InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018

Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018

Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018 Crowdfundingsite Kickstarter is het grootste crowdfunding platform in de wereld. Deze crowdfundingsite opende in 2014 zijn deuren voor Nederland. U kon al geld inleggen op deze site voor allerlei buitenlandse projecten, maar u kunt ook in 2018 Nederlandse projecten aanmelden om geld in te zamelen. Hebt u een mooi project en zoekt u financiering, dan is crowdfunding met Kickstarter vast wat voor u.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding maakt de financiering van een bepaald project mogelijk zonder tussenkomst van een bank. Vele investeerders (crowd) investeren in het project een relatief klein bedrag om de uitvoering van dit project mogelijk te maken. Sommigen zullen dit uit vrijgevigheid doen, maar voor de meesten van ons is het toch de vooral de lol om het project opgestart te krijgen en als het even kan van de goede resultaten mee te kunnen profiteren. Wie meedoet, geeft de banken het nakijken.

Wat verdien ik met crowdfunding?

Projecten kunnen op meerdere manieren worden gefinancierd en hiervan zijn er ook mengvormen en combinaties mogelijk:
  • Door giften, zonder tegenprestatie.
  • Via sponsoring met een tegenprestatie.
  • Door het uitgeven van aandelen.
  • Door het geven van rente op de lening.

Bij Kickstarter gaat het om sponsoring van een project.

Wat is Kickstarter?

Kickstarter is groot in de Verenigde Staten. Inmiddels is er al $967 miljoen voor Kickstarter projecten opgehaald. Veel geld dus. Vele projecten kunnen hier worden gefinancierd als ze creatief genoeg zijn en als de investeerders (wij internetters) wat in het project zien, zoals:
  • Een film of video;
  • Dans;
  • Games;
  • Muziek;
  • Kunst;
  • Ontwerp.
  • Technologisch project.

Gezien worden betekent dat er een aantrekkelijk projectplan moet worden gemaakt, die behapbaar is voor deze community. Dus met duidelijke doelen en een streefdatum van afronding. Natuurlijk moet ook duidelijk zijn wat het project gaat kosten, wat de fasen zijn en wat het zal opleveren. De indiener van het project is en blijft de baas over zijn project, want daar bemoeit Kickstarter zich niet mee. De investeerders krijgen achteraf een beloning als het allemaal vordert. Dat kan in de vorm van een boek, vrij entree, producten, naamsvermelding, misschien een gastrol en zo verder. Wees vooral ook in het kiezen van de beloning creatief. Als u op een internationaal publiek mikt, moet het project ook zodanig worden gepresenteerd om zo veel mogelijk succes te kunnen hebben.

Wat kost Kickstarter mij?

Kickstarter brengt de indiener van het project 5% in rekening van het geïnvesteerde bedrag als een project succesvol wordt afgerond. Mislukt een project, dan wordt er geen rekening gepresenteerd. Projecten kunnen ook mislukken immers, maar dat het vaak ook goed gaat blijkt wel uit het succes van Kickstarter tot nu toe. Dat is bijvoorbeeld muzieksite Sellaband nooit gelukt.

Wanneer komt Kickstarter naar Nederland?

Kickstarter is al bereikbaar voor projecten uit de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië en Nieuw Zeeland. Projecten uit Nederland zijn vanaf het voorjaar van 2014 welkom. De eerste projecten uit Nederland verschenen in april 2014 op Kickstarter. Iedereen in Nederland kan van 18 jaar en ouder, hier ingezetene en met een betaalrekening, kan een creatief project via Kickstarter proberen op te starten. Crowdfunding is zo steeds meer de nieuwe manier van financieren en geld ophalen aan het worden. Ook voor investeerders is het leuk om te volgen. Al snel is immers duidelijk of er veel interesse in een bepaald idee bestaat en wat de kansen op succes zullen zijn. Crowdfunding is de toekomst, de crowd beslist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!