InfoNu.nl > Financieel > Geld > Boetes binnenvisserij 2018: overzicht boetebedragen

Boetes binnenvisserij 2018: overzicht boetebedragen

Boetes binnenvisserij 2018: overzicht boetebedragen Wie vist in het IJsselmeer of de binnenwateren kan erop rekenen dat strikt toezicht gehouden wordt op naleving van de geldende regels zoals omschreven in de Visserijwet en het Reglement voor de binnenvisserij 1985. Bij niet-naleving van deze regels kan een boete opgelegd worden. De hoogte van de boetes wordt jaarlijks aangepast. Je treft hier een overzicht van de boetebedragen voor de verschillende overtredingen zoals deze gelden in 2018.

Boetebedragen binnenvisserij 2018

Binnenvisserij in Nederland

De regels met betrekking tot de binnenvisserij in Nederland zijn opgenomen in het Reglement voor de binnenvisserij 1985. Op overtreding van een van de bepalingen uit dit reglement staan boetes. Voor regels zijn plaatsgebonden. Het is daarom belangrijk je op de hoogte te stellen van de lokale regels met betrekking tot de plaats waar je gaat vissen.

In de binnenvisserij mag uitsluitend gebruik gemaakt worden van vistuig dat in artikel 2 van het Reglement voor de binnenvisserij 1985 is opgenomen. Het gaat om de volgende soorten vistuig:
  • Hengel
  • Peur
  • Spieringtuig
  • Visfuik
  • Aalfuik
  • Ankerkuil (maaswijdte minimaal 25 mm)
  • Aalkistje
  • Aalhoekwant
  • Aaldogger
  • Zegen
  • Aalzegen (maaswijdte minimaal 20 mm)
  • Aaskuil
  • Staand net (maaswijdte minimaal 101 mm)
  • Gebbe
  • Kruisnet (maaswijdte minimaal 20 mm)
  • Electrovisapparaat (met vergunning)

Een schepnet mag alleen gebruikt worden om gevangen vis op te scheppen of over te zetten.

Visakte

Wie niet in het bezit is van een visakte waar dit wel verplicht is kan hiervoor beboet worden als schuldige aan stroperij.

Boetebedragen

  • Niet tonen van een visakte: 95 euro
  • Zonder visakte vissen met één of twee hengels: 140 euro
  • Zonder visakte vissen met drie of meer hengels of een peur: 320 euro

In verboden water vissen

In bepaalde wateren mag niet gevist worden. Dit geldt voor de rivieren de Maas, De Lek, de Neder-Rijn en de Overijsselsche Vecht binnen een afstand van 75 meter stroomafwaarts van een stuw en binnen een straal van 25 meter voor de bovenmond van een bij een stuw aangebrachte vispassage. Voor vissen op het IJsselmeer is een vergunning nodig.

Boetebedragen

  • Met één hengel: 140 euro
  • Met twee of meer hengels: 320 euro
  • Met een peur: 210 euro

Vissen buiten toegestane periode

Er mag alleen op vastgestelde tijden gevist worden. Het is verboden dit te doen tussen de twee uur na zonsondergang en één uur voor zonsopgang. Voor het vissen met bepaalde soorten vistuig gelden uitzonderingen. Het verbod geldt bovendien niet voor het vissen met een hengel tussen 1 juni tot en met 31 augustus. Ook zijn er een aantal wateren aangewezen waarvoor dit verbod niet geldt (Maas, Rijn, Dordtse Biesbosch, Branbantsche Biesbosch en delen van de Hollandsche IJssel, Donge, Oude Maasje, Zuiderkanaal, Lek, Merwede en Bergsche Maas).

Boetebedragen

  • Gedurende de nacht: 95 euro
  • Buiten het seizoen: 95 euro

Ondermaatse vis en levende aas

Volgens de Visserijwet moet gevangen vis een minimummaat hebben. Vang je een vis onder deze maat dan moet deze direct teruggezet worden en mag hij niet bewaard worden. De minimummaten zijn als volgt:
  • Bot 20 cm
  • Rivierprik 20 cm
  • Baars 22 cm
  • Beekforel 25 cm
  • Zeelt 25 cm
  • Paling/Aal 28 cm
  • Barbeel 30 cm
  • Kopvoorn 30 cm
  • Snoekbaars 42 cm
  • Snoek 45 cm

Het verbod op het gebruik van levend aas heeft betrekking op alle gewervelde dieren (amfibieën, reptielen, vogels, zoogdieren). Het is daarmee dus niet van toepassing op wormen en maden.

Boetebedragen

  • Niet terug zetten: 140 euro
  • Gerookte aal kleiner dan 25 cm in bezit hebben: 280 euro
  • Met levende aas vissen: 380 euro
Gerelateerde artikelen
De visserijsector in NederlandDe visserijsector in NederlandDe visvangst in Nederland bestaat uit twee hoofdgroepen, de aquacultuur en de visserij. Bij de visserij wordt vis gevang…
Zoutwatervissen voor beginners in NoorwegenZoutwatervissen voor beginners in NoorwegenVeel mensen die in Noorwegen terecht komen, willen vroeg of laat toch ook een hengeltje uitwerpen, om te kijken of het e…
Boetes voor de scheepvaart & pleziervaart 2018Boetes voor de scheepvaart & pleziervaart 2018Evenals op de openbare weg gelden er op het water verkeersregels en verkeerstekens waaraan de schippers, bestuurders van…
Welke VISpas heb ik nodig?Bij het vissen in Nederland krijg je te maken met een aantal wetten en regels welke voorgeschreven staan. Eén hiervan is…
De keuze van een hengelHengels....de keuze in de hengelsportzaak is zo enorm groot. Wat is nu wat en wat is handig bij welke vissoort?? Doorove…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andyballard, Pixabay
  • Openbaar Ministerie - https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?boete_tree=21915#beslissingpad21915
  • Overheid.nl - http://wetten.overheid.nl/BWBR0009027/geldigheidsdatum_24-11-2010

Reageer op het artikel "Boetes binnenvisserij 2018: overzicht boetebedragen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 25-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!