InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bitcoin gehackt: wat nu met de toekomst van Bitcoin (BTC)?
nieuws uitgelicht

Bitcoin gehackt: wat nu met de toekomst van Bitcoin (BTC)?

Bitcoin gehackt: wat nu met de toekomst van Bitcoin (BTC)? Komt er een einde aan de elektronische munt Bitcoin? Met het stilleggen van de Bitcoinbeurs Mt. Gox op 24 februari 2014 kwam er een eerste ernstige breuk in het vertrouwen in de BTC. De wisselbeurs Mt. Gox sloot haar website en tal van beleggers verloren in totaal ongeveer 750.000 Bitcoins ten gevolge van hacking. Tegelijk ontstond er een soort van "bankrun" op de BTC en zakte haar prijs als een pudding in mekaar. Aan een gedecentraliseerde, virtuele munt blijken enkele onontkoombare nadelen verbonden te zijn, zoals een gebrek aan toezicht van een centrale bank. Onder meer om die reden gaat het vertrouwen in de BTC erg vaak op en neer, en zijn er vaak opvallend felle koersschommelingen. Heeft de virtuele munt nog een toekomst of is de Bitcoin gedoemd om te mislukken?

Bitcoin-beurs gehackt

Op dinsdag 25 februari 2014 raakte bekend dat de grootste Bitcoinbeurs ter wereld, Mt. Gox, werd stopgezet. Sinds maandag 24 februari 2014 verdween de website van Mt. Gox van het internet. Mt. Gox is als een virtuele marktplaats waar je Bitcoins kan kopen en verkopen, maar ook je gekochte Bitcoins kan stallen. Oorzaak van het probleem zou zijn dat Mt. Gox jarenlang werd gehackt, waarbij hackers zowat 750.000 Bitcoins konden stelen. Met deze crisis dreigt het voortbestaan van Bitcoin in gevaar gekomen.

Een Bitcoin-"bankrun"

Hackers maakten gebruik van een softwarebug waarbij ze Bitcointransacties op een valse manier naar hun hand konden zetten: ze lieten het uitschijnen dat bepaalde transacties niet waren verricht terwijl dit wel zo was. Hierdoor betaalden Bitcoinkopers tweemaal hun aanvankelijk gewilde bedrag. De bekendmaking van het nieuws leidde tot een soort van bankrun op de Bitcoin: beleggers verkochten massaal hun Bitcoins omdat het vertrouwen in de virtuele munt geschonden was. Hierdoor kelderde de BTC met meer dan vijftig percent op korte tijd.

Is BTC tot mislukken gedoemd?

De zogenaamde bankrun op de Bitcoin en de als een pudding ineengezakte prijs bewijzen nog maar eens dat vertrouwen een cruciaal begrip is in de economie. Mensen moeten er vertrouwen in hebben dat hun geld en hun beleggingen veilig zijn. Komt er een kink in de kabel en wordt dat vertrouwen geschonden, dan heeft dit onvermijdelijk gevolgen. En het is net daar dat een munt, virtueel of niet virtueel, zijn basis van stabiltieit moet kunnen leggen. Zo niet, dan is er een reële kans op mislukken van de munt.

Het probleem van een gedecentraliseerde, virtuele munt

Bij een klassieke munt is er een centrale overheid die het vertrouwen in een munt waarborgt, en dit door middel van een centrale bank. De Europese Centrale Bank (ECB) staat in voor het vertrouwen dat de internationale gemeenschap heeft in de euro. Bij een crisis kan die ECB het geschonden vertrouwen herstellen of een waardevermindering bezweren door bepaalde maatregelen te nemen. Bij een internationale online munt als Bitcoin is er geen instantie of overheid die het vertrouwen in de munt kan garanderen; er is alleen een systeem van Bitcoin-"mining" dat gebaseerd is op een peer-to-peer-netwerk.

Nadelen t.o.v. goud en geld

Ingewikkeld

In het geval van Bitcoin knelt net daar het schoentje: welke overheid garandeert de stabiliteit en het overleven van een virtuele munt als Bitcoin? Hieromtrent is er anno 2015 nog steeds teveel onzekerheid om in het voortbestaan van Bitcoin te geloven. Bovendien kampt de BTC met een imagoprobleem: voor veel mensen is het "minen" en het kopen of verkopen van de virtuele munt veel te ingewikkeld en vooral specialistenwerk.

Koersschommelingen

Daarnaast zijn er ook regelmatig felle koersschommelingen van de bitcoin, wat bewijst dat er op het vlak van vertrouwen in de munt nog behoorlijk wat werk aan de winkel is. Mogelijk gebruiken speculanten die op kortetermijnwinst uit zijn de bitcoin om geld te investeren en kort daarna snel winst te maken, hetgeen niet noodzakelijk betekent dat ze vertrouwen hebben in de virtuele munt als toekomstige munt met blijvende waarde.

Niet tastbaar

De man in de straat wil nog altijd iets tastbaars in handen hebben waaraan hij waarde kan verlenen. Daarom lijkt goud of fiat geld steeds een streepje voor te hebben in de concurrentiestrijd met een elektronische online munt als Bitcoin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handelen in Litecoins, een lucratief idee?Op dit moment staan de zogenaamde virtuele munten volop in de belangstelling. De Bitcoin, de bekendste van deze munten,…
Bitcoin: Een rage?Bitcoin: Een rage?Eind november 2013 passeerde de waarde van de digitale valuta bitcoin de 1000 dollar grens. De bitcoin komt echter ook r…
nieuws uitgelichtDoet China de Bitcoin in de ban?'China verbiedt de Bitcoin'. Diverse financiële websites brachten dit als groot nieuws, begin december 2013. Slecht nieu…
Bitcoins, Litecoins en andere virtuele muntenVirtuele munten zoals de Bitcoin worden in toenemende mate gebruikt als betaalmiddel. Sommige van deze munten stijgen en…
Gratis verdienen van bitcoinsGratis verdienen van bitcoinsEr is veel vraag naar bitcoins. Het is een virtuele munt die fors in waarde is gestegen. Er zijn veel beleggers die geld…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151112_01967335/bitcoin, bezocht op 13/11/2015.
  • http://daskapital.nl/2015/11/hoe_gaat_het_eigenlijk_met_de.html, bezocht op 13/11/2015.
  • http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen_algemeen/Grootste_Bitcoin_beurs_van_aardbol_verdwenen.9471084-3467.art?ckc=1, bezocht op 13/11/2015.
  • http://www.beurs.com/2014/02/10/zijn-we-getuigen-van-de-eerste-digitale-bankrun/39809, bezocht op 13/11/2015.

Reageer op het artikel "Bitcoin gehackt: wat nu met de toekomst van Bitcoin (BTC)?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Bitcoin
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!