InfoNu.nl > Financieel > Geld > Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt"

Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt"

Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt" Van negen tot vijf op kantoor werken of als zelfstandige tot ’s avonds laat doorwerken om een mooi salaris te hebben: het voelt soms aan alsof je in een streng stramien zit. Bij deze manier van werken ga je in feite tijd inruilen voor geld: als je niet meer werkt, verdien je ook geen geld meer. Wie het over een andere boeg wil gooien kan kiezen voor het verwerven van een passief inkomen, waarbij je slapend geld kan verdienen. Als je op een succesvolle manier passief geld kan verdienen, dan kan tijd als het ware geld “worden”. Hoe werkt dit principe van passief inkomen verwerven?

Tijd inruilen voor geld

De klassieke manier van geld verdienen is deze waar de grote meerderheid van de bevolking gebruik van maakt. Het gaat eenvoudig gezegd om het inruilen van je tijd voor het ontvangen van een loon. Je besteedt een bepaald gedeelte van je tijd uit aan werken gaan en voor die geleverde prestaties krijg je een salaris. Een voorbeeld is een nine-to-five-baan op kantoor, maar ook het uitoefenen van een zelfstandig beroep zoals bijvoorbeeld dokter, timmerman of loodgieter.

“Actieve” manier van inkomen: nadelen

Deze traditionele manier van geld verdienen is een actieve manier van geld verdienen. Voor het ontvangen van een salaris of een ereloon is het noodzakelijk dat je actief werkt, dit wil zeggen dat je elke werkdag je tijd besteedt aan arbeidsprestaties. Als je om de een of andere reden niet kan gaan werken dan stopt de uitbetaling van je loon. Je kan eventueel wel een beroep doen op een ziekteuitkering of een werkloosheidsuitkering maar dan zal je sowieso moeten inleveren.

Passief geld verdienen

Die nadelen van “actief” werken gaan kan je vermijden als je je richt op een andere manier van geld verdienen, namelijk het verwerven van passieve inkomsten. Bij deze vorm van geld verdienen lever je eenmaal een prestatie die meerdere malen geld oplevert. Je maakt bijvoorbeeld een website die inkomsten oplevert uit advertentie-inkomsten. Voor het opzetten van de website krijg je dus blijvend inkomsten naarmate de tijd evolueert.

Passief inkomen: tijd “wordt” geld

Slapend geld verdienen

Bij de actieve manier van inkomsten verwerven levert tijd alleen in beperkte mate geld op, want na het stopzetten van je prestatie stopt ook je beloning. Bij een passief inkomen is dit helemaal anders: ook als je niet werkt lopen de inkomsten binnen. Slapend geld verdienen is een uitdrukking die je in dit geval zeker kan gebruiken. De bekende uitdrukking "Tijd is geld" kan je, wat betreft het passief inkomen, aanpassen en veranderen in: "Tijd wordt geld". Want hoe meer tijd er voorbijgaat, hoe meer inkomsten je binnenrijft.

Kwaliteit

Het enige waar je moet op letten is dat je actueel blijft en dat de kwaliteit van wat je aanbiedt voortdurend van een hoog niveau is. Dit geldt zeker voor een goed lopende aantrekkelijke website die je regelmatig moet updaten maar evenzeer voor een huurappartement dat je goed moet onderhouden. In beide gevallen moet je zorgen voor continuïteit in kwaliteit.

Rijk worden dankzij een passief inkomen

Het verwerven van een passief inkomen door veel mensen geambieerd. Wie wil er niet slapend rijk worden en genieten van het leven terwijl de inkomsten binnenlopen? Maar passief geld verdienen is niet zo makkelijk: vaak wordt vergeten dat je eerst een heleboel inspanningen moet leveren. Vooraleer je een website hebt die goed genoeg loopt om er knap geld aan te verdienen zal je er hard aan moeten gewerkt hebben. Voor andere manieren van passief inkomen moet je dan weer beschikken over een ruim basisbedrag om te investeren, denk bijvoorbeeld aan:
  • inkomsten halen uit dividendaandelen
  • huurinkomsten innen uit vastgoed

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Passief inkomen verwerven: als tijd geld "wordt""

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!