InfoNu.nl > Financieel > Geld > Trekkingsrecht persoonsgebonden budget pgb 2018

Trekkingsrecht persoonsgebonden budget pgb 2018

Trekkingsrecht persoonsgebonden budget pgb 2018 In 2018 hebt u een trekkingsrecht uit uw persoonsgebonden budget pgb. U hebt dan nog wel de regie over uw budget, maar het geld staat niet langer op uw rekening en u doet niet meer zelf de betalingen. Het Servicecentrum PGB, onderdeel van de SVB, beheert namelijk vanaf 1 januari 2015 uw pgb en voordat dat allemaal goed gaat, moet u uw zorgovereenkomsten hebben opgestuurd en vele zaken op tijd geregeld hebben. De SVB kampt met grote problemen om de pgb op tijd en aan de juiste personen en correct uit te betalen. Er verandert veel in de zorg en dat raakt ook de houder van het persoonsgebonden budget. Wat betekent dit trekkingsrecht pgb voor u?

U krijgt een trekkingsrecht pgb in 2018

Het persoonsgebonden budget ligt al jaren onder vuur en is aan allerlei veranderingen onderhevig. Zo werd in 2015 het begrip trekkingsrecht pgb ingevoerd. Kortweg betekenen de trekkingsrechten dat u als aanvrager en inkoper van zorg niet langer het budget op uw rekening krijgt gestort, maar dat het Servicecentrum PGB de beheerder is. U bent alleen nog in die zin budgethouder dat u de regie voert over de besteding van het budget. Er wordt pas betaald als u aan een aantal voorwaarden voldoet. Vanaf 1 januari 2015 kunt u zorgverleners of zorginstellingen niet meer via een automatische incasso betalen. Dat betekent ook dat, zodra de betalingen over 2014 volledig zijn afgewikkeld, de incasso's en machtigingen stop moeten worden gezet. Als u uw salarisadministratie ook op dit moment al aan het servicecentrum uitbesteedt, zal het centrum zelf de incasso's en machtigingen beëindigen. U mag een zorgverlener nog wel een vrijwillige storting doen, maar die wordt dan niet vergoed vanuit uw persoonsgebonden budget.

Trekkingsrecht maakt het eenvoudiger, of toch niet?

U krijgt als budgethouder met het trekkingsrecht te maken als u uw pgb ontvangt van:
  • Uw gemeente via de Wet maatschappelijke ondersteuning Wmo of de Jeugdwet.
  • Het zorgkantoor voor de AWBZ of WLZ (Wet Langdurige Zorg).

Het trekkingsrecht geldt dus niet voor een pgb dat u van uw zorgverzekeraar krijgt, maar wel in de andere gevallen. Sommigen zullen dit prettig vinden omdat het beheer direct is uitbesteed, anderen zullen dit trekkingsrecht ervaren als een inperking van de eigen vrijheid. Er is namelijk wel sprake van een vereenvoudiging voor de klant want het servicecentrum doet voor u de betalingen en de administratie gratis. U geeft het servicecentrum van de SVB nog wel de opdracht tot betalen. U krijgt iedere maand een overzicht met de stand van zaken van uw budget. U krijgt inzichtelijk gemaakt wat er al betaald is en hoeveel budget er nog over is. Bovendien kunt u dit online volgen. Maar voor velen zal het toch ook anders voelen, omdat de zorgvrager en klant niet meer zelf de betalingen doen. Vooraf moet u het servicecentrum een zorgovereenkomst sturen die is ondertekend door uw zorgverlener of zorginstelling. Het servicecentrum controleert elke zorgovereenkomst. U bent verplicht om op dit punt met de SVB samen te werken. Overigens wordt de toekenningsbeschikking door het zorgkantoor of de gemeente opgestuurd, dat hoeft u niet zelf te doen.

Minder administratieve lasten in 2018, minder fraudegevoelig

Dat is toch wel de kern van het ingevoerde trekkingsrecht. De administratieve lasten worden voor u kleiner en de overheid zit er dichter op om fraude zo veel mogelijk te kunnen voorkomen. Er wordt nog nadrukkelijker over uw schouder meegekeken. Bij iedere betaalopdracht zal de SVB checken of de betaling correct is en overeenstemt met de gesloten zorgovereenkomst. Zonder geldige zorgovereenkomst zal er in 2018 niet betaald worden. De rekeningen en urenbriefjes kunt u online doorgeven via Mijn PGB. Daarbij hebt u wel een DigiD-code nodig. Hebt u die nog niet, dan kunt u die zo snel mogelijk aanvragen.

Bent u in 2018 nog verantwoordelijk voor het persoonsgebonden budget?

Denk niet dat u niet meer verantwoordelijk bent voor uw eigen budget. U bepaalt aan wie de zorg wordt besteed, u houdt ook aan de hand van de overzichten van het servicecentrum in de gaten hoeveel budget u nog hebt. Het servicecentrum van de SVB faciliteert en controleert, maar voert niet de regie. Deze regie blijft in uw handen aanwezig en dat is maar goed ook. Zorg er wel voor dat u op tijd uw gegevens aan het servicecentrum hebt doorgegeven zodat u ook in 2018 de juiste zorg kunt krijgen. Het trekkingsrecht pgb zal niet de laatste wijziging bij het persoonsgebonden budget zijn, zoveel is wel zeker. Wees dus voorbereid en win waar nodig voldoende informatie in om het allemaal goed te kunnen blijven regelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Servicecentrum pgb, https://www.svb.nl/int/nl/pgb/index.jsp

Reageer op het artikel "Trekkingsrecht persoonsgebonden budget pgb 2018"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!