InfoNu.nl > Financieel > Geld > Efficiënt besparen

Efficiënt besparen

Efficiënt besparen De economie begint weer aan te sterken en de koopkracht van de gemiddelde burger gaat langzaam maar zeker weer een klein beetje toenemen. Echter, zo'n vaart loopt dat niet, de meeste gezinnen moeten nog aardig op de kleintjes letten en een beetje besparen zou eigenlijk iedereen wel goed uitkomen. Maar hoe doe je dat nu effectief en waarop kun je zoal besparen?

Tip 1 - Loop je verzekeringen na

Heel veel mensen hebben weinig inzicht in hun verzekeringen. Hierdoor kan het voorkomen dat er sprake is van een dubbele verzekering of een verzekering die eigenlijk volledig nutteloos is. Heb je bijvoorbeeld wel een glasverzekering nodig als je op 7 hoog in een flat woont? Of heb je de verzekering voor je huisdier opgezegd toen dat dood was gegaan? Loop eens kritisch door je polissen en beslis dan wat er absoluut nodig is en wat eigenlijk wel weg kan. Bovendien is het ook goed om nog eens te kijken naar de verzekeringen die je absoluut nodig hebt. Bijna overal is een goedkoper alternatief voor te vinden.

Tip 2 - Huishoudgeld en kasboekje

Hoe makkelijk is het om bij iedere winkel maar even je pinpas door het pinautomaat te halen? Té makkelijk! Op deze manier wordt er in de meeste gezinnen te veel geld uitgegeven zonder dat er werkelijk inzicht is in de uitgaven. Pin daarom iedere week een vast bedrag dat je die week mag opmaken aan boodschappen en persoonlijke verzorging. Leg de pinpassen weg en houd in een kasboekje bij hoeveel geld aan welke doeleinden worden uitgegeven. Zo krijg je inzicht in wat en waaraan je dat uitgeeft en waar je mogelijk nog op kunt besparen.

Tip 3 - Slim inkopen doen

Groente en fruit zijn in de supermarkt vaak veel duurder dan op de markt of bij lokale boerderijen. Vooral aan het einde van de dag kun je vaak veel groente en fruit inkopen voor een prikkie. De boer of marktkoopman wil ook van zijn waar af voordat hij het weg kan gooien. Vaak scheelt het enorm in de kosten en is het nog verser ook. Pas de maaltijden eens aan op het eten dat je hebt en niet andersom en probeer, als je er tijd voor hebt, simpele dingen zoals gepureerd fruit voor de peuter, zelf te maken.

Tip 4 - Ga meer werken

Hoe basaal het ook klinkt, veel mensen beseffen het niet: meer werken levert meer geld op. Ga indien mogelijk een extra dag werken of neem een baantje voor 's avonds of in het weekend. Probeer iets te vinden dat je leuk vindt zoals klussen (bijvoorbeeld via Marktplaats) of koken. Na een tijdje zul je merken dat die paar extra tientjes echt helpen!

Tip 5 - Halveren

Een simpele tip die vaak wat moeite kost maar daarna heel veel op kan leveren is: halveer waar mogelijk. En dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Sta je iedere dag 15 minuten onder de douche, maak er 7 minuten van. Halveer het shampoo-, zeep- en tandpastagebruik ook meteen. Natuurlijk kun je dit ook op voedsel toepassen. Beleg bijvoorbeeld maar de heft van je boterham of gebruik maar een half plakje beleg. Doorgaan met halveren kun je doen tot het niet meer werkt. Je zit dan echt op het minimum. Na een tijdje zul je zien dat je echt overhoudt en dat halveren een effectieve bespaarmanier is!

Tip 6 - SLOOPdeCRISIS

Als particulier kun je je aanmelden op sloopdecrisis.nl. Deze website vergelijkt energieleveranciers op prijs en aanbod en bepaalt de goedkoopste aanbieder. Iedereen die zich heeft aangemeld ontvangt een e-mail met een persoonlijke besparing. Indien u akkoord gaat met deze besparing is het slechts een kwestie van u aanmelden bij de nieuwe leverancier zodat uw kosten maximaal worden teruggedrongen. Met SLOOPdeCRISIS.nl kun je tot Ä1000,- per jaar besparen op de vaste lasten!
© 2014 - 2019 Trude, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsHoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsMinder geld uitgeven aan boodschappen en meer overhouden op het einde van de maand? Het is iets wat we allemaal wel zoud…
Budgetbeheer: geld besparenBudgetbeheer: geld besparenMet de economische crisis speelt geld voor iedereen een belangrijke rol. Evenwicht in de inkomsten en uitgaven is essent…
Schulden zijn op te lossen met besparingenSchulden zijn op te lossen met besparingenSchulden worden veroorzaakt door te hoge uitgaven ten opzichte van de inkomsten. Schulden ontstaan niet vanuit het niets…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Bronnen en referenties
  • www.sloopdecrisis.nl

Reageer op het artikel "Efficiënt besparen"

Infoteur: Trude
Gepubliceerd: 30-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!