InfoNu.nl > Financieel > Geld > Feathercoin (FTC) - Kopen en minen

Feathercoin (FTC) - Kopen en minen

Feathercoin (FTC) - Kopen en minen Feathercoin (FTC) is een digitale altcoin en is voor Nederlanders gemakkelijk te kopen. Deze munt is gestart als een kloon van Litecoin en Bitcoin. Feathercoin cryptocurrency draait op het Scrypt algoritme en net zoals Bitcoin het Proof of Work protocol. Het kopen en minen van deze munt is eenvoudig en FTC wordt in meerdere winkels geaccepteerd. Deze kloon van Bitcoin heeft een roerige start gehad met meerdere 51% aanvallen. Wat is Feathercoin en hoe kun je deze kopen?

Feathercoin

Deze digitale coin staat bekend onder de afkorting FTW en is uitgebracht in april 2013 door Peter Bushnell, een IT specialist van de universiteit Oxford. De code waarop de munt is gebaseerd toont veel overeenkomsten met Litecoin. Net zoals Litecoin kan deze munt gemined worden met CPU en GPU dankzij het Scrypt protocol. Naast het Scrypt protocol is de munt gebaseerd op het Proof of Work protocol.

Feiten

  • Er zijn in totaal 336 miljoen coins beschikbaar om te minen.
  • Net zoals bij Litecoin zijn transacties binnen 2.5 minuut verwerkt
  • Om de 504 blocks wordt de moeilijkheidsgraad van het minen opnieuw bepaald
  • Op 2 mei is Feathercoin toegevoegd aan BTC-E
  • De makers van de munt zetten zich in tegen prostaatkanker

Proof of Work

Feathercoin is gebaseerd op het protocol genaamd Proof of Work. Om een munt te minen rekenen computers complexe sommen uit. Als jij de eerste bent die het laatste deel van deze virtuele som oplost krijg jij de bijbehorende munten. Het Proof of work systeem zorgt er voor dat er wordt geregistreerd wie het laatste deel van de som heeft opgelost. Deze manier van werken kost veel energie en de elektriciteitskosten zullen bij de miners oplopen. Een voorbeeld:
“Twee mensen hebben op hun pc een programma geïnstalleerd om te minen en rekenen allebei dezelfde som uit voor FTC. De eerste computer lost het laatste deel op van de som (ook wel block genoemd) op en krijgt daarmee de verdiende munten. Het Proof of Work protocol slaat dit alles op in een digitale cryptografische code. De persoon die de munt heeft gemined heeft nu ook het bewijs ervan. Deze code wordt gedeeld met alle andere mensen die bezig zijn met het uitrekenen van de code. De andere computers gaan nu verder aan een volgende som.”

Roerige start

Deze coin is een kloon van Litecoin en Bitcoin en voegt weinig extra’s toe. Toch heeft deze altcoin een plaats gevonden op grote handel websites. In juni 2013 zijn er meerdere 51% aanvallen geweest. Dit zijn aanvallen waar iemand genoeg hash rate heeft om eigen blocks te creëren om zo de meerderheid in de hand te krijgen. In Augustus is er een nieuw protocol ingevoerd om zulke aanvallen te voorkomen. Er zijn geen grote aanvallen geweest op Feathercoin sinds die tijd. Na deze tijd werd het mogelijk om Feathercoin te kopen met dollar.

Kopen

Feathercoin kan gekocht worden op meerdere websites. Via de grote handelaren kan ook geld direct vanaf de bankrekening worden gestort. Je kunt deze munt daarna omzetten in andere alternatieve cryptomunten. Dit kun je doen bij de volgende handelaren:
  • BTC-E
  • Vircurex
  • BTC38
  • BTER Exchange
  • Cryptonit
  • Cryptsy
  • Coins-e

Minen

Om Feathercoin te minen moet de officiële cliënt gedownload worden. Daarnaast kun je er voor kiezen om de miningsoftware van CGminer te gebruiken als je gebruik wilt maken van het Proof of Work protocol. Het minen van Feathercoin kan via de officiële wallet worden ingesteld. Deze munt is geschikt om zowel solo te minen of in een mining pool

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.feathercoin.com/

Reageer op het artikel "Feathercoin (FTC) - Kopen en minen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Altcoins
Schrijf mee!