InfoNu.nl > Financieel > Geld > Anglo Irish Bank

Anglo Irish Bank

Anglo Irish Bank was een Ierse bank. De bank was naast Ierland ook actief in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Isle of Man, Jersey en de Verenigde Staten van Amerika. Na een economische crisis, die Ierland trof, kreeg de bank het erg moeilijk. De bank moest verplicht fuseren. Momenteel bestaat de Anglo Irish Bank dus niet meer en staat de bank na de fusie bekend onder de naam Irish Bank Resolution Corporation.

Anglo Irish Bank

In 1964 werd Anglo Irish Bank opgericht in de stad Dublin. Hier stond dan ook het hoofdkantoor van de bank. Omdat er een andere Ierse bank is met de naam Allied Irish Banks en afkorting AIB, werd de Anglo Irish Bank hier niet mee afgekort. In plaats daarvan werd gebruik gemaakt van de afkorting Anglo of Anglo Irish.

In 1971 werd de bank aan de beurs toegevoegd. Daarna was de bank in verschillende landen, zoals Oostenrijk en Duitsland, een samenwerking begonnen met andere buitenlandse banken. In 2010 ging het erg slecht met de bank. Anglo Irish Bank was een commerciële bank. Dit houdt in dat de bank diensten aanbood zoals het accepteren van stortingen, het maken van zakelijke leningen en eenvoudige beleggingsproducten. Hierdoor was hun missie dan ook om de betrouwbaar over te komen bij de klant. Bij een bank, waar particulieren hun geld vertrouwd opslaan, is dit natuurlijk cruciaal. Anglo Irish Bank wilde dit vooral bereiken met service. De klant moest altijd de mogelijkheid hebben om de bank te benaderen voor problemen of advies.

Beschuldiging

Anglo Irish Bank werd beschuldigd van fraude. Ook de dochteronderneming van Anglo Irish Bank werd hierbij betrokken. Daarom werd in 2011 besloten de bank samen te voegen met Irish Nationwide Building Society. De naam die uit deze samenvoeging is voortgekomen is de Irish Bank Resolution Corporation. De Ministers van Financiën vond dit noodzakelijk, omdat alle schade vergeten zou worden en de bedrijven zo een nieuwe start zouden kunnen maken.

Irish Bank Resolution Corporation

De Irish Bank Resolution Corporation was de naam die op 1 juli 2011 door de rechtbank gegeven werd aan de fusie van de bankinstellingen Anglo Irish Bank en Irish Nationwide Building Society. Dit werd verplicht door de Minister van Financiën vanwege de riskante leningen praktijken van beide bedrijven. Deze slechte naam voor de banken was een aanleiding voor de bankencrisis in Ierland.

De ondergang

De reden van de tekortkomingen van Anglo Irish Bank was de in januari 2009 begonnen economische crisis. Hierdoor kregen de Ierse banken het moeilijk. De regering besloot hier iets tegen te ondernemen. Op 21 januari 2009 werd er een speciale wet aangenomen waardoor het mogelijk werd dat alle aandelen van de bank overgedragen werden aan de Minister van Financiën. Vanaf dit moment waren alle aandelen van Anglo Irish Bank in eigendom van de staat. Hierdoor werden ze van de London Stock Exchange en de Irish Stock Exchange gehaald.

Goeie economische tijden

Voordat de crisis begon zijn er ook goede tijden voor de Ierse economie geweest. Er was toen een enorme groei te zien in de economie van Ierland. Deze groei wordt ook wel Celtic Tiger genoemd. Er zijn in Ierland twee van die zo genoemde Celtic Tigers geweest. De eerste was in de jaren 90 van de 20e eeuw. De tweede had het hoogtepunt in 2008 bereikt. Na dat hoogtepunt stortte de economie in en begon de crisis. De naam Celtic Tiger was al bekend van de Aziatische versie, namelijk de Aziatische Tijgers. Hiermee worden de Aziatische landen bedoeld die een snelle economische groei doormaakten in de jaren 80. De reden voor de Ierse Celtic Tiger was de toename in het aantal hoofdkantoren van internationale bedrijven in Ierland. Dit kwam door het gunstige belastingklimaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Anglo_Irish_Bank
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Anglo_Irish_Bank

Reageer op het artikel "Anglo Irish Bank"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 17-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Ierse bedrijven
Schrijf mee!