InfoNu.nl > Financieel > Geld > Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 hypotheek aflossen?

Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 hypotheek aflossen?

Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 hypotheek aflossen? Wie in 2018 of 2019 wordt ontslagen en een ontslagvergoeding of transitievergoeding krijgt, kan daarmee zijn hypotheekschuld direct verkleinen. Waarom met de ontslagvergoeding in 2018 of 2019 de hypotheek aflossen? Viel u nog onder de overgangsregeling 2013 dan kon u tot 1 juli 2014 nog op andere manieren uw fiscale voordelen behalen. In 2018 en 2019 vervalt het recht op de kantonrechtersregeling, bovendien wil het kabinet Rutte 3 de transitievergoeding in de periode 2020-2021 verlagen.

Wat doet u met de ontslagvergoeding?

Hoeveel ontslagvergoeding in 2018 en 2019?

Bedroeg de maximale transitievergoeding in 2017 nog 77.000 euro, in 2018 is dat 79.000 euro zijn en in 2019 maximaal 81.000 euro. Het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte 3 wil de transitievergoeding verlagen. In 2018 en 2019 krijgt u bij een ontslag nog een halve maand salaris aan transitievergoeding voor elk jaar dienstverband dat langer is dan tien jaar, in het Regeerakkoord wordt dit beperkt tot 1/3e maand aan salaris. Wie vijftig jaar of ouder is kan juist aanspraak maken op meer transitievergoeding, namelijk 1 maand aan salaris. Dit zal nog niet in 2019 ingaan, maar is wel voorzien voor de periode 2020-2021.

Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 de hypotheek aflossen

Wat gaat u met dit geld doen? Het bedrag dat u in 2018 of 2019 netto in handen krijgt als u wordt ontslagen, kan behoorlijk tegenvallen, terwijl de woonlasten gewoon doorgaan. Hebt u een eigen woning dan kan het heel verstandig zijn om een deel van de ontslagvergoeding te gebruiken voor de aflossing van de hypotheek van uw huis. Het deel dat u zonder al te veel problemen kunt missen wel te verstaan. Soms is gespreid aflossen verstandig om te voorkomen dat de bank u een boeterente in rekening brengt. Een boeterente krijgt u door de bank opgelegd als u meer aflost dan per jaar is toegestaan en de actuele hypotheekrente lager is dan de hypotheekrente die u nu betaalt. In veel gevallen is 10% boetevrij aflossen probleemloos en zonder boete mogelijk per kalenderjaar.

Voordelen aflossing hypotheekschuld

Een vervroegde aflossing van uw hypotheekschuld heeft meerdere voordelen. Het eerste voordeel heb ik al genoemd: uw woonlasten gaan direct omlaag. Daardoor houdt u meer geld te besteden over en bouwt u zo een extra reserve op om verder af te lossen de komen de jaren. Maar er zijn meer voordelen aan te geven.

Minder vermogensrendementsheffing betalen

Iedereen met een beetje vermogen betaalt vermogensrendementsheffing. Als u uw ontslagvergoeding op uw spaarrekening laat staan, ziet de Belastingdienst dat als vermogen en gaat u dus over uw netto ontslagvergoeding vermogensbelasting betalen. Gebruikt u een deel van het ontvangen geld voor de aflossing van uw hypotheek, dan wordt de kans op deze vermogensbelasting al een stuk kleiner terwijl u wel minder hypotheekrente gaat betalen elke maand.

Extra aftrek inkomstenbelasting

De aftrekpost geen of geringe eigenwoningschuld komt in beeld zodra u minder hypotheekrente betaalt dan de bijtelling van het huurwaardeforfait. Lost u genoeg af en hebt u daardoor recht op deze extra aftrekpost uit de inkomstenbelasting, dan hebt u ook recht op dit extra fiscaal voordeel. In 2018 en 2019 bestaat deze regeling in ieder geval nog.

Kans op restschuld neemt af

Nogal wat huishoudens worden geconfronteerd met een restschuld als ze hun woning verkopen. Door de extra aflossing op uw hypotheek, verkleint u de kans op een restschuld. Het blijkt in de praktijk niet altijd eenvoudig om een restschuld te financieren en vaak gebeurt dit noodgedwongen tegen een hoge rente. Met een extra aflossing bent u die situatie voor.

Lagere hypotheekrente bedingen bij de bank

Banken berekenen bij de hypotheekrente dikwijls een renteopslag. In beginsel wordt dit gedaan als soort van risicopremie voor huishoudens waarbij meer risico's bestaan. In de praktijk krijgen we bijna allemaal een renteopslag opgelegd en komen we daar vanaf als we bezwaar maken. Als u een lagere hypotheek door aflossing hebt, neemt het risico voor de bank ook af en kan de renteopslag vervallen. U moet er wel om vragen en dit kan u tot 0,5% rentevoordeel geven, afhankelijk van de bank waar u bankiert: beperk de renteopslag. Beperk zo uw risico-opslag op de hypotheekrente.

Conclusie ontslagvergoeding 2018 en 2019 naar de aflossing van de hypotheek

Afhankelijk van de hoogte van uw ontslagvergoeding (niet elke ontslagvergoeding is letterlijk een gouden handdruk) doet u er goed aan om de woonlasten te verlagen met een extra aflossing van de hypotheek. Zo behaalt u toch nog direct allerlei voordelen, ook fiscaal. Laat u zo nodig adviseren bij het maken van de juiste keuzes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkhedenOntslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkhedenDe ontslagvergoeding of gouden handdruk is vaak een mooi bedrag, maar wordt een stuk minder mooi na aftrek van belasting…
Wat is de transitievergoeding?Wat is de transitievergoeding?Met de invoering van de WWZ in 2015 is naast een aantal wijzigingen onder andere de transitievergoeding ingevoerd. De tr…
De ontslagregelsDe ontslagregelsOntslag krijgen is iets wat niet leuk is om mee te maken. Ontslag brengt meestal een periode van onzekerheid en stress m…

Reageer op het artikel "Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 hypotheek aflossen?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hypotheek extra aflossen
Schrijf mee!