InfoNu.nl > Financieel > Geld > Meisjesnaam behouden is goud waard

Meisjesnaam behouden is goud waard

Meisjesnaam behouden is goud waard Een vrouw die na haar huwelijk in 2019 niet haar eigen achternaam behoudt, maar die van haar man aanneemt, loopt gedurende haar leven veel status en geld mis. Niet doen dus, behoud je eigen naam. Onderzoek van de Universiteit van Tilburg geeft aan dat schrappen van je eigen eigen meisjesnaam financieel erg nadelig kan zijn. Kijk maar.

Meisjesnaam behouden

Het was vele jaren gebruikelijk dat een vrouw met haar huwelijk ook de naam van haar man aannam en haar eigen naam voor de buitenwereld verder verborgen hield. Hoewel dit in 2019 wellicht minder het geval zal zijn, is het nog steeds een automatisme dat aan weinig sleet onderhevig is. Maar anderen blijken je in de praktijk wel degelijk anders te beoordelen dan wanneer je nog wel je eigen achternaam behoudt. Vrouwen die na hun huwelijk de naam van hun man aannemen, worden namelijk als afhankelijker, minder intelligent en minder ambitieus beoordeeld. En dat kost niet alleen status, de kans op een goede baan en op den duur ook veel geld.

De universiteit van Tilburg deed er onderzoek naar

Aan de Universiteit van Tilburg is het Institute for Behavioral Economics, TIBER, verbonden dat allerlei soorten gedragsonderzoek verricht. TIBER onderzocht in dit geval door middel van een experiment of een dubbele naam bij een vrouw, namelijk de eigen naam plus die van de echtgenoot, door anderen anders zou worden beoordeeld dan een enkele naam, alleen maar de eigen naam. Proefpersoon was ene Helga. Helga is in dit experiment met ene Peter getrouwd en zij stelden zich op een feestje in de ene situatie voor als Helga en Peter Bosboom en in de andere situatie als Peter Bosboom en Helga Kuipers. Kuijpers is zoals je begrijpt haar meisjesnaam.

De resultaten van dit experiment

Wat schets onze verbazing. De Helga die in de presentatie naar buiten toe de naam van haar man had aangenomen, Helga Bosboom, werd door een panel als afhankelijker, minder ambitieus en minder intelligent beoordeeld. Het experiment ging verder. In dit vervolgexperiment moesten proefpersonen enkele sollicitatiebrieven beoordelen. Wat bleek? Ook dat de kans om te worden aangenomen bleek zo voor vrouwen die de naam van hun man voerden, veel lager dan voor zij die ook hun eigen naam gebruikten. Iedereen kent het effect van de eerste indruk bij solliciteren, zou het ook daaraan liggen? En daar bleef het niet bij: het salaris van vrouwen die nog hun eigen naam gebruikten werd gemiddeld ook hoger ingeschat. Bedragen zijn bekend van grofweg 820 euro per maand meer. Financieel en emancipatoir lijkt de conclusie wel duidelijk, maar toch houdt in Nederland in 2019 naar schatting maar één op de zes vrouwen na haar huwelijk nog haar eigen naam aan en verliest zo aan kansen en verliest geld. Zij doet zichzelf onnodig tekort.

Slot eigen meisjesnaam levert geld op

Aan het automatisme om de naam van de man aan te nemen zit dus wel een prijskaartje. Uitgaande van een zeer bescheiden 1.250 euro per jaar en de veronderstelling dat je nog zon dertig jaar wilt werken, kost je dat dus 37.500 euro. Naamkaartjes moeten worden veranderd en het netwerk moet worden ingelicht. Vaak herkennen mensen oude vriendinnen niet aan de naam van de man met wie ze getrouwd zijn. Al met al kunnen dit voldoende redenen zijn om je als vrouw af te vragen of het dat wel waard is. Nog los van allerlei emancipatorische redenen. Wat is er immers mis met de eigen meisjesnaam? Niets, toch?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meisjesnaam behouden is goud waard"

Reactie

Sarah, 23-12-2013 11:23 #1
"Nog los van allerlei emancipatorische redenen."
Hoezo?
Volgens mij was het in 1984 al zo geregeld dat de mogelijkheid tot naamsverandering bij het huwelijk wederzijds is. In mijn vriendengroep (twintigers) hebben de meeste getrouwde mannen en vrouwen ervoor gekozen allebei de dubbele naam te gebruiken. Overigens wijzigen zij hun naam wel via de gemeente zodat bijvoorbeeld de belastingdienst en andere instanties binnen hun privéleven hen met de dubbele namen kunnen aanspreken, maar op het werk veranderen mensen hun naam zelden meer.

Maar misschien is deze tekst geschreven door iemand die uitgaat van de ouderwetse situatie waarbij naamsverandering niet wederzijds is en ook op je werk moet gelden? Ik vind dit een wat ouderwets verhaal, meer iets van de vorige generatie. Reactie infoteur, 01-02-2018
Beste Sarah,
Daarvoor moet u bij de onderzoeker van Tiber zijn. Zoals in het artikel is aangegeven is ook de auteur verbaasd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Sollicitatie 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!