InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ethische of duurzame banken

Ethische of duurzame banken

Ethische of duurzame banken Voor velen was de kredietcrisis een ramp, voor anderen een kans: ethische banken werken volgens sociale en ecologische principes en deden zaken als nooit te voren. Maar hoe ethisch zijn deze alternatieve banken nu écht? De catastrofe was te groot, de gevolgen te verstrekkend, om bij de financiële crisis van een geschenk uit de hemel te kunnen spreken. Maar eigenlijk was het dat wel voor menige duurzame bank. Wereldwijd moesten financiële instellingen miljarden afschrijven en na de ineenstorting van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers raakten ook de beurzen in een vrije val, beleggers verloren hun totale vermogen. Het vertrouwen van klanten in de financiële sector is sindsdien diep gezakt. Maar ethische banken voeren er wel bij. Toegegeven, de aantallen zijn in vergelijking met die van de grootbanken nog maar peanuts, maar het aantal nieuwe rekeningen bij ethische banken was op het toppunt van de kredietcrisis, de jaren 2008 en 2009, zo hoog als nooit tevoren.

Klanten zetten zich af tegen traditionele banken

Ethische banken werken volgens strenge ecologische en sociale beginselen. Meer en meer klanten zetten zich af tegen de traditionele banken. Er was weliswaar geen massale uittocht maar toch een duidelijk waarneembare trend. Het gaat bij ethische banken om het principe, om een duurzame levensstijl. Vaak zijn ze in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw op bescheiden schaal ontstaan waarbij in eerste instantie slechts een klein deel van de toevertrouwde middelen in charitatieve projecten vloeiden. Maar gaandeweg kwam het besef dat voor consistent ethisch bankieren meer nodig was.

Kerncentrales zijn taboe

Net als elke andere bank opereert een ethische bank ook met het geld van klanten in effecten en kapitaalmarkten, maar wel volgens bepaalde ecologische en sociale criteria. Taboe zijn onder meer:
  • aandelen van een bedrijf dat kerncentrales bouwt;
  • actief is in wapenhandel;
  • kinderen voor zich laat werken;
  • of chemicaliën produceert met ozonafbrekende effecten.
Ook de sociale en ecologische betrokkenheid van ondernemingen wordt in aanmerking genomen. En bij staatsobligaties wordt gekeken naar mensenrechten en de burgerrechten in het land van uitgifte.

Goede doelen gaan ten koste van de bedrijfsvoering

Goede doelen beperken de zakelijke mogelijkheden en kosten geld. Hoge rente moeten klanten dan ook vergeten. Dat het aanbod van ethische banken in vergelijking met conventionele instellingen toch nog tot goede middenmoters mogen worden gerekend, danken ze vaak aan het feit dat ze onder de paraplu van een grootbank opereren (denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen ASN bank en SNS bank).

Ook sociaal en ecologisch verantwoorde beleggingen beschermen niet tegen verlies

Of ethische banken werkelijk groene, duurzame banken zijn, daar kan men over twisten. Iedereen moet bijvoorbeeld voor zichzelf uitmaken of hij het al dan niet eens is met de beleggingsstrategie van de bank. Maar waarschijnlijk was het ook de transparantie die klanten bij duurzame banken aansprak tijdens de financiële crisis. Want natuurlijk beschermen ook politiek correct investeringen niet tegen verliezen. En ook groene fondsen zijn tijdens de financiële crisis sterk in waarde gedaald. Desondanks schijnt de gedachte om zijn geld in groene investeringen te laten verzinken, nog altijd aangenamer dan het idee dat het vermogen is verdwenen in bizarre kredietderivaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ethische of duurzame banken"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 16-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!