InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zuinig zijn als eerste stap om rijk te worden: tips

Zuinig zijn als eerste stap om rijk te worden: tips

Zuinig zijn als eerste stap om rijk te worden: tips Kan je rijk worden door simpelweg zuinig te zijn? Het is een vraag die door velen negatief beantwoord zal worden, want niemand is ooit stinkend rijk geworden door alleen maar te sparen. Sparen levert immers een dermate lage rente op dat het nauwelijks rendabel lijkt, vooral wanneer er niet veel verschil is met het inflatieprecentage. Toch kan zuinigheid een goed begin zijn om op lange termijn een mooi kapitaal op te bouwen. Het rendement van samengestelde interesten op een spaarrekening mag niet onderschat worden, zeker als je er vroeg mee begint. Welke tips kunnen nog zoal van pas komen om door middel van zuinigheid rijk te worden?

Zuinig zijn: de eerste stap

Rijkdom

Voor sommigen is zuinig zijn de eerste stap op weg naar rijkdom. Rijkdom hoeft daarvoor nog niet in strikte zin begrepen te worden als "heel veel geld hebben". Het kan ook gaan om het gevoel van financieel onafhankelijk te zijn. Je geen zorgen meer te moeten maken om geld is een hele last die van je schouders valt. Niet voor niets zijn er heelwat uitdrukkingen die zuinigheid als een goede kwaliteit beschouwen op weg naar rijkdom, zoals bijvoorbeeld: "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd".

Verschil zuinigheid - gierigheid

Aan de andere kant heeft zuinigheid ook een negatieve bijklank, en dan vooral onder de levensgenieters. Levensgenieters vinden dat het leven maar al te kort is en dat je er vooral van moet genieten. Nauwgezet letten op de centen die je uitgeeft verknoeit dan een beetje de lol. En wat moet je met je moeizaam bijeengespaarde geld op het einde van je leven, als je te oud bent om er volledig van te genieten? Maar toch hoef je zuinigheid niet te verwarren met gierigheid. Gierigheid is vooral gericht op het ten allen prijze behouden van je kapitaal, terwijl zuinigheid eerder een combinatie is van gecontroleerd uitgeven én genieten van je geld.

Rijk dankzij zuinigheid

Zuinig zijn kan een goed begin zijn om rijkdom te vergaren op lange termijn. Om echt stinkend rijk te worden zal je toch wel een origineel idee of concept moeten kunnen verzilveren of een blitzcarrière moeten maken in een lucratieve sector van de economie. Maar zuinigheid, of toch alleszins een evenwichtig omgaan met je budget, is een must voor iedereen die plant om rijk te worden. We zetten enkele tips op een rijtje waarbij je van zuinigheid gebruik kan maken om op lange termijn rijkdom te verwerven.

Samengestelde interesten

Geduld is een schone deugd en dat geldt ook voor wie rijk wilt worden. Maak gebruik van een zuinige mindset als je op het einde van je maand je salaris krijgt. Schrijf eerst geld over op je spaarrekening en leef van wat er overblijft. Besef de magische kracht van de samengestelde interesten op je spaarrekening en weet dat je jaar na jaar nieuwe interesten kan bekomen op je interesten. Op lange termijn bouw je zo een mooi spaarkapitaal op.

Beperk gadgets

Van sommige mensen in je omgeving weet je dat ze altijd eerst zijn om nieuwe versies van technologische producten te kopen. Ze kopen het ene trendy product na het andere en spenderen er fortuinen aan. Een zuinig iemand loopt niet mee op de trein van de gadgets en laat nieuwe producten liever even wat tijd. In die tijdsperiode kan je je afvragen of je dat nieuwe gadget eigenlijk echt wel nodig hebt en enkele jaren later koop je ze sowieso voor een sterk gedaalde prijs.

Geen uiterlijk vertoon

Zuinige mensen weten dat heelwat producten duur zijn omwille van een naam, zoals bepaalde kleding, smartphones, of wagens. Als je rijk wilt worden kijk je niet echt naar een naam of naar een uiterlijk, maar naar het praktisch nut van goederen. Hoe kan het product je tijd en geld besparen, en wat is de duurzaamheid ervan? Allemaal interessante vragen om te stellen, en dit in tegenstelling tot het najagen van uiterlijk vertoon door opvallende producten te kopen.

Geen verspilling

Wie zuinig is en een kapitaal wilt opbouwen op de lange termijn, let altijd op het vermijden van overbodige kosten. Ook dingen die opnieuw gebruikt kunnen worden zal een zuinig persoon niet weggooien of verspillen. Dat is een mindset die je voortdurend moet oefenen in het dagelijks leven. Op die manier wordt het een gewoonte en levert het je alsmaar meer voordeel op.

Budgetcontrole

Een zuinig persoon met rijkdomambities, zal voortdurend zijn budget in de gaten houden. Waar kan er bespaard worden en hoeveel wordt er maandelijks aan dingen uitgegeven die niet echt nuttig zijn? Als je op je geld let, weet je steeds hoeveel er op je betaalrekening staat en hoeveel spaarrente je spaargeld momenteel oplevert. Op die manier zal je meer bewust zijn van je mogelijkheden en van de haalbaarheid van je ambities om op lange termijn een mooi kapitaal op te bouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenJong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenGeld sparen levert je jaarlijks een bepaalde rente op. Die rente wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor het totaal…
Jeugdsparen: sparen voor je kind via de kinderspaarrekeningJeugdsparen: sparen voor je kind via de kinderspaarrekeningAls je als ouder wil sparen voor je kind, dan kan je bij je bank vragen om een kinderspaarrekening te openen. Het kan vo…
Geld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijnGeld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijnSparen is niet vanzelfsprekend in tijden van crisis, zeker niet voor jonge ouders die financieel nog zwak staan. Geld sp…
Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?Financieel overleven in tijden van crisis is niet vanzelfsprekend, zeker niet voor de jonge generatie die haar eerste st…
Geld lenen: wat is de bulletlening of bulletkrediet?Geld lenen: wat is de bulletlening of bulletkrediet?Wie een huis wil kopen, zal in de eerste plaats denken aan het afsluiten van een hypotheek. Dan betaal je maandelijks ee…
Bronnen en referenties
  • http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/sparen/zeven-eigenschappen-van-zuinige-mensen/article-normal-435653.html, bezocht op 13/11/2015.

Reageer op het artikel "Zuinig zijn als eerste stap om rijk te worden: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-06-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!