InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goedkoopste betaalrekeningen 2015

Goedkoopste betaalrekeningen 2015

Goedkoopste betaalrekeningen 2015 Het hebben van een betaalrekening bij een bank kost geld. De tarieven die banken hanteren lopen echter erg uiteen. Sommige banken bieden bovendien meer extra's zoals een twee betaalpas of gratis creditcard. De goedkoopste betaalrekening in 2015 is van de ASN Bank, waar je per jaar 15 euro betaalt. Voor wat betreft de basispakketten is van de grote banken vooral ABN AMRO het duurst. Voor 22,20 heb je een losse betaalrekening en voor een pakket betaal je 39 euro op jaarbasis.

Waar is bankieren het goedkoopst in 2015?

De meeste banken bieden de keuze uit een sober standaardpakket met één betaalpas of een uitgebreider pakket waarmee je meerdere betaalpassen krijgt, een creditcard kunt gebruiken en meer rood kunt staan. Wanneer het gaat om de standaardpakketten, dan zijn dit de tarieven in 2015 op volgorde van kosten:
Bank Kosten Uitbreiding
ASN Bank bankrekening 15*
ING Oranjepakket 16,40Basispakket a 17,40, Betaalpakket a 36, Royaalpakket a 65
Rabobank Directpakket 21,60Basispakket a 22,40 of Totaalpakket a 45
ABN Amro losse betaalrekening 22,20ABN Amro Privépakket a 39 euro
Regiobank Plus Betalen 23,40
Triodos Internet Betaalrekening 27
SNS Betalen 30*
Friesland Bank Privérekening 33
Knab Plus 60*Knab Premium a 180

* deze banken bieden rente op de betaalrekening

Let op de details: creditcard, rente, rood staan en extra's

De kosten van de bankrekening zijn natuurlijk niet alleen uit te drukken in het jaarlijkse tarief dat je moet betalen. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een creditcard en betaal je hier apart kosten voor? Wellicht is het in dat geval goedkoper om over te schakelen naar een duurder betaalpakket waarbij een creditcard inbegrepen zit.

Daarnaast kan het ook nog uitmaken of rente ontvangt over het saldo op je betaalrekening. Nadat de meeste banken dit de afgelopen jaren hebben afgeschaft, was de SNS Bank de eerste die deze rente weer terug invoerde. De rente is hier met 1,25% nog steeds het hoogst. Kanb biedt een rente van 1,30%, maar alleen over het saldo boven de 2.000 euro. Bij ASN Bank krijg je een rente van 0,75%. Let op, deze tarieven kunnen gedurende het jaar wijzigen en dit gebeurt ook vaak.

De duurste bank onder 'de grote drie' voor wat betreft de tarieven van de betaalpakketten - ABN Amro - is ook het duurst op het gebied van rood staan. De bank vraagt hiervoor een rente van 14,1%. Knab vraagt hiervoor slechts 5%. Bij de andere banken varieert het tarief van 10 tot 14%.

Banken bieden daarnaast vaak tegen gereduceerd tarief extra diensten. Zo kun je bij veel banken bijvoorbeeld een reisverzekering afsluiten. Dit kan alleen wanneer je bij deze bank ook al een betaalrekening hebt lopen. Ook kun je als klant van een bank soms gebruik maken van speciale aanbiedingen zoals kortingen op uitjes. Al deze zaken kun je meenemen in je keuze voor een bepaalde bank.

Gratis bankieren?

Bij de meeste banken kun je gebruik maken van een gratis betaalrekening indien je 18 jaar of jonger bent. Ook studenten kunnen gebruik maken van een gratis betaalrekening, meestal een studentenrekening genoemd. De voorwaarde is vaak wel dat je een bewijs van inschrijving bij een onderwijsinstelling kunt overleggen en dat je studiefinanciering of studentenlening naar de betreffende rekening wordt overgemaakt. Ben je afgestudeerd dan dien je dit aan je bank door te geven. Doe je dit niet dan zal je op den duur bericht krijgen en zal de rekening worden beëindigd en omgezet in een normale rekening. Vaak wordt je dan een nieuw pakket aangeboden, bijvoorbeeld voor young professionals.
Gerelateerde artikelen
De goedkoopste banken volgens consumentenbond 2018 en 2019De goedkoopste banken volgens consumentenbond 2018 en 2019Wat zijn de goedkoopste banken met de goedkoopste betaalrekening 2017, 2018 en 2019? Wat is het goedkoopste betaalpakket…
Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?Voor het veilig bewaren van je geld vragen de meeste banken een prijs, en dit in de vorm van jaarlijkse of maandelijkse…
Spaarrente op de betaalrekening kost geldSpaarrente op de betaalrekening kost geldDe SNS Bank kondigt in januari 2012 trots op haar website aan, dat er al 75.000 betaalrekeningen met een rentevergoeding…
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf (2 januari 2014)
  • ABN Amro - https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalrekeningen-pakketten.html
  • https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/vergelijken/

Reageer op het artikel "Goedkoopste betaalrekeningen 2015"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!