdere voordelen bijvoorbeeld wanneer organisaties samenwerken er meer 'winst' behaald kan worden.
Gerelateerde artikelen
Fondsen werven voor sociaal culturele activiteitenFondsen werven voor sociaal culturele activiteitenWil jij graag iets organiseren in jouw buurt, maar weet je niet waar je het geld vandaan moet halen? Denk dan eens aan h…
Starterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktStarterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktAls starter is het tegenwoordig al moeilijk genoeg om een huis te vinden die bij je budget past. De huizen worden over h…
Projectsubsidie: algemene voorwaardenWie in aanmerking wil komen voor een projectsubsidie moet scherp letten op de voorwaarden die de subsidiegever formuleer…
CPO: Je eigen droomhuis bouwen met subsidieCPO: Je eigen droomhuis bouwen met subsidieMensen die met anderen een huis willen bouwen, kunnen door Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) hun droom met…
Zakelijk krediet: Mogelijkheden voor zakelijke financieringZakelijk krediet: Mogelijkheden voor zakelijke financieringWanneer je een geweldig idee hebt voor het starten of overnemen van een bedrijf, heb je meestal een zakelijk krediet nod…

Reageer op het artikel "Stappenplan om subsidie aan te vragen voor een project"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 14-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!