InfoNu.nl > Financieel > Geld > Offshore bankrekening openen: voordelen en nadelen

Offshore bankrekening openen: voordelen en nadelen

Offshore bankrekening openen: voordelen en nadelen De alsmaar strenger wordende Europese financiële regels op het vlak van privacy en fiscaliteit doen veel mensen uitkijken naar veilige vluchthavens om hun kapitaal te plaatsen. Bovendien vinden veel spaarders dat ze in de lage landen teveel belastingen aan de fiscus moeten betalen. Een offshore bankrekening openen in een belastingparadijs is dan een optie, denk bijvoorbeeld aan exotische plekken als St. Kitts and Nevis of de Maagdeneilanden. Wie streeft naar geheimhouding en naar privacy kan terecht in een van dergelijke belastingparadijzen om zijn geld in alle discretie op een bankrekening te plaatsen. Wat zijn de voordelen en nadelen van het openen van een offshore bankrekening?

Offshore bankrekening openen

De onthullingen van de zogenaamde "Offshore-leaks" in 2013 en de "Panama Papers" in 2016 bewezen nog maar eens dat offshore nog steeds een bloeiende business is. Ondanks strengere financiële regels in de VS en Europa (zoals de Europese Spaarrichtlijn) maken nog steeds heel wat particulieren en vennootschappen gebruik van offshore constructies. Offshore constructies in zogenaamde belastingparadijzen worden opgezet om op legale of illegale wijze geld op een bankrekening te plaatsen, met als doel minder of helemaal geen belastingen of taksen te betalen. Doorgaans zijn deze fiscale paradijzen relatief kleine landen met een laag bevolkingsaantal en een zonnig klimaat, een combinatie die bij velen tot de verbeelding spreekt.

Teveel belastingen betalen

Vaak gaat het om ministaatjes met exotische namen (zoals bijvoorbeeld St. Kitts and Nevis of de Maagdeneilanden waar de doorsnee burger nog nooit van gehoord heeft. Maar toch zijn er een heleboel mensen die hun spaargeld op een veilige plaats willen plaatsen en dan het liefst waar de overheid uit hun thuisland er niet aan kan. Zeker na de spaargeldcrisis in Cyprus van 2013 werd duidelijk dat de overheid makkelijk spaarrekeningen of een percentage daarvan kan confisqueren om het "systeem" te redden. Bovendien vinden veel burgers uit Europese landen het percentage van hun loon dat ze aan de fiscus moeten afstaan veel te hoog en vluchten ze met hun kapitaal naar een offshore belastingparadijs.

Offshore bankrekening voordelen

Diversificatie kapitaal

Een offshore bankrekening openen betekent dat je je risico spreidt. Want wie kan er garanderen dat de overheid geen nieuwe confiscatiemaatregelen à la Cyprus uitvoert bij een nieuwe bankencrisis? Het IMF poneerde al een voorstel om 10 procent van alle spaargeld te confisqueren; dat zou de schulden van de staten "voor eens en voor altijd oplossen". Offshore bankieren betekent dat je diversificeert en het politieke en geografische risico spreidt.

Geheimhouding en privacy

Privacy is in offshore paradijzen nog een begrip waarmee rekening gehouden wordt. Waar België en Nederland informatie van bankrekeninghouders stilaan helemaal in kaart aan het brengen zijn, hebben offshore overheden nog steeds respect voor je privacy. Internationale verdragen over gegevensuitwisseling gelden doorgaans niet in offshore belastingparadijzen en maken dat je gegevens en bankrekeningen relatief geheim zijn.

Hogere interesten

Interesten zijn een van de belangrijkste criteria om mee rekening te houden als je een bank kiest om je geld te plaatsen. Offshore belastingparadijzen lokken internationale klanten dan ook door hoge interesten aan te bieden. De interestpercentages die offshore banken aanbieden kunnen opvallend veel hoger zijn dan de bescheiden spaarrentes van ongeveer 1 percent die je anno 2014 in België of Nederland voor je geld krijgt.

Geen belastingen

Belastingen vermijden of verminderen zijn een cruciale reden waarom mensen op zoek gaan naar een degelijk offshore paradijs. Dit geldt vooral voor bedrijven en vennootschappen maar ook voor kapitaalkrachtige burgers. Je moet er rekening mee houden dat er doorgaans een relatief hoog basisbedrag als kapitaal wordt vereist om een offshore bankrekening te kunnen openen. Ook de kosten van de offshore bankrekening moeten in beschouwing worden genomen.

Sparen in andere valuta's

Valuta's kunnen op en neer gaan en scherpe koersschommelingen kennen. In tijden van politiek-economische problemen in de Europese Unie kan de euro sterk in waarde dalen tegenover de dollar. Daarom kan het geen kwaad in een andere munteenheid te sparen via een offshore bankrekening: zo spreid je het valutarisico.

Offshore bankrekening nadelen

Politieke instabiliteit

Stabiliteit op politiek, economisch en sociaal vlak is iets waar zelden enige zekerheid over gegeven kan worden als het om een offshore belastingparadijs gaat. Sommige landen kennen meer sociale onrust dan de West-Europese landen of hebben een minder democratische staatsstructuur. Met een omwenteling van de macht, een politieke revolutie of veranderde financiële regelgeving moet je dus altijd rekening houden.

Minder offshore opties

Sinds de financieel-economische crisis van 2008 werden er overal in de westerse wereld nieuwe regels en maatregelen ingevoerd om dergelijke crises in de toekomst te vermijden. Tegelijk hebben de overheden meer geld nodig om hun schulden te betalen waardoor ze het net alsmaar feller aanspannen rond fiscale misdrijven. Hierdoor worden meer en meer offshore paradijzen aangemoedigd om gegevens van onderdanen door te geven aan de betreffende landen. Of de fiscale paradijzen hierop ingaan, hangt geval per geval af, maar toch lijkt het dat er minder en minder offshore opties overblijven voor wie met zijn spaargeld naar een veilig offshore belastingparadijs wil vluchten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandBanken & offshore bankieren en belastingparadijs buitenlandIn het buitenland offshore bankieren in 2018 en 2019? Offshore-bedrijven en offshore banking, offshore bankrekening of o…
Anonieme bankrekening openenAnonieme bankrekening openenDe veelbesproken anonieme bankrekening kent iedereen vast nog wel. In Zwitserland bestond de mogelijkheid om een bankrek…
Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?Sparen: waar je spaargeld plaatsen zonder verlies te lijden?Waar is je spaargeld nog veilig? De taks op spaartegoeden in Cyprus in 2013 om het land van het failliet te redden maakt…
Bankrekening openen in ThailandBankrekening openen in ThailandHet is relatief eenvoudig om een bankrekening te openen bij een Thaise bank. Dat kunt u meestal al doen door een Thais b…
Een bankrekening in Luxemburg openenEen bankrekening in Luxemburg openenLuxemburg gold sinds jaar en dag als het Mekka voor buitenlandse belastingbetalers die vluchtten voor de fiscus. De keuz…
Bronnen en referenties
  • http://nomadcapitalist.com/offshore-banking/, bezocht op 28/09/2015.
  • http://www.bespaarbelastingen.be/algemeen/een-offshore-vennootschap-op-maat/, bezocht op 28/09/2015.

Reageer op het artikel "Offshore bankrekening openen: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Offshore bankieren
Schrijf mee!