InfoNu.nl > Financieel > Geld > Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van de kredietcrisis

Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van de kredietcrisis

Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van de kredietcrisis Velen schreeuwen moord en brand vanwege de kredietcrisis en hypotheekcrisis in de VS. Maar weet u dat u met deze situatie in 2016 ook uw voordeel kon doen. Banken hadden uw geld nodig en durfden niet bij andere banken te lenen. Zo kon u een hoge spaarrente krijgen. Maar er is voor u nog meer voordeel te behalen als u het slim aanpakt.

Kredietcrisis VS

De schade in de VS als gevolg van de kredietcrisis en hypotheekcrisis is zondermeer groot. Vele mensen moeten hun huizen verkopen. Een groot aantal kredieten en hypotheken zal waarschijnlijk nooit worden terugbetaald. Niet voor niets schrijven vooral de Amerikaanse grootbanken enorme bedragen af. Niet voor niets ook verlaagde de FED binnen een week tijd de rente met 125 basispunten. Een renteverlaging zonder precedent. De verwachting is dan ook dat wereldwijd de economische groei een stuk lager zal zijn dan eerder geraamd. President Bush probeert samen met de FED de groeivertraging nog kunstmatig een zachte landing te geven.

Bron: AZRainman, Flickr (CC BY-2.0)Bron: AZRainman, Flickr (CC BY-2.0)

Gevolgen voor Europa

Als er een groeivertraging optreedt, zal ook Europa dat natuurlijk merken. Zeker als het gepaard gaat met een lagere dollar en met banken die hun hand op de kredietknip houden. Als de kredietverlening ook bij ons echt een knauw krijgt, kan het snel bergafwaarts gaan.

Gevolgen Nederlandse consument

Maar het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Zeker niet voor de mensen met een hypotheek of spaargeld. Op de beurs zal het nog wel even een rollercoaster zijn, maar voor wie zich daarmee niet bezig houdt, zijn er wel degelijk ook voordelen.

De spaarder

Op de kredietmarkt is duidelijk zichtbaar dat banken elkaar niet vertrouwen en moeilijk aan geld kunnen komen. Om hun activiteiten toch te kunnen funden boren ze steeds meer de spaarder aan. En de enige manier om dat te doen is via een hogere spaarrente. De relatief kleinere banken hadden de weg naar de spaarder al gevonden met een hogere spaarrente, die vooral werd mogelijk gemaakt doordat de grote en dure kantoren ontbreken. Maar ook de grootbanken zien zich genoodzaakt om met een betere rente te komen. Wat te denken van de Oranjerekening van de ING bank of de Vermogens spaarrekening van ABN AMRO? Zonder kredietcrisis waren ze waarschijnlijk niet in beweging gekomen. Ook bieden allerlei banken gunstige spaardeposito’s 2016 aan.

De belegger

In de eerste maanden van 2015 gingen de koersen fors omhoog. De crisis in Griekenland geeft een terugval, maar dat is een terugval die in de rest van 2015 weer ongedaan kan worden gemaakt. Het vele geld in de wereld moet ergens heen en stroom nog steeds volop naar de effectenbeurs. Zo was 2015 al met al een goed beleggingsjaar. Het jaar 2016 is slechter begonnen.

De hypotheek: hypotheekrente omlaag

De ING verlaagde onlangs de hypotheektarieven en waarschijnlijk volgen er meer, want de lange rente vertoont een duidelijke daling. Sinds 2005 leek er sprake van een stijgende trend, maar daar is vooral in 2015 de klad in gekomen. En dan waren er in 2014 nog voordelen met de belastingvrije schenking tot 100.000 euro als u het geld gebruikte voor de aflossing van uw hypotheek of het lage btw tarief van 6% tot 1 juli 2015. Allemaal maatregelen die zonder een crisis niet tot stand zouden zijn gekomen. Maar dat alles is in 2016 voorbij, gelukkig daalt de hypotheekrente en stijgen de huizenprijzen weer. Minder mensen hebben een restschuld.

Slot

Er zijn voor de Nederlandse consument momenteel zeker voordelen te halen uit de kredietcrisis. Niemand weet hoe lang het zal duren, maar wie nu zijn winst pakt is in ieder geval op tijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flexibel hypotheek krediet tegen laag tariefFlexibel hypotheek krediet tegen laag tariefAls je overwaarde hebt op je huidige woning dan kun je dit opnemen door middel van het flexibel hypotheek krediet. Je ne…
Wat is woz krediet?Het WOZ krediet is een lening die het beste te vergelijken is met een doorlopend krediet. Een belangrijke voorwaarde voo…
Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnRente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnEen doorlopend krediet kan gebruikt worden ter financiering van een verbouwing aan de woning. Onder voorwaarden is de re…
Hypotheekcrisis VS is een veenbrandHypotheekcrisis VS is een veenbrandDe wereld draait op geld en kredieten. Dat laatste is er met de kredietcrisis en hypotheekcrisis vanaf de zomer 2007 nie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van de kredietcrisis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!