InfoNu.nl > Financieel > Geld > BTW terugvragen bij aanschaf van zonnepanelen

BTW terugvragen bij aanschaf van zonnepanelen

BTW terugvragen bij aanschaf van zonnepanelen Anno 2014 zijn er geen landelijke subsidiemogelijkheden meer voor particulieren bij de aanschaf van zonnepanelen. De prijsdaling voor de aanschaf van zonnepanelen van de afgelopen jaren en de stijgende prijs van energie, maken het echter alsnog interessant voor particulieren om zonnepanelen te installeren. Sinds 2013 is duidelijk geworden dat ook particulieren in de Europese Unie recht hebben op BTW teruggaaf op de aanschaf van een pv-installatie.

De aanleiding

Tot medio 2013 werd er van uit gegaan dat particulieren geen aanspraak konden maken, omdat een particulier niet als BTW-plichtige werd gezien. Op 20 juni 2013 oordeelde het Europese Hof van Justitie echter dat de heer Fuchs, particulier en woonachtig in Oostenrijk, net als bedrijven recht heeft op de teruggaaf van de betaalde BTW op de aanschaf en installatie van zijn zonnepanelen. Dit zogeheten "Fuchs-arrest" (zaak C219/12) heeft er toe geleid dat ook de Nederlandse Belastingdienst er nu van uit gaat dan particulieren aanspraak kunnen maken op BTW teruggaaf, indien zij zich aanmelden als BTW-ondernemer.

Kleine-ondernemersregeling

Wanneer u richting de Belastingdienst geen actie onderneemt, krijgt u geen BTW terug op de aanschaf van uw zonnepanelen, maar hoeft u als particulier evenmin BTW te betalen. Dit heeft te maken met de Kleine-ondernemersregeling, die inhoudt dat ondernemers die over een kalenderjaar minder dan €1.345,- aan BTW hoeven te betalen tegemoet worden gekomen in hun administratieve lasten, geen aangifte hoeven te doen en zodoende ook geen BTW hoeven te betalen.

Wanneer u als particulier overgaat op de aanschaf van zonnepanelen en hiervoor een vergoeding krijgt van de leverancier, wordt u als ondernemer aangemerkt. Dit geldt zowel wanneer u daadwerkelijk geld terugkrijgt van de leverancier, als wanneer er sprake is van 'saldering', waarbij u uw geleverde stroom mag aftrekken van de verbruikte stroom en zodoende energiekosten bespaart. In principe zijn deze opbrengsten dan ook BTW-plichtig, maar de kleine ondernemersregeling zorgt er voor dat u als consument geen aangifte hoeft te doen. Meldt u zich niet als ondernemer, dan gaat de Belastingdienst er van uit dat u op basis van deze regeling geen BTW-aangifte wenst te doen, waardoor u dus ook geen BTW terug kunt vragen.

Het terugvragen van de BTW

Om na aanschaf van een installatie met zonnepanelen de BTW terug te kunnen vragen, dient u zich bij de Belastingdienst te melden als ondernemer, waarmee u aangeeft niet langer gebruik te willen maken van de Kleine-ondernemersregeling. U meldt zich dan aan als startende ondernemer, waarna u van de Belastingdienst een BTW nummer toegekend krijgt, waarmee u de BTW op de aangeschafte panelen kunt terugvragen. Zie hiervoor het formulier op de site van de Belastingdienst: Aanmelden als ondernemer.

Vanaf het moment dat u bij de Belastingdienst als ondernemer te boek staat, dient u ieder kwartaal BTW-aangifte te doen. Het is echter mogelijk om na aanmelding als ondernemer, weer een verzoek te doen om vrijstelling te krijgen van verdere administratieve lasten op basis van de kleine-ondernemersregeling. Een verzoek hiertoe kunt u op hetzelfde moment indienen bij uw Belastingkantoor en kan zelfs in dezelfde envelop als het de aanmelding meegezonden worden. Zolang u nog wél als ondernemer bekend bent bij de Belastingdienst, is het van groot belang om de aangifte te doen. U betaalt gedurende die tijd BTW over de opgewekte stroom. Hiervoor heeft de Belastingdienst standaardbedragen (forfaits) opgesteld, te weten €20/jaar voor systemen tussen de 0 en 1000 Wattpiek, €40 voor 1001-2000 Wp, €60 voor 2001-3000 Wp enz.enz.

Bij de eerste aangifte, kunt u dus de gemaakte kosten in rekening brengen en tevens de opbrengst, dit resulteert in een 'minbedrag' waardoor u dus geld terugkrijgt. Bij volgende aangiftes dient u enkel nog BTW te betalen, dus om dit te voorkomen is het zaak om direct weer aanspraak te maken op de kleine ondernemersregeling. Het is belangrijk om gewoon de aangifte te doen zolang u geen bevestiging heeft van ontheffing van uw administratieve lasten, omdat u anders een forse boete kunt riskeren.

Al met al kunt u met relatief weinig werk uw betaalde BTW terugvorderen en zo de terugverdientijd van uw systeem vaak met zeker een jaar verkorten. De Belastingdienst heeft gemeld dat de BTW teruggaaf zoals hier omschreven wordt, in principe niet hun bedoeling is, maar door het Fuchs-arrest is deze mogelijkheid wel mogelijk en volop in gebruik. Het is momenteel (juni 2014) nog niet bekend of men deze manier van BTW teruggaaf in de toekomst wil voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingstudent.com/wp-content/uploads/2013/10/fuchs.pdf
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/opgaaf_startende_onderneming_niet_ingeschreven_in_het_handelsregister
  • http://www.milieucentraal.nl/btwzonnepanelen

Reageer op het artikel "BTW terugvragen bij aanschaf van zonnepanelen"

Infoteur: Appelflap
Gepubliceerd: 25-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!