InfoNu.nl > Financieel > Geld > Beter met geld omgaan

Beter met geld omgaan

Beter met geld omgaan Hier iets gekocht, daar iets gegeten, en tegen het midden van de maand is het geld plotseling al op. Sommige mensen verkeren eigenlijk chronisch in geldnood, hoewel ze eigenlijk niet boven hun stand leven. Hoe kan je daar grip op krijgen?

Wordt met geld omgaan bepaald door opvoeding?

Hoe goed iemand met geld kan omgaan, wordt in hoge mate bepaald door ouders en opvoeding, althans dat beweren sommige schuldhulpverleners:
  • als het voor de ouders “not done” was om schulden te maken, dan voelen de kinderen zich daar ook niet fijn bij als ze in financieel opzicht grenzen overschrijden.
  • hebben de ouders voortdurend boven hun stand geleefd, dan valt het ook de kinderen vaak zwaar om alleen maar uit te geven wat ze daadwerkelijk bezitten.

Omgaan met geld kan je leren

Maar binnen kringen van schuldsanering is men het er ook over eens dat omgaan met geld valt te leren. Het belangrijkste is om niet de ogen voor het probleem te sluiten, maar om de uitdaging aan te gaan. Mensen die de neiging hebben om meer uit te geven dan ze bezitten, wordt geadviseerd om een huishoudboek aan te leggen, hoe duf dat ook mag klinken. Ga er eens rustig voor zitten en schrijf eens heel precies op hoeveel geld je ter beschikking hebt, welke vaste lasten er elke maand op je afkomen en hoeveel geld je nog over hebt om van te leven.

Schulden zijn niet per definitie verkeerd

Noteer daarna in alle eerlijkheid, hoeveel je dagelijks waaraan uitgeeft. Dat schept een bewustzijnsgevoel: waar gaat het immer schaarse geld aan op? Schulden hoeven niet per se een probleem te zijn. Er zijn immers goede schulden en slechte schulden. Belangrijk is wel dat je de maandelijkse lasten incalculeert en ook werkelijk kan betalen, zonder de kwaliteit van leven al te zeer te beperken. En wordt het echt penibel, zoek dan het open gesprek met je schuldeisers. Meestal is er wel een oplossing te vinden.

De psyche speelt ook een rol

De manier waarop we omgaan met geld, heeft ook een psychologische kant. Veel mensen die steeds meer geld uitgeven dan ze bezitten, proberen iets te compenseren. Het is daarom de moeite waard de oorzaken te achterhalen en jezelf af te vragen: wat wil ik eigenlijk? Wat maakt me echt gelukkig? Is dat wellicht een avond met goede vrienden, een ontspannend uurtje in bad of me happy voelen in mijn werk, of is het eerder die dure designer handtas of de nieuwste smartphone?

Zuinig zijn, is iets anders dan gierig zijn

Als zuinigheid in gierigheid omslaat, hangt dat samen met het gevoel van eigenwaarde. Gierig is hij die zichzelf en anderen niets gunt, ook al kan hij het zich permitteren. Vrekken zouden dus een beetje toleranter voor zichzelf moeten zijn en zichzelf en hun dierbaren eens vaker een plezier moeten doen. Want anderen iets schenken, maakt pas echt gelukkig.

Tips om beter met geld om te gaan

Wie minutieus zijn financiën bijhoudt, zal niet meer chronisch in geldnood verkeren. Enkele tips om op de juiste manier met geld om te gaan:

  • stel een gedetailleerd huishoudplan op en noteer consequent alle inkomsten en uitgaven. Zo weet je altijd precies hoeveel je elke maand ter beschikking hebt; Ook krijg je zo na verloop van tijd gevoel ervoor waar alle geld naartoe gaat en kan je je gedrag gericht veranderen;
  • controleer regelmatig je bankafschriften om het overzicht te behouden en doe je inkopen bij voorkeur niet met bankpas of creditcard. Laat eventueel de mogelijkheid van rood staan bij de bank vervallen;
  • als je op een gegeven moment écht niet in staat bent om te betalen, stop dat probleem dan niet weg, maar vraag een open gesprek met de schuldeisers aan en zoek samen naar een oplossing. Vaak kan je bijvoorbeeld hypotheekbetalingen uitstellen, of bedragen gespreid terugbetalen. Zoek hulp bij een bureau voor schuldhulp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vijf tips om goed en zuinig met je geld om te gaanVijf tips om goed en zuinig met je geld om te gaanGoed en zuinig met je geld omgaan; veel mensen doen dit al en zijn hier dagelijks mee bezig. Toch zijn er nog steeds een…
Sparen is een middel, geen doelGeld opzij zetten is belangrijk voor de toekomst, maar het leven op dit moment moet ook door gaan. Veel mensen beperken…
Zuinig zijn is een manier van levenZuinig omgaan met geld voorkomt financiële zorgen. Zuinig leven is altijd goed nadenken voordat u geld gaat uitgeven. De…
Wat vindt men van Nederlanders?Wat vindt men van Nederlanders?Als Nederlanders denken wij zelf dat we een leuk volk zijn. We hebben onze mening klaar over inwoners van buurlanden, zo…
Geld besparen met kinderen: praktische tipsGeld besparen met kinderen: praktische tipsIs geld besparen of consuminderen (minder consumeren) met kinderen mogelijk? Marieke Henselmans, besparingsdeskundige ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beter met geld omgaan"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 10-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!