InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijk worden: leg de basis van je rijkdom met deze 5 tips

Rijk worden: leg de basis van je rijkdom met deze 5 tips

Rijk worden: leg de basis van je rijkdom met deze 5 tips Rijk worden is voor sommige mensen een moeilijke, zo niet hopeloze opdracht. Ze gaan ten onder aan schulden of afbetalingen en slagen er niet in om een mooi kapitaal aan te leggen. Toch hoeft het vergaren van rijkdom niet onmogelijk te zijn als je je met bepaalde dingen rekening houdt. Want rijk worden is vooral een kwestie van discipline als het aankomt op sparen en uitgeven, en van rendement halen uit activa. Hoe kan je de basis leggen voor financiële rijkdom, en welke tips kunnen je daarbij helpen?

Rijk worden

In gesprekken en discussies komen mensen vaak aandraven met de hoop of doelstelling om rijk te worden. Die doelstelling kan door iedereen op een andere manier ingevuld worden. Voor de een betekent rijkdom geluk in de liefde, terwijl het voor de ander een vette bankrekening inhoudt. Het begrip rijkdom is dus een relatief begrip. In het kader van dit artikel wordt rijkdom in het bijzonder besproken als financiële rijkdom, met name rijk genoeg zijn om je op het vlak van geld en financiën vrij te voelen.

Wat is financiële vrijheid?

Financiële vrijheid is mogelijk als je er sterk genoeg voor staat op het vlak van financiële middelen. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken dat een tegenslag je zal ruïneren, of dat je hoog oplopende hospitaalkosten niet meer kan betalen bij een slepende ziekte. Financiële onafhankelijkheid betekent ook dat je gewapend bent tegen een ineenstorting van het financiële systeem, zoals bijvoorbeeld bij een jarenlange financiële crisis die uitmondt in een economische depressie.

Basis voor rijkdom: 5 tips

Rijkdom hoeft niet te betekenen dat je in restaurant met absurd hoge fooien gaat strooien of dat je je een wagenpark met Ferrari’s en Lamborghini’s aanschaft. Rijkdom betekent vooral dat je je kapitaal veilig gesteld hebt en dat het voldoende gespreid is. Op die manier ben je bestand bent tegen eventuele waardeverminderingen van munten of confiscaties (van goud of spaargeld) door de overheid. Het volgende lijstje met tips biedt alvast een goed overzicht om het heft in eigen handen te nemen en te zorgen voor een betere financiële situatie. Alleen zo zal je een stevige basis kunnen leggen om rijk te worden.

Tip 1: Geef uit wat je niet gespaard hebt

Keer de regel "Spaar wat je niet hebt uitgegeven" om en maak er een gewoonte van om eerst te sparen en dan pas geld uit te geven. Als je je salaris ontvangt, zet dan eerst een vast bedrag op je spaarrekening. Wat overblijft gebruik je voor je maandelijks budget, met andere woorden, je leeft van het geld dat je ook precies daarvoor opzij hebt gezet. Dit zorgt voor een "mindset" die je de discipline bezorgt om op lange termijn een behoorlijk kapitaal op te bouwen.

Tip 2: Ga geen schulden aan

Natuurlijk willen we allemaal op rijke voet leven en voldoen aan de eisen van de consumptiemaatschappij, zodat we met iedereen mee kunnen praten over de laatste nieuwe smartphone of het uitgaansleven op Aruba. En hebben we het liefst een wagen en een huis dat we niet zelf kunnen betalen maar waarvoor we een lening kunnen aangaan bij de bank. Maar wie op lange termijn rijk wilt worden heeft daar lak aan. Ga bij voorkeur geen schulden aan voor een hogere levensstandaard of sociale status; het zal je afhankelijk maken van maandelijkse aflossingen en je zal je er minder vrij door voelen.

Tip 3: Hou je maandelijkse kosten overzichtelijk

Hou een lijstje bij met daarin alle uitgaven die je die maand gemaakt hebt, inclusief kosten voor levensonderhoud, water- en elektriciteitskosten en huur. Sommige mensen huren hun hele leven lang en beschouwen de kosten van huur als onderdeel van hun maandelijkse levenskosten. Ze nemen met opzet geen hypotheek om zich geen juk op de hals te halen en zich vrijer te voelen. Zonder schulden door het leven gaan schept een enorm psychologisch voordeel: het bezorgt je flexibiliteit en verhoogt je zelfwaarde. Ook dat maakt deel uit van het begrip “rijk zijn”.

Tip 4: Laat activa zorgen voor rendement

Activa zijn goederen die geld in het laatje brengen, terwijl passiva je portemonnee stilaan leegvreten. Een voorbeeld van activa is een onroerend goed dat je verhuurt en dat maandelijkse inkomsten oplevert. Let wel op: een vastgoed dat je verhuurt is pas echt een activa als het je meer oplevert dan dat het je kost (Huurinkomsten moeten hoger zijn dan de kosten van onderhoud, belastingen, enz.). Een ander voorbeeld van activa zijn dividendaandelen: dat zijn aandelen die je per kwartaal of per jaar inkomsten opleveren. Denk vooral op de lange termijn en kies voor bekende, sterke aandelen met een hoog dividendrendement.

Tip 5: Stel je kapitaal én je gezondheid veilig

Periodes van vrede en welvaart kunnen sommige mensen nog wel eens in slaap wiegen waardoor ze vergeten dat er ook onheilspellende tijden aan kunnen komen. Laat je hierdoor niet vangen en bereid je voor op alle mogelijke tegenslagen. Zorg ervoor dat je kapitaal gespreid is in verschillende soorten beleggingen en kijk ook over de landsgrenzen heen. Een offshore bankrekening openen kan een goed idee zijn om je geld veilig te stellen als het misloopt in Europa. Vergeet ook niet je gezondheid en gezin veilig te stellen: sluit verzekeringen af tegen ziekte en andere tegenslagen zodat je kosten niet astronomisch hoog worden als het "ondenkbare" gebeurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De omzet van een bedrijf opvragenDe omzet van een bedrijf opvragenVeel mensen hebben interesse in de exacte omzet van een bedrijf. Dit kan gewoon een privé interesse zijn maar soms zijn…
De jaarrekeningDe jaarrekening is een groot onderdeel van het jaarrapport. Het geeft een goed inzicht in de financiële positie van een…
Een balans maken (boekhouden)Op de balans van iedere onderneming staan drie onderdelen, namelijk bezittingen, schulden en eigen vermogen.Hoe stel je…
Armoede onder de rijkenDe meeste mensen met een groot vermogen uiten het niet aan de buitenwereld. De mensen die willen laten blijken dat ze ri…
Maakt het Masterplan ons rijk?Maakt het Masterplan ons rijk?Wat is het Masterplan? Hoogopgeleid zijn? Hardwerken? Kinderen op school met goede opleidingen? Succesvol zijn met onze…
Bronnen en referenties
  • http://www.beurs.com/2014/07/25/hoe-ik-rijk-wil-worden-ook-met-deze-besparingen-kijk-op-de-week/, bezocht op 06/09/2015.

Reageer op het artikel "Rijk worden: leg de basis van je rijkdom met deze 5 tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!