InfoNu.nl > Financieel > Geld > De jaarlijkse huurverhoging op 1 juli

De jaarlijkse huurverhoging op 1 juli

De jaarlijkse huurverhoging op 1 juli Verhuurders mogen maximaal eenmaal per jaar een huurverhoging doorvoeren, doorgaans op 1 juli. De overheid stelt jaarlijks het maximale percentage vast. In de jaren 2013 en 2014 werd de huur verhoogd met een percentage dat boven de inflatie lag. Maar kan dat zomaar?

Brief huurverhoging

De verhuurder moet een huurverhoging minimaal twee maanden van tevoren schriftelijk aankondigen. Jaarlijks in april of mei ontvangen huurders daarom al een kennisgeving dat de huur per 1 juli daaropvolgend wordt verhoogd. In die aankondiging moeten een aantal elementen zijn opgenomen:
  • de oude en de nieuwe huurprijs;
  • het percentage waarmee de huur verhoogd wordt; als huurder hoef je niet zelf zitten rekenen;
  • de ingangsdatum van de huurverhoging;
  • op welke wijze men als huurder bezwaar maken kan.

Introductie inkomensafhankelijke huurverhoging

Vanaf 2007 was het een aantal jaren gebruikelijk dat de huren niet méér verhoogd werden dan met het percentage van de inflatie. In 2013 werd voor het eerst sinds jaren met die trend gebroken. De huurverhoging voor sociale huurwoningen werd door het kabinet voor 1 juli 2013 vastgesteld op 4%, zijnde 2,5% inflatie plus 1,5% extra verhoging.

Bovendien werd er door de introductie van een inkomensafhankelijke huurverhoging een differentiatie naar inkomen ingevoerd. De genoemde 4% gold alleen voor de lagere inkomensklasse tot en met 33.614 euro. Voor de hogere inkomens kon de extra verhoging van 1,5% bovenop het inflatiepercentage, hoger uitvallen. Inkomens boven de 43.000 euro konden daardoor in 2013 zelfs uitkomen op een totale huurverhoging van 6,5%.

Huurbeleid moet scheefhuren tegengaan

De overheid wilde met die maatregel het scheefhuren tegengaan. Daarmee wordt het verschijnsel bedoeld dat mensen in verhouding tot hun inkomen in een te goedkope huurwoning blijven wonen. Door invoering van een inkomensafhankelijke huurverhoging wilde men bereiken dat er meer sociale huurwoningen beschikbaar komen voor de mensen met de smalle beurs.

Huurverhoging 1 juli 2014

De trend zoals die in 2013 door minister Blok van Wonen werd ingezet, werd voor 2014 gecontinueerd. Vanaf 1 juli 2014 mochten de woningbouwcorporaties de huren als volgt verhogen:
  • voor de lagere inkomens tot € 34.085 bruto per jaar met 4% maximaal;
  • voor middeninkomens van € 34.085 tot € 43.602 bruto per jaar met 4,5%;
  • voor de hogere inkomens vanaf € 43.602 bruto per jaar met maximaal 6,5%.

Niet alle corporaties laten maximale huurstijging betalen

Woningbouwcorporaties zijn aan het rijk een verhuurdersheffing verschuldigd. Voor een beetje corporatie is daar al snel een bedrag van enkele miljoenen per jaar mee gemoeid. Bovendien dienen ze een saneringsheffing af te dragen, bedoeld om de schadelijke effecten te repareren die werden veroorzaakt door het wanbeleid bij corporaties als Vestia en WSG.

Hoewel extra huurinkomsten bij het gros van de corporaties dus meer dan welkom is, laten toch niet alle woningbouwcorporaties hun huurders de maximaal toegestane huurstijging betalen. Als men gebruik zou maken van de maximale ruimte die het kabinet hen bood, zou de maximale huurstijging over 2013 en 2014 samen, voor veel huurders neerkomen op zo’n slordige 10%. Een aantal corporaties beseft dat een dergelijke verhoging voor een toenemend aantal mensen in tijden van financiële crisis niet meer is op te brengen.

Blijven huren of kopen?

Als gevolg van de huurverhogingen in 2013 en 2014, is blijven huren voor een grote groep huurders geen optie meer. Met name mensen met een hoger salaris belandden daardoor als snel in de hoogste huurcategorie. Huurders in dat inkomenssegment krijgen nu al voor het tweede jaar in successie een huurverhoging van 6,5% voorgeschoteld. Op jaarbasis betaalt men dan al gauw zes tot achthonderd euro meer dan in 2012! Het besluit om te stoppen met huren, ligt dan al snel voor de hand:
  • door de ingezakte woningmarkt is het een gunstige tijd om een woning te kopen: ruim aanbod en gunstige prijzen;
  • bovendien is de hypotheekrente in 2014 op een historisch laag niveau aanbeland;
  • door af te lossen op de hypotheek bouw je als huizenbezitter iets op voor later. Bij een huurhuis is dat niet het geval.

Je inkomen drukken om een huurverhoging te ontlopen

Waar huurders met een hoger salaris in een gunstige koopmarkt er al snel voor zullen kiezen om voortaan rente te betalen in plaats van huur, zullen anderen hun inkomen bewust drukken om een huurverhoging van 6,5% te ontlopen. Terwijl de overheid bijvoorbeeld alles in het werk stelt om ouderen langer te laten doorwerken, zijn er ook ouderen die zich door diezelfde overheid financieel ertoe gedwongen zien om bijvoorbeeld niet twéé maar één dag in de week door te werken. Doorwerken na je 65e loont voor deze categorie immers niet want de overheid laat geen kans onbenut om dat op allerhande manieren af te straffen:
  • ouderenkorting kwijt;
  • doorwerkbonus weg;
  • en dan ook nog een strafhuurverhoging.

Introductie tijdelijke huurcontracten

Om de doorstroming in de huursector nog meer te verbeteren, werd door het kabinet Rutte 2 in 2014 ook het aangaan van “tijdelijke huurcontracten” toegestaan voor specifieke doelgroepen:
  • starters op de woningmarkt;
  • grote gezinnen;
  • promovendi.

Tijdelijk verhuur zou volgens minister Blok van Wonen perspectief bieden om scheefhuur nog beter tegen te gaan. Particuliere verhuurders zullen eerder genegen zijn om hun woning tijdelijk voor verhuur aan te bieden. Belangenverenigingen van huurders hebben echter afwijzend op de maatregel gereageerd omdat die de rechten van huurders zou aantasten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar.…
Huurverhoging sociale huurwoningen 2019: regels en bezwaarHuurverhoging sociale huurwoningen 2019: regels en bezwaarOp 1 juli krijgen veel huurders te maken met de jaarlijkse huurverhoging. Er zijn een aantal veranderingen doorgevoerd t…
Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslagGevolgen huurverhoging voor de huurtoeslagBetekent een hogere huur ook geen of minder huurtoeslag? Wat zijn de gevolgen van de jaarlijkse huurverhoging voor de hu…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Huren in de vrije sector: huurprijs en huurverhogingHuren in de vrije sector: huurprijs en huurverhogingAls je een hoger inkomen hebt, kom je niet meer in aanmerking voor een sociale huurwoning. Huren in de vrije sector kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "De jaarlijkse huurverhoging op 1 juli"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 13-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!