Beter met geld omgaan

Beter met geld omgaan Nauwelijks heeft het geld de weg naar onze bankrekening gevonden, of het is al weer weg. Hoeveel we ook verdienen, op de een of andere manier is het toch niet genoeg. Voor velen van ons een herkenbaar beeld. Hier iets gekocht, daar iets gegeten, en tegen het midden van de maand is het geld plotseling al op. Sommige mensen verkeren eigenlijk chronisch in geldnood, hoewel ze eigenlijk niet boven hun stand leven. Hoe kan je beter met geld omgaan? De 50-30-20-formule kan daarbij helpen. Met die formule heb je niet alleen een beter overzicht van je financiën. Je houdt ook nog genoeg geld over om te sparen.

Wordt met geld omgaan bepaald door opvoeding?

Ouders en opvoeding bepalen in hoge mate hoe goed iemand met geld kan omgaan. Althans dat beweren sommige schuldhulpverleners:
  • was het voor de ouders “not done” om schulden te maken? Dan voelen de kinderen zich daar ook niet fijn bij als ze in financieel opzicht grenzen overschrijden;
  • hebben de ouders voortdurend boven hun stand geleefd? Dan valt het ook de kinderen vaak zwaar om alleen maar uit te geven wat ze daadwerkelijk bezitten.

Omgaan met geld kan je leren

Maar binnen kringen van schuldsanering is men het er ook over eens dat omgaan met geld valt te leren. Het belangrijkste is om niet de ogen voor het probleem te sluiten, maar om de uitdaging aan te gaan. Mensen die de neiging hebben om meer uit te geven dan ze bezitten, wordt geadviseerd om een huishoudboek aan te leggen, hoe duf dat ook mag klinken. Ga er eens rustig voor zitten en schrijf eens heel precies op hoeveel geld je ter beschikking hebt, welke vaste lasten er elke maand op je afkomen en hoeveel geld je nog over hebt om van te leven.

Schulden zijn niet per definitie verkeerd
Noteer daarna in alle eerlijkheid, hoeveel je dagelijks waaraan uitgeeft. Dat schept een bewustzijnsgevoel: waar gaat het immer schaarse geld aan op? Schulden hoeven niet per se een probleem te zijn. Er zijn immers goede schulden en slechte schulden. Belangrijk is wel dat je de maandelijkse lasten incalculeert en ook werkelijk kan betalen, zonder de kwaliteit van leven al te zeer te beperken. En wordt het echt penibel, zoek dan het open gesprek met je schuldeisers. Meestal is er wel een oplossing te vinden.

De psyche speelt ook een rol

De manier waarop we omgaan met geld, heeft ook een psychologische kant. Veel mensen die steeds meer geld uitgeven dan ze bezitten, proberen iets te compenseren. Het is daarom de moeite waard de oorzaken te achterhalen en jezelf af te vragen: wat wil ik eigenlijk? Wat maakt me echt gelukkig? Is dat wellicht een avond met goede vrienden, een ontspannend uurtje in bad of me happy voelen in mijn werk, of is het eerder die dure designer handtas of de nieuwste smartphone?

Zuinig zijn, is iets anders dan gierig zijn

Als zuinigheid in gierigheid omslaat, hangt dat samen met het gevoel van eigenwaarde. Gierig is hij die zichzelf en anderen niets gunt, ook al kan hij het zich permitteren. Vrekken zouden dus een beetje toleranter voor zichzelf moeten zijn en zichzelf en hun dierbaren eens vaker een plezier moeten doen. Want anderen iets schenken, maakt pas echt gelukkig.

Hoe werkt de 50-30-20-formule?

Deze formule verdeelt je geld in drie delen van verschillende grootte.

De helft van het salaris opzij zetten voor vaste lasten

De helft van je salaris, 50%, is bestemd voor vaste lasten. Van dit geld zou je de huur, de auto, het eten, energie, etc. moeten kunnen betalen. Dit geld moet direct aan het begin van de maand, zodra het salaris op de bank is ontvangen, worden overgemaakt naar een huishoudelijke rekening. Zo kom je aan het einde van de maand niet voor onaangename verrassingen te staan.

Geld apart houden voor leuke dingen

30 Procent van het salaris houd je apart voor leuke dingen. Denk dan aan vakantie, hobby's, uit eten gaan, verjaardagscadeautjes, schoonheidsartikelen, etc. Je kunt jezelf elke maand op iets trakteren of sparen voor een grotere aankoop.

Geld overboeken op een spaarrekening

Het restant, 20% van je salaris, kan je opnemen om het te sparen. Daarvoor kan je het beste een doorlopende opdracht instellen, zodat je het niet vergeet of vals speelt. Want verleidingen liggen op de loer op elke hoek van de straat.

Rekenvoorbeeld

Verdien je 1.800 euro netto per maand, dan ziet de regel 50-30-20 er voor jou als volgt uit:

  • 900 euro voor vaste lasten;
  • 540 euro voor lifestyle;
  • 360 euro voor de spaarrekening

Houd je je één jaar aan deze regel, dan kan 6.480 euro per jaar aan leuke dingen besteden en heb je ook nog eens 4.320 euro gespaard. Niet slecht toch?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uit de schulden, niet meer pinnenUit de schulden, niet meer pinnenSchulden worden veroorzaakt door een gebrek aan overzicht. Een gebrek aan overzicht wordt voor een groot deel veroorzaak…
Speciale rekening voor vaste lasten, de vaste lastenrekeningSpeciale rekening voor vaste lasten, de vaste lastenrekeningEen goede financiële administratie valt of staat met een goed overzicht. U moet weten wat er maandelijks binnenkomt, en…
In gemeenschap van goederen, geld en schuldenDe meeste huwelijken worden gesloten in gemeenschap van goederen. Op het moment dat het huwelijk verbroken wordt, moeten…
Zuinig zijn is een manier van levenZuinig omgaan met geld voorkomt financiële zorgen. Zuinig leven is altijd goed nadenken voordat u geld gaat uitgeven. De…

De financiële mogelijkheden van internetHet is duidelijk dat het internet de samenleving drastisch veranderd heeft en ervoor gezorgd heeft dat de online wereld…
Grenscontrole op het bezit contant geldGrenscontrole op het bezit contant geldOm te voorkomen dat geld afkomstig uit fraude of criminele activiteiten ongehinderd ingevoerd wordt, kunnen aan de grenz…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beter met geld omgaan"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 28-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!