InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankkluizen niet zo veilig als gedacht

Bankkluizen niet zo veilig als gedacht

Bankkluizen niet zo veilig als gedacht Er zijn maar weinig producten van een bank die zo gretig aftrek vinden als bankkluizen. Ieder van ons heeft zo zijn eigen kleine “schatten” die hij veilig bewaard wil zien, ook al hebben ze alleen maar puur sentimentele waarde. En een klein kluisje in de grote kluis van de bank, geldt nu eenmaal voor velen als de ultieme belichaming van veiligheid. In veel banken zijn ze al schaars. Maar zo veilig als gedacht, zijn bankkluizen nu ook weer niet.

Vraag naar bankkluizen door toenemend aantal woninginbraken

Steeds meer consumenten zoeken de veiligheid van bankkluizen op. Het aantal woninginbraken stijgt jaar na jaar. Het aantal inbraken dat opgelost wordt is schrikbarend laag. Ook branden, wateroverlast of andere rampen kunnen grote schade aanrichten.
Volgens politiestatistieken werd er in ons land in 2013 zowat elke vijf minuten in een woning ingebroken. En volgens verzekeraars bedroeg de gemiddelde schade als gevolg daarvan € 3.300 per inbraak. In steeds meer woningen bevindt zich immers dure elektronische apparatuur zoals laptops, tabletcomputers en digitale camera's. En slechts een klein deel van de inbraken kan door de politie worden opgehelderd.

Vrije bankkluizen zijn schaars

Maar bankkluizen zijn schaars. Dat geldt vooral in steden en stedelijke centra. Medewerkers van banken geven aan dat de vraag naar kleine kluizen ook door de financiële crisis weer een nieuwe impuls heeft gekregen. Op het platteland daarentegen, voor zover daar nog banken zijn althans, zijn er doorgaans wel nog kluizen beschikbaar.

Gelukkig mag zich in ieder geval degene prijzen die gewoon naar zijn bank gaat en er een vrij safeloket krijgt en ook nog in de door hem gewenste grootte. De meeste banken houden bij het toekennen van vrije kluizen alleen rekening met hun eigen klanten. Soms moet je flexibel zijn en alleen voor de kluis een ander filiaal van de bank kiezen. Niet elke vestiging beschikt immers over een adequate ruimte voor bankkluizen. Bij andere banken op hun beurt, mag je zelfs als jarenlange klant blij zijn dat je op een wachtlijst komt, waarvan je trouwens niet te veel moet verwachten.

Kleine kluisjes zijn het gemakkelijkst te krijgen

Kleine bankkluizen komen meestal het eerst beschikbaar, vooral omdat ze zo talrijk voorhanden zijn. Zo'n kleine kluisruimte is er doorgaans al voor enkele tientjes per jaar. Maar de afmetingen van deze kluizen zijn per bank verschillend. In een dergelijk kluisvak passen A-4-documenten alleen gevouwen en al helemaal geen ordner. De grootste bankkluizen hebben een inhoud van 50 liter of meer. In dergelijke grote “kofferkluizen” met een huurprijs van minimaal € 400 per jaar, past gemakkelijk een archiefdoos of een kleine kunstcollectie.

Ook bankkluizen zijn niet 100% veilig gebleken

Maar bankkluizen blijken helemaal niet zo veilig als gedacht. Want de objecten die erin opgeborgen worden, wekken ook de interesse van criminelen. Het meest opzienbarend was wel een spectaculaire inbraak bij onze oosterburen in januari 2013: daar werden toen niet minder dan 300 bankkluizen bij de Berliner Volksbank in de wijk Steglitz leeggeroofd. De daders bleven spoorloos. Ze hadden vanuit een ondergrondse parkeergarage van een medische praktijk na maandenlange arbeid een ongeveer 45 meter lange tunnel naar de kelder van de bank gegraven. In een weekend sloegen ze toe. De schade bedroeg ongeveer 10 miljoen euro.

Verzekering en inboedelverzekeringen

Dit weliswaar erg spectaculaire geval van roof, laat nog eens zien hoe belangrijk een goede verzekering kan zijn. Soms is de inhoud van de kluis door de bank via een opslag op de huurprijs al voor een bepaald bedrag verzekerd. Maar in de regel is dat niet het geval want het is moeilijk aantoonbaar wat een huurder in zijn bankkluis deponeert. Contant geld is daarom in de regel niet meeverzekerd. Bij overige objecten zoals sieraden, effecten, certificaten, edelmetalen, munt- en andere verzamelingen, is het aan te bevelen om aankoopbewijzen zorgvuldig te bewaren. Ook in sommige inboedelverzekeringen is een verzekering voor kluisjes inbegrepen. Maar verzekeraars neigen er steeds meer toe om dergelijke risico’s op te nemen in aparte modules. In dat geval is niet alleen de inhoud van een bankkluis verzekerd, maar bijvoorbeeld ook buitenshuis opgeslagen sportuitrustingen.

Inhoud van kluizen altijd goed documenteren

Hoe dan ook, deskundigen raden aan om de inhoud van een kluis bij de bank maar ook de inhoud van een eigen banksafe thuis, altijd goed te documenteren, bijvoorbeeld door een inventarislijst aan te leggen met aankoopbewijzen en foto's. En het spreekt voor zich dat zaken van emotionele waarde vaak voorgoed verloren zijn, ondanks alle financiële vergoeding die men kan claimen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bankkluizen niet zo veilig als gedacht"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!