InfoNu.nl > Financieel > Geld > De invoering van IBAN binnen Europa

De invoering van IBAN binnen Europa

De invoering van IBAN binnen Europa Per 1 augustus 2014 zullen alle Europese betalingen op dezelfde manier worden uitgevoerd. Het doel hiervan is om betalingen efficiënter te laten verlopen en er zo voor te zorgen dat alle landen zich aan dezelfde richtlijnen houden. De nieuwe betalingsregeling zou dit jaar al op 1 februari ingaan, maar het Europees Parlement heeft toestemming gegeven om dit uit te stellen tot augustus. Vanaf dat moment is het verplicht om gebruik te maken van het nieuwe IBAN rekeningnummer.

Wat is IBAN?

IBAN staat voor International Bank Account Number en is onderdeel van SEPA. De Single Euro Payments Area (SEPA) wil één Europese betaalmarkt zonder verschillen tussen binnen- en buitenlandse betalingen. In plaats van het oude rekeningnummer gaan we nu gebruikmaken van het IBAN rekeningnummer. Deze is op de volgende manier samengesteld:

De landcode, gevolgd door een controlegetal, daarna volgt de bankcode, gevolgd door het rekeningnummer met één of meerdere nullen ervoor. Voorbeeld:

NL01BANK0123456789

Het IBAN nummer is te vinden op de bankafschriften, uw bankpas of op de website van uw bank bij internetbankieren. Ook kunt u uw rekeningnummer vinden op www.ibanbicservice.nl

Welke landen doen mee aan SEPA?

België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.

Wat gaat er veranderen voor consumenten?

Als u momenteel betalingen overmaakt naar oude rekeningnummers, wordt dit door uw bank automatisch gecorrigeerd naar het juiste IBAN rekeningnummer. Vanaf 1 augustus 2014 zal dit niet meer automatisch gaan gebeuren, het is dus belangrijk dat u voor die tijd uw adresboek aanpast. Minister Jeroen Dijsselbloem wil dat alle banken tot 1 februari 2016 automatisch oude rekeningnummers omzetten en probeert hiervoor goedkeuring te krijgen van de Europese Commissie. Oude acceptgiro's zullen niet meer geldig zijn per 1 augustus 2014, dus als u hier nog gebruikt van maakt, zult u nieuwe moeten bestellen. Eind 2018 verdwijnt de acceptgiro overigens volledig. Transacties zullen door de invoering van IBAN een langere verwerkingstijd hebben.

Wat gaat er veranderen voor bedrijven?

Administratiesoftware zal moeten worden aangepast, klanten moeten op de hoogte worden gesteld van uw nieuwe rekeningnummer en u zult zelf ook de gegevens van uw klanten moeten aanpassen. Vermeld uw IBAN nummer op uw briefpapier, facturen, visitekaartjes en pas het aan op uw website. Als u gebruik maakt van automatische incasso's is het belangrijk om deze rekeningnummers ook te wijzigen, anders mislukt de transactie. Met de ingang van IBAN zal er voor betaalopdrachten gebruik worden gemaakt van een ander bestandsformaat (XML ISO 20022 XML-formaat), indien uw bedrijfsadministratie hier niet op is aangepast kunt u per 1 augustus 2014 dus niet meer deelnemen aan het betalingsverkeer.

Geld overmaken naar het buitenland

Voor transacties naar het buitenland heeft u naast het IBAN nummer ook een BIC nummer nodig, ook wel SWIFT-adres genoemd. Om geld over te maken naar het buitenland, ontvangt u van de begunstigde een BIC nummer. Wilt u geld ontvangen van iemand uit het buitenland dan geeft u uw eigen BIC nummer door. De BIC code is op de volgende manier samengesteld: bankcode, gevolgd door de landcode, gevolgd door de locatiecode, gevolgd door de branchecode indien deze gebruikt wordt. Voorbeeld:

BANKNL2A

Ook de BIC code kunt u genereren op deze website: www.ibanbicservice.nl
© 2014 - 2019 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rabobank.nl
  • www.abnamro.nl
  • www.nu.nl

Reageer op het artikel "De invoering van IBAN binnen Europa"

Infoteur: Vivere87
Gepubliceerd: 07-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!