InfoNu.nl > Financieel > Geld > Eenmalige taks op spaargeld: de crisis in één keer opgelost?

Eenmalige taks op spaargeld: de crisis in één keer opgelost?

Eenmalige taks op spaargeld: de crisis in één keer opgelost? Belastingen en taksen worden door de meeste mensen noodzakelijk geacht voor een goede dienstverlening van de overheid. We stemmen er dan ook min of meer mee in dat we een deel van onze inkomsten afstaan aan Vadertje Staat. Maar wanneer er met termen gegoocheld wordt als "eenmalig" en "definitieve oplossing" gaat er bij de meesten toch een alarmlampje branden. Het voorstel van het IMF om een eenmalige taks op spaargeld in te voeren om de schuldencrisis op te lossen is op dat vlak verontrustend. Om "voor eens en voor altijd" de schuldencrisis op te lossen, zouden we allemaal tien percent van ons spaargeld moeten afstaan. Kan die eenmalige belasting op spaargeld er komen of gaat het vooral om een denkoefening?

Taks spaargeld

Schulden van de overheden én van de burgers zijn er mede de oorzaak van dat we anno 2015 nog steeds te maken hebben met de nasleep van de economische crisis van 2008-2009. In 2008 werden de grote westerse banken door de overheden, dus in feite de belastingbetaler, gered van de ondergang, wat maakte dat de landen zelf in de schulden moesten gaan. Tegelijk hebben meer en meer particulieren geldproblemen en hebben ze het moeilijk om hun kredieten en leningen terug te betalen. De belastingen en taksen blijven hoog, terwijl ook prijzen onderhevig blijven aan inflatie. Regelmatig wordt er onder economen het voorstel geopperd om via een eenmalige taks op spaargeld de crisis op te lossen.

Een "definitieve" oplossing van de crisis

Het IMF (Internationaal Muntfonds) liet in oktober 2013 al eens een ballonnetje op over een ultieme oplossing om de schuldencrisis op te lossen: een eenmalige taks op alle spaargeld. Begin 2014 kwam de taks opnieuw ter sprake. Spaargeld lijkt de gemakkelijkste uitweg voor een overheid om snel even wat geld bijeen te graaien. Voor alle duidelijkheid gaat het hier om een "voorstel" en bestaat er nog geen zekerheid over de haalbaarheid en de uitwerking ervan. Toch is het op zich al alarmerend dat er aan zo een "definitieve oplossing" voor de schuldencrisis wordt gedacht. Vaak komen zogezegd onhaalbare, onrealistische voorstellen of voorspellingen toch uit, zij het enkele jaren later.

10 % "solidariteitsheffing" op je spaargeld

Het IMF doet een beroep op een studie van twee bekende economen van de Amerikaanse Harvarduniversiteit, namelijk Reinhart en Rogoff. Deze twee economen publiceerden een studie waarin ze vooropstelden dat de schuldencrisis in de westerse landen kan opgelost worden door een eenmalige heffing van tien percent in te voeren op alle spaargelden. Om er allemaal beter van te worden zouden we dus uit solidariteit onze spaarrekening moeten laten leegroven voor tien percent. Alles zou op één dag gebeuren terwijl het nauwelijks aandacht zou krijgen. De korte pijn, zeg maar.

Belasting als diefstal

Spaargeld is iets dat je geleidelijk opbouwt met het oog op een rustige oude dag, of een appeltje voor de dorst. Wanneer de staat ook daar nog eens gaat van afknabbelen stel je je de vraag waarvoor je het allemaal doet. Uiteraard worden er grote woorden gebruikt om de bevolking te overtuigen van de noodzaak van deze oplossing, zoals bijvoorbeeld.: "er is geen alternatief", "het is maar eenmalig" of "we moeten allemaal een steentje bijdragen om uit de crisis te komen". Wat niet gezegd wordt is dat de bevolking al eens heeft moeten bloeden om de grootbanken te redden in 2008. Schaamteloos is de manier waarop nu weer in dezelfde richting gekeken wordt om nu eindelijk "voor eens en voor altijd" de crisis op te lossen. De uitspraak "Belastingen zijn legale diefstal" is vaak wat simplistisch maar lijkt in dit geval toch vrij goed overeen te komen met de waarheid.

Eenmalige belasting: komt ie er of komt ie er niet?

Het is niet omdat iets onwaarschijnlijk lijkt dat het ook nooit zal gebeuren. Mogelijk heeft het IMF afgetast wat een dergelijk verregaand voorstel voor reacties zou uitlokken bij de bevolking. Behalve een rist afkeurende reacties op wat internetfora lijkt het allemaal wel mee te vallen. De bevolking zet haar dagelijkse leven min of meer verder. Te verwachten valt dan ook dat het op een keer zal gaan gebeuren: bijvoorbeeld in een vakantieperiode, of op een officiële feestdag wanneer de banken dicht zijn. Uiteraard zal het niet op voorhand aangekondigd worden want dat zou teveel negatieve reacties uitlokken, mogelijks zelfs bankruns, en dat is niet wat de banken en de machthebbers willen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie?Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie?Confiscatie is een begrip dat sinds de crisis van 2013 in Cyprus opnieuw op de voorgrond is getreden. Er wordt hevig ged…
Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?Waar is je spaargeld nog veilig? De taks op spaartegoeden in Cyprus in 2013 om het land van het failliet te redden maakt…
Bankrun Cyprus mislukt: is spaargeld in de EU nog veilig?Bankrun Cyprus mislukt: is spaargeld in de EU nog veilig?In maart 2013 kwam Cyprus in de aandacht van de economische wereldpers door de financiële onrust die er onder de bevolin…
Belastingtips voor het eind van het jaarAan het eind van het jaar kunt u nog invloed uitoefenen op de hoogte van de belasting die u moet gaan betalen over het h…
Bronnen en referenties
  • http://www.stocktradingnieuws.com/economie/eenmalige-belasting-op-spaargeld-gaat-zeker-komen.html, bezocht op 28/12/2015.
  • http://slimbeleggen.net/imf-laatste-wake-up-call-uw-spaargeld/46363/, bezocht op 28/12/2015.
  • http://www.express.be/business/nl/economy/imf-geeft-groen-licht-voor-eenmalige-supertaks-van-10-op-uw-spaargeld/196918.htm, bezocht op 28/12/2015.

Reageer op het artikel "Eenmalige taks op spaargeld: de crisis in één keer opgelost?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Soorten belastingen
Schrijf mee!