InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bank holiday: wat te doen als de banken plots dicht zijn?

Bank holiday: wat te doen als de banken plots dicht zijn?

Bank holiday: wat te doen als de banken plots dicht zijn? Als banken plots enkele extra verlofdagen breien aan de officiële feestdagen is er sprake van een "bank holiday". Dit klinkt vrolijker dan het is, want een bank holiday heeft doorgaans te maken met een crisissituatie, denk bijvoorbeeld aan de tijdelijke sluiting van de banken in Oekraïne (2014) en in Griekenland (2015). Banken doen de deuren dicht omdat ze vrezen voor een failliet of voor een bankrun. Zelfs het hele systeem van fractioneel bankieren kan over de kop gaan als iedereen aan de bankrun meedoet. Wat kan je doen als je bank plots de deuren sluit en je aan je geld wilt?

Bank holidays

Oekraïne kende in het voorjaar van 2014 een onrustige periode door een politieke omwenteling, samengaand met de dreiging van een oorlog. Dit maakt dat de Oekraïense munt Hryvnia sterk in waarde daalde en sommige banken tijdelijk hun deuren sloten. Een vergelijkbare tijdelijke sluiting van de banken gebeurde in het voorjaar van 2015 in Griekenland. Deze "bank holidays" brengen een ander vervelend gevolg met zich mee: het opnemen van cash geld aan pinautomaten is in bepaalde gevallen erg beperkt. Bovendien vreest men dan voor bankruns van verontruste burgers die hun geld willen komen opnemen bij de bank.

Wat is een bank holiday?

Oorspronkelijk is de term bank holiday te begrijpen in haar letterlijke betekenis, namelijk "bankvakantie". In de Angelsaksische wereld worden hiermee de dagen aangeduid waarop de banken gesloten zijn, en dit als een extra verlofdag na een religieuze feestdag. Het gaat bijvoorbeeld om Tweede Paasdag of Tweede Pinksterdag. In de loop der tijden heeft de term echter een vooral negatieve bijklank verworven. Banken kunnen ook sluiten omdat er sprake is van een dringende financieel-economische crisissituatie. In dat geval is er dus een kunstmatige bank holiday, zonder dat het gaat om een officiële feestdag of vakantiedag. Een bank holiday wordt dan bijvoorbeeld ingesteld omdat banken zich willen beschermen tegen een bankrun of een failliet.

Gevaar voor een bankrun

Die vrees voor een bankrun is zeker niet irreëel. Waar men vooral voor vreest is een kettingreactie wanneer een heleboel mensen hun geld gaan opeisen. Doordat de banken niet al het spaargeld in een keer kunnen teruggeven kunnen ze over de kop gaan en kan zelfs het hele financiële systeem van fractioneel bankieren in gevaar komen. Om dat te vermijden en hun eigen vel te redden sluiten bank dus simpelweg de deuren voor enkele dagen zodat er geen geld kan wegvloeien.

Plots en onverwacht

Dat een bank holiday niet iets van een ver verleden (zoals de crisis van de jaren dertig) hoeft te zijn, bewees de spaargeldcrisis in Cyprus van 2013. Doordat de grote banken van het land én Cyprus zelf failliet dreigden te gaan, bleven de banken een tiental dagen dicht. Aan enkele officiële verlofdagen werden nog enkele "crisis"-verlofdagen gebreid. Men maakt gebruik van het zorgeloze gevoel van de bevolking op een verlofdag om ingrijpende beslissingen te nemen en een bankholiday komt dan ook altijd onverwacht.

Mogelijk gevolg: "bail-in"

Op aangeven van de Trojka werd een financieel plan uitgedokterd waarbij een deel van het spaargeld van de klanten werd gebruikt om de grootbanken en Cyprus zelf te redden. Als er een échte crisissituatie uitbreekt dan doen banken dus met het spaargeld van de klanten wat ze zelf willen. Dit systeem is het systeem van de zogenaamde "bail-in": banken worden gereld met een deel van de spaartegoeden van de spaarders.

Banken dicht: wat doen?

Geldopname

Vermits er in Nederland en België ten tijde van de economische crisis van 2008 ook heel wat banken failliet zijn gegaan is er geen enkele reden om een bank holiday helemaal uit te sluiten in de lage landen. Reageren als het zover is brengt doorgaans weinig zoden aan de dijk: geldopnames zullen beperkt zijn en verder is de spaarder de speelbal van de banken en de regering.

Tips

Wat je wel kan doen is je in "goede tijden" terdege voorbereiden op mogelijk slechte tijden, en dit aan de hand van de volgende tips:
  • spaarrekenening nemen bij minstens twee banken: zo spreid je het risico
  • kredietratings van banken onderzoeken
  • extra cash geld bij de hand houden in een kluis
  • beleggen in goederen met vaste waarde, zoals bv. vastgoed en goud

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fractioneel bankieren: is het de oorzaak van de crisis?Fractioneel bankieren: is het de oorzaak van de crisis?Fractioneel bankieren of "federal reserve banking" wordt meer en meer gezien als een van de oorzaken van de globale econ…
Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Is uw spaargeld veilig bij een bank? Neen. Bij een faillissement van de bank zijn uw spaargeld en beleggingen slechts vo…
Marokkaanse banken in NederlandMarokkaanse banken in NederlandEr komen steeds meer Marokkaanse banken in Nederland. Deze richten zich actief op de Marokkaanse gemeenschap in Nederlan…
Duurzaam bankieren veiliger dan regulier bankieren?Duurzaam bankieren veiliger dan regulier bankieren?Door de kredietcrisis is duidelijk geworden dat banken en financiële instellingen geen garanties kunnen bieden en wel de…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland in 2019 de normaalste zaak en heeft vele voordelen. Zelf thuis bankieren met de ba…
Bronnen en referenties
  • http://reinoudbogert.wordpress.com/2014/03/03/bankholidays-in-oekraine/, bezocht op 14/09/2015.
  • http://www.bestebank.org/bank-holiday/, bezocht op 14/09/2015.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bank_holiday, bezocht op 14/09/2015.

Reageer op het artikel "Bank holiday: wat te doen als de banken plots dicht zijn?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bank failliet
Schrijf mee!