InfoNu.nl > Financieel > Geld > ING en Apple Pay

ING en Apple Pay

Sinds een aantal dagen (03 januari 2015) is op de website van ING te lezen dat Apple Pay een van de betaalmethodes is waarmee je contactloos kunt betalen, een betaalmethode waarvoor je geen pincode nodig hebt. Op dit moment is deze betaalmethode nog niet beschikbaar in Nederland. Echter lijkt de bank op deze wijze een komst van Apple Pay naar Nederland te verraden. Op dit moment werkt Apple Pay wel al in Nederland. Echter voor de werking, dien je te beschikken over een creditcard van een van de Amerikaanse banken.

Marktleider in de VS

Apple Pay is sinds oktober 2014 beschikbaar in de VS. Met de nieuwste IOS update van die tijd en de Iphone 6 werd het mogelijk om via de smartphone contactloos te betalen. Apple beweert zelf sindsdien al marktleider te zijn in mobile betalingen. Binnen 72 uur na het lanceren van deze dienst, werden er al een miljoen creditcards geactiveerd via de betaaldienst van Apple.

Uitrol in Europa

Een team van Apple werkt vanuit Londen aan een uitrol van de betaaldienst in Europa. Eind 2014 werd dan ook bekend dat Apple in de eerste helft van 2015 de betaaldienst wil introduceren in het Verenigd Koninkrijk. De onderhandeling met banken en Apple verlopen echter nog moeizaam. Banken zijn bang dat Apple als bedrijf teveel toegang krijgt tot privé-gegevens van Iphone gebruikers.

Hoe werkt Apple Pay?

Apple Pay maakt gebruik van de NFC-chip in de Iphone 6. Door een creditcard te koppelen aan de Iphone, kunnen betalingen contactloos worden gedaan. De NFC-chip wordt tegen een betaalterminal gehouden. De Touch-ID vingerafdrukscanner kan de vinger gebruiken als pincode voor het doen van de betaling. NFC staat voor near field communication. Deze communicatiemethode maakt gebruik van de ISM-fre0quentie-band. De NFC-chip heeft een bereik van ongeveer 10 cm. De smartphone dient voor een goede werking echter binnen 4 cm of volledig tegen de tag-sticker van de betaalterminal te houden.
Apple geeft verder aan dat bij het gebruik van Apple Pay creditcardgegevens niet worden opgeslagen of gedeeld. Voor elke betalingstransactie, wordt een aparte code aangemaakt.

Apple Pay in Nederland

Apple Pay is dus in principe wel al beschikbaar, mits je het koppelt aan een creditcard van een Amerikaanse creditcardmaatschappij. Het is nog niet bekend wanneer Apple Pay naar Nederland komt. De creditcardmaatschappij VISA heeft wel al aangegeven zo snel mogelijk Apple Pay in Nederland beschikbaar te willen maken. Ook andere grotere banken zullen mee gaan doen met Apple Pay. ING geeft dus inmiddels op haar website aan dat Apple Pay een van de betaalmethodes om contactloos te betalen.

Nadeel Apple Pay

Het nadeel van Apple Pay is dat de betalingen lopen via de creditcard maatschappij. Creditcard betalingen zijn dure betalingen ten opzichte van andere betalingen. Grotere winkelketens in de Verenigde Staten zijn daarom ook al bezig met het ontwikkelen van een eigen betalingsmethode voor contactloos betalen. Deze werkt dan met behulp van QR-codes.

Alternatieven

Contactloos betalen is al mogelijk met daarvoor geschikte betaalpassen. Deze zijn te herkennen aan het logo achterop de kaart. Bij bedragen tot 25,00 is dan geen pincode benodigd om de transactie te voldoen en kan worden volstaan met het tegen de de terminal houden van de betaalpas.
© 2015 - 2017 Evertse, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.iculture.nl/ing-verklapt-apple-pay-nederland/
  • http://www.nu.nl/internet/3873583/betaaldienst-apple-pay-gebruikt-nfc-chip-in-iphone-6.html

Reageer op het artikel "ING en Apple Pay"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 04-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!