InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld overboeken naar het buitenland

Geld overboeken naar het buitenland

Geld overboeken naar het buitenland Geld overboeken naar een ander gaat zo makkelijk. Je hebt een internetverbinding en internetbankieren nodig. Je vult alle benodigde gegevens in en de opdracht is klaar voor verzending. Vroeger ging dit heel anders. Toen moest je nog een overschrijvingsformulier invullen en bij de bank inleveren. Dan duurde het een paar dagen voordat het geld van je rekening was afgeschreven. Ondanks dat het nu zo gemakkelijk kan, zijn er toch nog steeds mensen die ervoor kiezen om een overschrijvingsformulier in te vullen. Meestal zijn dit oudere mensen die het eng vinden om via de computer een overboeking te doen. Een betaling voor bijvoorbeeld een camping in Nederland is niet zo moeilijk. Dit is via internetbankieren zo geregeld, maar hoe moet het als je een aanbetaling voor een camping in het buitenland (geen euro's) moet doen? En hoe zit het met online aankopen?

Inhoud

Betalen via internet

Je hebt bijvoorbeeld iets via het internet gekocht en dat moet je direct betalen. Dan kun je kiezen voor een bankoverschrijving of iDEAL-betaling. Bij een bankoverschrijving moet je zelf nog alle gegevens invullen, terwijl je bij een iDEAL-betaling alleen nog voor je eigen bank hoeft te kiezen. De rest van de gegevens zijn al voor je ingevuld. Bij sommige internetwinkels is het ook mogelijk om achteraf te betalen. Dit kan door middel van een acceptgiro of door het bedrag zelf over te maken.

iDEAL

iDEAL is een verzameling technische afspraken tussen banken en transactieverwerkers en dus geen centraal elektronisch betaalsysteem. Het werd in 2005 geïntroduceerd. Sinds die tijd zijn er al meer dan 500 miljoen iDEAL-betalingen gedaan. Het gemiddelde transactiebedrag van iDEAL ligt rond 75,00.

Online aankopen

Voor mensen die graag online winkelen is het zelfs al in 65 landen mogelijk om met iDEAL te betalen. Dit kan alleen voor klanten die een Nederlandse bankrekening hebben. Voor buitenlandse consumentenbanken (issuing banken) is het (voorlopig) nog niet mogelijk. En andersom zijn er voor Nederlandse webwinkeliers ook mogelijkheden om een speciale betaalmethode voor de buitenlandse online consumenten aan te bieden:
  • voor Belgische klanten BanContact/MisterCash
  • voor Duitse klanten Giropay of SOFORTBanking (voor een brede Europese dekking)

Wat kun je met iDEAL betalen

Je kunt bij steeds meer webshops (inmiddels al meer dan 100.000) met iDEAL betalen. Maar het is ook mogelijk om je energierekening of verkeersboetes te betalen, je beltegoed op te waarderen of het geven van geld aan een goed doel. Dit is echter alleen mogelijk als de webshop of instantie iDEAL als betaalmethode aanbiedt.

Kosten iDEAL

Bedrijven of webshops die iDEAL aanbieden, moeten hiervoor zelf een kleine vergoeding afdragen aan de bank. Soms wordt er aan de klant ook een bedrag doorberekend. Sommige webshops verrekenen dit gewoon in de prijs van hun product of in de verzendkosten, terwijl er ook webshops zijn die de kosten voor een iDEAL-betaling apart in rekening brengen.

Banken

Klanten van de volgende banken kunnen met iDEAL betalen, mits de webshop of instantie de mogelijkheid aanbiedt:
  • ABN AMRO
  • ASN Bank
  • Rabobank
  • SNS Bank
  • RegioBank
  • ING
  • Knab
  • Friesland Bank
  • Triodos Bank
  • Van Lanschot Bankiers

Overige betalingen naar het buitenland

Stel je hebt een camping of hotel voor een vakantie besproken. Ze willen graag een aanbetaling ontvangen. Voor een Nederlandse camping of hotel kun je deze betaling gewoon op de normale manier via internetbankieren regelen. Ga je echter naar het buitenland dan kan het een ander verhaal worden. Betreft het een betaling in vreemde valuta en dat land valt niet onder het SEPA-gebied, dan moet je extra kosten voor zo'n overboeking betalen. Dit is per bank verschillend. Vraag dit dus altijd bij je eigen bank na. Voor zo'n betaling heb je naast een IBAN-nummer van de begunstigde ook de BIC-code van de bank van de begunstigde nodig. Deze code wordt bij grensoverschrijdend betalingsverkeer gebruikt om een bank te identificeren.

Betreft het een betaling naar een land dat nog geen euro's heeft, maar wel onder het SEPA-gebied valt, dan zou je de overboeking in euro's kunnen verrichten. Een betaling in het SEPA-gebied kan namelijk alleen maar plaatsvinden in euro's. Advies: vraag wel na of de begunstigde hiermee akkoord gaat. Om het juiste bedrag in euro's te kunnen berekenen, heb je de juiste wisselkoers nodig. Gaat het om een betaling in euro's naar een begunstigde binnen het SEPA-gebied, dan gaat de betaling net zoals een betaling binnen Nederland.

SEPA

SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Onder het SEPA-gebied vallen de Europese Unie en De Europese Vrijhandelsassociatie. Deze associatie is een samenwerkingsverband tussen vier landen. Namelijk: Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. De Nederlands afkorting voor deze associatie is EVA en de Engelse afkorting is EFTA. Deze naam is trouwens bekender dan EVA. Op dit moment vallen er 33 lidstaten onder het SEPA-gebied.

IBAN

IBAN staat voor International Bank Account Number. Deze code is uit vier delen opgebouwd. De eerste letters staan voor de landcode. De twee cijfers die dan volgen zijn een controlegetal. Dan volgen vier letters die de bank aanduiden. Als laatste volgen 10 cijfers, dat is het rekeningnummer eventueel aangevuld met een aantal nullen.
Gerelateerde artikelen
De invoering van IBAN binnen EuropaDe invoering van IBAN binnen EuropaPer 1 augustus 2014 zullen alle Europese betalingen op dezelfde manier worden uitgevoerd. Het doel hiervan is om betalin…
Bankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensnieuws uitgelichtBankrekeningnummers veranderen naar 18 tekensHet Europese betaalsysteem SEPA wordt vanaf heden geleidelijk ingevoerd, wat tot gevolg heeft dat alle (post)bankrekenin…
ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?ZZP of MKB: wat moet u aan met SEPA, IBAN en BIC?SEPA, IBAN, BIC. ZZP'ers en kleine ondernemers die deze termen nog niet kennen als hun spreekwoordelijke broekzak, kunne…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/IDEAL
  • http://www.ideal.nl/
  • http://www.internetkassa.nu/e-commerce/e-commerce-nieuws/betaalmethodes/1930-online-betalen-bij-buitenlandse-webwinkel-28-miljoen-ideal-betalingen-in-2013.html

Reageer op het artikel "Geld overboeken naar het buitenland"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!