InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparen op eten

Besparen op eten

Besparen op eten Heb jij aan het einde van je budget ook altijd een stukje maand over? Kijk dan eens naar het bedrag dat je besteedt aan eten. Volgens het Nibud geeft een volwassen man gemiddeld € 6,48 per dag uit aan eten en een volwassen vrouw gemiddeld € 5,90. Dat kan goedkoper. Je kunt besparen op je maaltijden terwijl je toch lekker eet door bijvoorbeeld goed te letten op aanbiedingen en seizoensproducten te kopen.

Algemene tips om te besparen op eten

Het belangrijkste bij het voordelig samenstellen van je maaltijden is letten op aanbiedingen en boodschappen doen in de goedkopere supermarkten, waar je goed let op budgetmerken. Veel houdbare levensmiddelen komen regelmatig in de aanbieding. Sla ze dan groot in, zodat je later niet te veel betaalt. Maak er ook een gewoonte van de reclamefolders van alle supermarkten door te nemen voor je boodschappen gaat doen en ga desnoods naar drie supermarkten. Een manier om goedkoop groente en fruit in te slaan, is door vlak voor sluitingstijd naar de markt te gaan. De marktkooplui willen dan van hun verse producten af en vragen vaak lagere prijzen. Tot slot nog één tip die gegarandeerd een besparing oplevert: eet minder. Niet alleen ben je dan goedkoper uit, het is nog goed voor de lijn ook!

Betaalbare maaltijden

Uitgangspunten

De in de inleiding genoemde bedragen gelden voor mensen die deel uitmaken van een tweepersoonshuishouden. De prijzen van de etenswaren zijn gebaseerd op de prijzen zoals ze te vinden zijn op de webwinkel van een grote supermarkt. Hierbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van huismerken. In de volgende paragrafen wordt een aantal voorbeelden gegeven van hoe je goedkoop kunt eten. Waar gesproken wordt over prijzen per portie of per stuk, dan wordt bedoeld de gemiddelde prijs voor het benodigde deel uit een grotere verpakking. Als bijvoorbeeld de prijs van een bakje yoghurt wordt genoemd, dan is dit de prijs van een literverpakking gedeeld door het aantal porties dat uit een liter gehaald wordt.

Ontbijt

Voor het ontbijt gaat het Nibud uit van een bedrag van € 0,57 (vrouw) tot € 0,63 (man). Eet je een schaaltje yoghurt van 250 ml met een schep suiker (20 gram) en ontbijtgranen (Kellog’s All-bran plus, 40 gram), dan ben je voor minder dan dat bedrag klaar. Dan kun je er ook nog een kopje koffie of thee bij nemen om in de buurt van het gemiddelde bedrag te komen. De ontbijtgranen zijn echter lang houdbaar. Koop deze dus niet als je ze nodig hebt, maar als ze in de aanbieding zijn. Dat kan zo € 0,07 per portie schelen. Neem je in plaats van het yoghurt-ontbijt een schaaltje Brinta, dan ben je iets minder kwijt, inclusief koffie of thee.

Lunch

Voor de lunch wordt gerekend op € 1,40 tot € 1,50. Veel mensen eten brood bij de lunch. Brood kun je kopen bij de bakker, maar veel supermarkten hebben ook prima brood, voor een lagere prijs. Een boterham hoeft niet meer te kosten dan 10 cent, uitgaande van twintig sneetjes in een brood. Eet je vier sneden dan kost dit dus € 0,40.

Het broodbeleg kun je zo duur maken als je zelf wilt. Ben je een liefhebber van kaas, koop dan een stuk kaas en geen plakken. Vaak geldt dat hoe groter de verpakking is, hoe minder je per kilo betaalt. Op die manier heb je voor € 0,15 je boterham al belegd met 20 gram kaas. Je hoeft je broodbeleg natuurlijk niet in de supermarkt te kopen. Kijk ook eens bij winkels als de Hema. Een portie vleeswaren voor op brood heb je daar al vanaf € 0,15.

Eet je graag salade op brood, koop dan ook weer een grootverpakking. Smeer je huzarensalade uit een kiloverpakking op je brood, dan kost je dat maar de helft van wat je kwijt bent als je een kleine verpakking vleessalade koopt. Voor de zoetekauwen onder ons is er ook voldoende keuze. Deze mensen zijn zelfs het goedkoopst uit. Een portie huismerkjam of chocoladehagelslag van hetzelfde merk kosten maar een paar cent. Om de boterhammen helemaal af te maken, kan er nog margarine op gesmeerd worden. Heb je liever roomboter, dan ben je veel meer kwijt, niet doen dus als je wilt besparen.

De totaalprijs voor vier boterhammen belegd met margarine, kaas, vleeswaren, jam en hagelslag komt zo ronde 1 euro uit. Drink er nog een glas melk bij en je zit nog steeds onder het gemiddelde. En dat alleen maar door een beetje op te letten wat je eet en waar je je boodschappen doet. Kies je overal echt de goedkoopste variant en let je op aanbiedingen, dan kan het zelfs nog goedkoper. Vaak zijn de budget-merken net zo lekker als de duurdere A-merken.

De warme maaltijd

Voor de avondmaaltijd rekent het Nibud op € 2,25 tot € 2,33. Ook hier kun je gemakkelijk onder blijven. Zo kost een portie rijst van 100 gram maar € 0,21 en een portie macaroni € 0,13. Maak je voor je macaroni een saus van tomatenpuree, water en bouillon, dan heb je voor € 0,10 een lekkere, goedkope saus. Verrijk deze met groenten, bij voorkeur de groenten van het seizoen als je verse groenten kiest. Neem je champignons uit een potje en een blik mais, dan ben je klaar voor € 0,70. Wil je er graag vlees doorheen, dan past salami hier prima bij, voor € 0,41 per 100 gram. Deze pastamaaltijd kost je dus slechts € 1,34. Dit is een euro minder dan de gemiddelde man uitgeeft terwijl je toch een maaltijd hebt die van alle noodzakelijke ingrediënten is voorzien.

Aardappelliefhebbers kunnen ook bezuinigen. Kijk voor de aardappelen eens in de diepvries. Diepgevroren aardappelschijfjes zijn per kilo vaak goedkoper dan verse aardappelen en ook prima te gebruiken voor bijvoorbeeld stamppot. Bovendien kun je heel gemakkelijk de gewenste hoeveelheid afmeten, zodat je niet teveel klaarmaakt. En ze zijn lang houdbaar, wat handig is als je juist niet zo vaak aardappelen eet.

Veel mensen eten graag elke dag vlees. Dit is één van de duurste onderdelen van de maaltijd. Ook vleesvervangers die op vlees lijken, zijn vaak prijzig. Als je wilt besparen, kun je het vlees beter af en toe vervangen door peulvruchten (bijvoorbeeld witte of bruine bonen) of eieren. Voor je gezondheid is het niet nodig elke dag vlees te eten en als je af en toe een dagje overslaat, ben je ook nog goed bezig voor het milieu.

Misschien wil je nog een toetje na het eten. Een eenvoudig schaaltje magere yoghurt is er al voor minder dan € 0,20. Voor hetzelfde bedrag zijn er ook eenpersoons puddinkjes te koop (overigens niet gevonden in de geraadpleegde webwinkel).

Tussendoor

Zonder tussendoortjes is het leven ook maar saai. Niet voor niets wordt er € 1,67 tot € 2,03 per dag aan uitgegeven. Kijk ook hier eens bij de budgetmerken en aanbiedingen. Een pak fruitbiscuit is te koop voor € 0,99 ofwel € 0,20 per pakje van drie koekjes. Gevulde koeken zijn er vanaf € 0,07 per stuk. Wil je ’s avonds nog iets snacken, kies dan bijvoorbeeld zoute sticks voor € 0,20 per portie van 50 gram. Soms wil je ook wel eens iets gezonds. Een appel bijvoorbeeld. Koop ook hier weer een grote zak, bijvoorbeeld 1,5 kg voor € 2,29. Dat is ongeveer € 0,23 per appel. Bananen zijn er vanaf € 0,20 per stuk. Als je al deze dingen eet, ben je in totaal € 0,90 kwijt en heb je aardig wat naar binnen gewerkt.

Drinken

Bij de lunch is al rekening gehouden met een glas melk en bij het ontbijt met een kop koffie. Drink je de rest van de dag alleen water, dan kost dat natuurlijk zo goed als niets. Nog vijf kopjes koffie of thee kost ongeveer € 0,35 en een glas frisdrank ongeveer € 0,18 dus in totaal ben je aan drinken € 0,53 kwijt.

De kassabon

De boodschappen voor de hierboven beschreven maaltijden en tussendoortjes kosten in totaal ruim € 4,60. Dit is € 1,30 minder dan het gemiddelde voor de volwassen vrouw. Een verschil van ruim 20% en op jaarbasis bijna € 475. Zo zie je maar weer dat als je een beetje oplet wat je eet en hoe je inkoopt, je veel kunt besparen op je dagelijkse uitgaven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen met boodschappen doenVoordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je lat…
Zuinig leven: besparen op levensonderhoudZuinig leven: besparen op levensonderhoudIn economisch slechte tijden en voor mensen die van een minimum moeten zien rond te komen is het van belang om zuinig te…
Goedkope, snelle en gezonde maaltijden bereiden + tips!Goedkope, snelle en gezonde maaltijden bereiden + tips!Zit je krap bij kas? Heb je geen zin om te koken? Maak dan een van deze makkelijke, gezonde en kostenbesparende maaltijd…
Besparen in de keuken, minder geld uitgeven aan etenBesparen in de keuken, minder geld uitgeven aan etenBesparen in de keuken kan op verschillende manier: minder voedsel laten bederven en minder eten weggooien scheelt vaak a…
Bronnen en referenties
  • http://webwinkel.ah.nl/

Reageer op het artikel "Besparen op eten"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Besparen
Schrijf mee!