InfoNu.nl > Financieel > Geld > Litecoin (LTC) - Kopen en minen

Litecoin (LTC) - Kopen en minen

Litecoin (LTC) - Kopen en minen Litecoin (LTC) is een alternatieve cryptocurrency. De basis van deze munt vertoont veel overeenkomsten met Bitcoin, Peercoin en Namecoin. Litecoin is ontwikkeld om de Bitcoin te verbeteren. Deze munt is geïntroduceerd door een voormalig werknemer van Google. Het kopen en handelen in deze munt is ook voor Nederlanders mogelijk en er is een officiële website beschikbaar in het Nederlands. Er zijn winkels beschikbaar waar met Litecoin betaald kan worden. Deze munt kan aangekocht of gemined worden met de juiste software. Litecoin staat tot Bitcoin als goud tot zilver. Wat is er verbeterd?

Litecoin

Deze digitale munt staat bekend onder de afkorting LTC en is uitgebracht in oktober 2011 door voormalig Google werknemer Charles lee. Deze alternatieve cryptocurrency draait op het alternatieve Scrypt encryptie-algoritme en is daardoor moeilijker om massaal te minen. Daarnaast maakt het ook gebruik van het Proof of Work protocol.

Verbeteringen

Litecoin heeft op drie belangrijke punten verbeteringen doorgevoerd vergeleken met zijn grote broer Bitcoin.
  • Litecoin is vier keer zo snel als Bitcoin in het doorgeven van blocken. Bij LTC gebeurd dit iedere 2.5 minuten, bij Bitcoin is dit 10 minuten. Dit zorgt ervoor dat de overige transacties die worden gedaan voor bijvoorbeeld betaling sneller zullen verlopen op het Litecoin netwerk.
  • Litecoin maakt als eerste digitale munt gebruikt van Scrypt. Dit zorgt er voor dat het massaal minen van deze munt moeilijker is. Voor Bitcoin is er apparatuur ontwikkeld waardoor dit wel mogelijk is
  • In totaal worden er 84 miljoen Litecoins gemined. Dit is vier keer zoveel als er door de miners van Bitcoin worden uitgerekend.

Proof of Work

Litecoin is gebaseerd op het protocol genaamd Proof of Work. Om een munt te minen rekenen computers complexe sommen uit. Als jij de eerste bent die het laatste deel van deze virtuele som oplost krijg jij de bijbehorende munten. Het Proof of work systeem zorgt er voor dat er wordt geregistreerd wie het laatste deel van de som heeft opgelost. Deze manier van werken kost veel energie en de elektriciteitskosten zullen bij de miners oplopen. Een voorbeeld:
“Twee mensen hebben op hun pc een programma geïnstalleerd om te minen en rekenen allebei dezelfde som uit voor Litecoin. De eerste computer lost het laatste deel op van de som (ook wel block genoemd) op en krijgt daarmee de verdiende munten. Het Proof of Work protocol slaat dit alles op in een digitale cryptografische code. De persoon die de munt heeft gemined heeft nu ook het bewijs ervan. Deze code wordt gedeeld met alle andere mensen die bezig zijn met het uitrekenen van de code. De andere computers gaan nu verder aan een volgende som.”

Kopen

Litecoin kun je kopen op meerdere websites. Het populaire Bitcoin omzetten naar Litecoin is voor Nederlanders de meest veilige optie. Maar ook kan deze munt via Nederlandse handelaren via IDEAL gekocht worden. Je kunt deze munt daarna ook omzetten in andere alternatieve cryptomunten. Dit kun je doen bij de volgende handelaren:

  • BTC-E
  • Litecoins.nl
  • Crypto-Trade
  • BTC38
  • BTER Exchange
  • Cryptonit
  • Cryptsy
  • Coins-e

Minen

Om Litecoin (LTC) te minen moet je de officiële cliënt installeren. Daarnaast kun je er voor kiezen om de miningsoftware van CGminer te gebruiken als je gebruik wilt maken van het Proof of Work protocol. Het minen van Litecoin kan via de wallet worden ingesteld. Deze munt is geschikt om te solo minen. Omdat Litecoin alsnog gebruikt maakt van het Proof of Work protocol kunnen de kosten voor stroom hoog uitvallen.

Wallet

De Litecoin wallet kan worden gedownload via de officiële website van LTC. Er zijn ook online wallets beschikbaar waar je de gekochte, verhandelde of munten die je zelf hebt gemined kunt opslaan. De wallet maakt gebruikt van meerdere beveiligingsopties waardoor deze zo betrouwbaar mogelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in litecoinsAls u wilt beleggen op de beurs dan zijn er diverse mogelijkheden om in te beleggen. Zo kunt u beleggen in vreemde valut…
Feathercoin (FTC) - Kopen en minenFeathercoin (FTC) - Kopen en minenFeathercoin (FTC) is een digitale altcoin en is voor Nederlanders gemakkelijk te kopen. Deze munt is gestart als een klo…
Elektronisch geld: is E-geld het geld van de toekomst?Elektronisch geld: is E-geld het geld van de toekomst?Elektronisch geld overschrijven is voor de meesten van ons de normaalste zaak ter wereld geworden. Die evolutie gaat zel…
Bronnen en referenties
  • https://litecoin.org/nl

Reageer op het artikel "Litecoin (LTC) - Kopen en minen"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Altcoins
Schrijf mee!