InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe vind je een bijbaantje?

Hoe vind je een bijbaantje?

Hoe vind je een bijbaantje? Het is natuurlijk ideaal om als scholier of student in je vrije tijd wat bij te kunnen verdienen. Velen zullen dan ook een bijbaantje nemen. Wanneer je 13 jaar bent geworden, mag je al beginnen met je eerste bijbaantje of vakantiewerk. Afhankelijk van je leeftijd mag je bepaalde werkzaamheden wel of niet uitvoeren. Er zijn hier veel regels over opgesteld, om kinderarbeid in Nederland tegen te gaan. Maar waar ga je beginnen met zoeken, en welke baantjes zijn geschikt voor welke leeftijd?

De regels

Er zijn een aantal strikte regels opgesteld in Nederland om kinderarbeid te voorkomen. Als je minderjarig bent mag je dus wel werken, maar afhankelijk van je leeftijd mag je bepaalde werkzaamheden nog niet uitvoeren. Naast het feit dat we kinderarbeid willen voorkomen, hebben deze regels ook betrekking op de verantwoordelijkheid. Het wordt niet als verstandig ervaren om een 13-jarige met zware machines te laten werken. Hier een overzicht van de regels die gelden voor elke leeftijdscategorie:

13-14 jaar

  • Er geldt nog geen minimumjeugdloon.
  • Je mag niet op zondag werken.
  • Je mag op zaterdag maximaal 7 uur werken.
  • Op een schooldag maximaal 2 uur.
  • Per week mag je maximaal 12 uur werken.
  • Je mag geen zelfstandig werk doen, wel helpen.
  • In de vakantie mag je maximaal 35 uur per week, en 7 uur per dag werken.
  • Je mag uitsluitend tussen 7 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds werken.

15 jaar

  • Er geldt een minimumjeugdloon van 2,57 per uur.
  • Je mag op zondag werken, mits je niet al op zaterdag hebt gewerkt.
  • Je mag op een vrije dag maximaal 8 uur werken.
  • Op een schooldag mag je maximaal 2 uur werken.
  • Per week ligt het maximum op 12 uur werken.
  • Je mag zelfstandig werk uitvoeren.
  • Je mag uitsluitend tussen 7 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds werken, m.u.v. de vakantieperiode, dan mag je tot 9 uur 's avonds doorgaan.

16-17 jaar

  • Er geldt een minimumjeugdloon van 2,96, respectievelijk 3,39.
  • Je mag zondag werken, mits je op zaterdag niet gewerkt hebt.
  • Je mag maximaal 45 uur per week werken, en maximaal 9 uur per dag.
  • Gemiddeld mag je 40 uur per week werken (schooltijden vallen hier ook onder).
  • Je mag niet werken tussen 10 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends of tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends.
  • Je mag niet overwerken of oproepdiensten draaien.

Voor alle leeftijden onder de 18 jaar geldt dat je geen gevaarlijk werk mag doen! Denk bij gevaarlijk werk aan het werk met giftige of gevaarlijke stoffen, werken in de buurt van hoogspanning, werken met wilde of giftige dieren e.d. Het minimumloon voor 18-jarigen bedraagt 3,90. Voor de complete tabel, zie: Minimumjeugdloon.

De werkzaamheden

Het volgende overzicht geeft je een idee van de werkzaamheden die je per leeftijdscategorie uit mag voeren:

13-14 jaar

  • Folders (en vaak ook bepaalde kranten bezorgen, maar geen ochtendkrant).
  • Helpen in een winkel (bijvoorbeeld bij je ouders, als zij een winkel hebben).
  • Fruit plukken.
  • Oppaswerk.

15 jaar

  • Oppassen.
  • Vakken vullen bij een supermarkt o.i.d.

16-17 jaar

De meeste werkzaamheden, met uitzondering van gevaarlijk werk, zoals: vakken vullen, horeca, achter de kassa etc.

Hoe vind ik een bijbaantje?

Je kunt het best beginnen met rondvragen bij familie of vrienden. Zij weten misschien een winkel of werkgever die nog werknemers zoeken, of kunnen je zelf een baantje aanbieden. Of zet een oproepje op Facebook, Twitter et cetera, vast wel iemand die jou kan helpen! Je kunt ook een krantenwijk/ochtendkrant nemen. Hiervoor is vaak wel een wachtlijst, maar die hoeft niet heel lang te zijn. Kijk eens welke kranten bij jou thuis bezorgd worden, en zoek op internet of er nog bezorgers nodig zijn in jouw buurt. Bied je aan als oppas: binnen je familie- en kenniskring, maar ook op social media of websites waar ouders een oppas zoeken (deze bestaan!). Ook kun je bij winkels bij jou in de buurt langsgaan en vragen of ze nog een baantje voor jou hebben. Vooral bij supermarkten kunnen ze altijd wel mensen gebruiken. Zeker in de zomerperiode zal er veel vraag naar zijn in supermarkten. Ook bij facilitaire diensten zoeken ze dan veel mensen! Schoonmaken is misschien niet het leukste werk dat er is, maar het verdient wel enorm goed. Je krijgt hier vaak dik boven het minimumloon betaald.

Als student kun je bij veel studentenuitzendbureau's terecht, zoals studentenwerk of studentenjob. Bedrijven kunnen hier op zoek naar (tijdelijke) werknemers voor bijvoorbeeld administratief werk. Ook leuk: er zijn in de zomerperiode veel festivals waar studenten voor worden ingezet (via uitzendbureau's). Ook kun je bijles gaan geven. Je kunt hiervoor individueel je diensten aanbieden, maar je kunt ook via een bedrijf aan de slag. Dit betaalt erg goed!

Zwartwerken

Naast het feit dat zwartwerken bij de wet verboden is, is het voor jezelf ook niet gunstig. Als je zwartwerkt betaal je geen belasting en premies en ben je ook niet verzekerd. Als er dus iets op jouw werk gebeurd (een ongeluk bijvoorbeeld), hoeft jouw werkgever dus niets voor jou te doen. Ook krijg je geen ziektedagen doorbetaald en krijg je geen vakantiegeld.

Kinderbijslag en studiefinanciering

Er is een maximum gesteld aan het bedrag dat je mag verdienen als 16/17/18 jarige, wanneer je je kinderbijslag of studiefinanciering wilt behouden. Als je boven deze grens verdient, vindt de overheid het niet nodig om kinderbijslag of studiefinanciering uit te keren, omdat je dan genoeg verdient om jezelf te onderhouden. Let er dus op hoeveel je verdient, omdat op deze uitkeringen anders een deel of zelfs helemaal ingehouden kunnen worden. Het kan zelfs mogelijk zijn dat je een deel van de toeslagen terug moet betalen. In de zomerperiode gelden hiervoor andere maximum bedragen.
© 2014 - 2019 Mirna95, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijbaantje of vakantiebaantje: regels, welk werk mag wel?Werken bij een bijbaantje of vakantiebaantje brengt diverse regels met zich mee. De wet heeft verschillende regels opges…
Geld verdienen met een bijbaanGeld verdienen met een bijbaanJongeren kunnen geld verdienen met een bijbaan. Er zijn talloze bijbanen te vinden en deze kunnen toch voor een leuk ext…
Werken met 14 jaar. Wat mag en kan als bijbaan?Werken met 14 jaar. Wat mag en kan als bijbaan?Wanneer je 14 jaar bent wil je wellicht wat geld gaan verdienen. Dit kun je doen door een bijbaantje te nemen. Er zijn e…
Vakantiewerk vanaf 13 jaarVakantiewerk vanaf 13 jaarVeel schoolgaande jongeren willen graag zelf wat geld verdienen. Vaak sparen ze voor een mobile telefoon, vakantie of kl…
Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/
  • http://www.minimumloon.nl/
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-jongeren-van-16-en-17-jaar-doen.html

Reageer op het artikel "Hoe vind je een bijbaantje?"

Infoteur: Mirna95
Gepubliceerd: 01-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!