InfoNu.nl > Financieel > Geld > Novacoin (NVC) - Kopen en minen

Novacoin (NVC) - Kopen en minen

Novacoin (NVC) is een alternatieve cryptocurrency. Het handelen in deze munt is ook voor Nederlanders mogelijk. Het script vertoont gelijkenis met dat van Litecoin en Bitcoin. Novacoin maakt gebruikt van het Proof of Work, Proof of Stake en het Scrypt protocol. De ontwikkelaar van deze munt heeft een groot aandeel in Novacoin in zijn wallet. Daardoor kleeft er aan het handelen in Novacoin een groter risico. Deze munt kan net zoals bitcoin verhandeld worden op BTC-e en Cryptsy.

Novacoin

Deze digitale munt staat bekend onder de afkorting NVC en is uitgebracht in februari 2013 door een gebruiker van het forum Bitcointalk genaamd Balthazar. De code waarop de munt is gebaseerd toont veel overeenkomsten met Litecoin. Net zoals Litecoin kan deze munt gemined worden met CPU en GPU dankzij het Scrypt protocol. Naast het Scrypt protocol is de munt gebaseerd op het Proof of Stake en het Proof of Work protocol.

Feiten

  • Er zijn in totaal 2 biljoen munten beschikbaar
  • Iedere tien minuten wordt er een nieuw block gecreëerd om te minen
  • Hash protocol is Scrypt
  • Het Proof of Stake protocol is energievriendelijker dan dat van Bitcoin

Proof of Work

Novacoin is gebaseerd op het protocol genaamd Proof of Work. Om een munt te minen rekenen computers complexe sommen uit. Als jij de eerste bent die het laatste deel van deze virtuele som oplost krijg jij de bijbehorende munten. Het Proof of work systeem zorgt er voor dat er wordt geregistreerd wie het laatste deel van de som heeft opgelost. Deze manier van werken kost veel energie en de elektriciteitskosten zullen bij de miners oplopen. Een voorbeeld:
“Twee mensen hebben op hun pc een programma geïnstalleerd om te minen en rekenen allebei dezelfde som uit voor Novacoin. De eerste computer lost het laatste deel op van de som (ook wel block genoemd) op en krijgt daarmee de verdiende munten. Het Proof of Work protocol slaat dit alles op in een digitale cryptografische code. De persoon die de munt heeft gemined heeft nu ook het bewijs ervan. Deze code wordt gedeeld met alle andere mensen die bezig zijn met het uitrekenen van de code. De andere computers gaan nu verder aan een volgende som.”

Proof of Stake

Deze munt is gebaseerd op het protocol genaamd Proof of Stake. Dit protocol is geïmplementeerd om de beveiliging van het netwerk te verhogen. Dit is vergeleken met het protocol Proof of Work een energievriendelijkere manier van beveiligen. Je kunt munten verkrijgen of minen door middel van de leeftijd van je munten. Een kort voorbeeld:
“In mijn wallet zit 1 munt die ik heb verkregen op 1 januari 2014. Ik besluit niets met deze munt te doen en hem in mijn gedownloade wallet te bewaren. Op 31 januari is de munt beschikbaar om andere munten mee te minen. Als ik deze munt inzet dan kan ik hem een x aantal blocks niet inzetten om te minen. Ik kan hem wel uitgeven of verhandelen”
Deze toevoeging aan de PPC maakt de munt ook meer resistent tegen een 51% aanval. Dit kan gebeuren bij het Proof of Work protocol als iemand 51% van de rekenkracht in handen heeft. Vooral als er een nieuwe altcoin of cryptocoin wordt geïntroduceerd is dit een valkuil. Met het Proof of Work protocol is dit lastiger, omdat een persoon voor deze aanval naast rekenkracht ook 51% of meer van de munten daadwerkelijk in bezit moet hebben.

Scam?

Novacoin is toegelaten op een van de grootste handel websites BTC-e. Daar heeft de ontwikkelaar van deze munt 100.000 munten voor betaald. De uitgever Balthazar heeft bevestigd dat hij meer dan 200.000 munten zelf in bezit heeft. Dit maakt de munt geen scam, maar wel een gevaar. Mocht de ontwikkelaar alles laten uitbetalen dan zal de munt drastisch in waarde dalen. Het actief handelen in deze munt heeft een hoog risico.

Kopen

Novacoin kun je kopen op meerdere websites. Het populaire Bitcoin omzetten naar Peercoin is voor Nederlanders de meest veilige optie. Je kunt deze munt daarna ook omzetten in andere alternatieve cryptomunten. Dit kun je doen bij de volgende handelaren:
  • BTC-E
  • Vircurex
  • BTC38
  • BTER Exchange
  • Cryptonit
  • Cryptsy
  • Coins-e

Minen en minten

Om Novacoin te minen moet je de officiële cliënt installeren. Daarnaast kun je er voor kiezen om de miningsoftware van CGminer te gebruiken als je gebruik wilt maken van het Proof of Work protocol. Het minen van Novacoin kan via de wallet worden ingesteld. Deze munt is geschikt om te solo minen. In de wallet van PPC kun je munten verdienen door de optie mint aan te zetten. De munten die je bezig moeten, volgens het Proof of Stake protocol, minimaal 30 dagen oud zijn om in te zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bitcoin: hoe en waar kan je Bitcoins kopen en verkopen?Bitcoin: hoe en waar kan je Bitcoins kopen en verkopen?Bitcoin is een virtuele, elektronische munt die een grote opmars maakte sinds de spaargeldcrisis van 2103 in Cyprus. De…
Met Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxMet Bitcoins betalen bij Microsoft en XboxOp 11 december 2014 maakte het softwareconcern Microsoft bekend dat ze betalingen middels Bitcoin accepteren voor het aa…
Terracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) - Kopen en minenTerracoin (TRC) is een digitale cryptocurrency die lijkt op Bitcoin en is voor Nederlanders gemakkelijk te kopen. Terrac…
Bronnen en referenties
  • http://novacoin.org/?COLLCC=2778162683
  • http://cryptocur.com/novacoin/

Reageer op het artikel "Novacoin (NVC) - Kopen en minen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Altcoins
Schrijf mee!