InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkdom: kan je wel écht rijk worden zonder moeite?

Rijkdom: kan je wel écht rijk worden zonder moeite?

Rijkdom: kan je wel écht rijk worden zonder moeite? Rijk worden zonder te werken is voor vele mensen de ultieme droom. Niet meer hoeven te gaan werken, geen geldproblemen meer hebben op het einde van de maand: het zijn allemaal verworvenheden voor de rijken onder ons. Rijkdom verkrijgen lijkt een logisch gevolg van hard werken of van geld slim te beleggen. Ook een passief inkomen genieten dankzij bijvoorbeeld royalties is vaak het resultaat van uitgebreide inspanningen. Maar kan je ook echt rijk worden zonder moeite en inspanning, en bestaat er echt een geheime "rijkdomformule"?

Geen geldproblemen meer

Geld houdt de meeste mensen dagelijks bezig. Hoeveel kost dit product en is een vergelijkbaar product van een ander merk misschien iets goedkoper? Zeker in tijden van crisis vergelijken mensen nauwkeurig de prijzen van goederen en telt elke euro. Voor sommige mensen wordt geld een bron van zorgen en stress omdat ze het moeilijk hebben om de maand rond te komen. Het is dan ook niet toevallig dat zoveel mensen op zoek zijn naar manieren om rijk te worden om eindelijk komaf te maken met die eeuwige geldproblemen.

Geheime "rijkdomformule"?

Om rijk te worden voelen velen zich geroepen maar zijn weinigen uitverkoren. Rijk worden hangt met zoveel factoren samen dat je er moeilijk in een vingerknip een recept voor kunt opstellen. Ook met algemene tips om rijk te worden ben je niet veel als je geen concreet plan opstelt. Soms kan iemand munt slaan uit een idee dat toevallig in zijn brein is komen aanwaaien. Dat "eureka"-moment kan ook ontstaan zijn na jarenlang zwoegen en zweten op een rendabel idee. Het zogenaamde monetizeren van een idee of een website vergt vaak een heleboel werk zodat je deze manier niet echt kan kwalificeren als "rijk worden zonder moeite".

Passief inkomen: met véél moeite

Inspanning

Ook succesvol beleggen, huurinkomsten binnenrijven of leven van royalties zijn niet onder te brengen in de categorie "moeiteloos rijk worden"; je hebt er altijd inspanningen voor moeten leveren of tijd en geld in moeten investeren. Een passief inkomen dat maandelijks lekker binnenloopt zal je telkens doen herinneren aan het werk dat je ervoor hebt moeten leveren.

Opvolging

Eens de inspanningen geleverd, is het wel zo dat de moeite die je erna in steekt relatief beperkt zullen zijn (bv. onderhouden van je website, actualiseren van de informatie). Ook een huurappartement zal je moeten onderhouden (bv. herstelwerken) en een rendabele beleggingsportefeuille zal je nauwgezet moeten opvolgen (bv. dividendenuitkeringen, koersschommelingen).

Rijk worden zonder moeite

Waar de lijst heel uitgebreid is als het aankomt op rijk worden door inspanningen of investering, is het lijstje van moeiteloos rijk worden een heel stuk kleiner. (Rijk worden door spelen die te maken hebben met kans en geluk worden hier niet meegerekend omdat je ook daar een inspanning of geld hebt moeten leveren.) Toch zijn er wel degelijk mogelijkheden om rijk te worden zonder moeite.

Rijk dankzij erfenis

Als je het geluk hebt om een ruime som geld te erven, dan kan je in één klap rijk worden. Bij de dood van de erflater verandert je leven compleet als het om een grote erfenis gaat. Plots ben je eigenaar van goed gespijsde bankrekeningen, huizen, wagens en dergelijke meer; je hoeft niet eens meer te gaan werken. Deze manier om rijk te worden is zo plots dat niet alle mensen er op een evenwichtige manier mee om kunnen gaan. Niet voor niets hoor je regelmatig verhalen van mensen die op korte tijd een erfenis helemaal verbrast hebben omdat ze niet de zelfbeheersing hadden om op een gecontroleerde manier met de weelde om te gaan.

Huwelijk met rijke partner

Een heel klassieke manier om rijkdom te verwerven is om te trouwen met een welgestelde partner. Als Cupido je goed gezind is, dan kunnen effectieve liefdespijlen op die manier een materieel zorgeloos bestaan tot gevolg hebben. Na de voltrekking van het huwelijk kan je genieten van dezelfde levensstandaard als je partner en heb je bepaalde rechten in verband met de financiële middelen van jullie beiden als gehuwden. Bij deze manier van rijk worden wordt wel vaak getwijfeld aan de oprechte bedoelingen van de (minder welgestelde) partner. Denk bijvoorbeeld aan de rijke oude man die een mooie jonge vrouw trouwt. Toch zijn er ook voor deze manier van rijk worden voorbeelden genoeg van relaties die tot de dood zijn blijven duren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.heelrijk.nl/forum/, bezocht op 19/10/2015.
  • http://geldgorilla.nl/, bezocht op 19/10/2015.

Reageer op het artikel "Rijkdom: kan je wel écht rijk worden zonder moeite?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!