InfoNu.nl > Financieel > Geld > Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?

Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?

Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden? Voor het veilig bewaren van je geld vragen de meeste banken een prijs, en dit in de vorm van jaarlijkse of maandelijkse kosten op je bankrekening. De kosten van een betaalrekening kunnen per bank erg verschillen. In tijden van crisis, waarin mensen op alle vlakken kosten proberen te besparen, wordt dan ook meer en meer gekozen voor kosteloze betaalrekeningen die de internetbanken aanbieden. In het rood staan is absoluut te mijden als je onnodige extra kosten wilt voorkomen. Hoe kan je de kosten op je betaalrekening laag houden of zelfs vermijden?

Kosten en rente vergeljken

Een eerste tip is om je bankafschriften uitgebreid te bestuderen en te kijken hoeveel euro je bank telt voor het beheren van je betaalrekening. Trek de kosten af van de jaarlijkse rente op je betaalrekening en je weet of je winst of verlies hebt gemaakt. Opgelet: niet alle banken geven een rente op je betaalrekening. Sommige betaalrekeningen zijn dus honderd procent verlieslatend.

Opties bij de betaalrekening

Bij sommige betaalrekeningen zijn opties inbegrepen die deel uitmaken van het totaalpakket van de betaalrekening, maar die je in feite nauwelijks nodig hebt. Kijk goed na welke van die opties bij jouw rekening horen en of je die ook gebruikt. Gebruik je die mogelijkheden eigenlijk nooit, denk er dan over om een betaalrekening te openen bij een voordeliger bank.

Rood staan

Zowat alle banken bieden de mogelijkheid aan om in het rood te gaan. Dit betekent dat je geld kan uitgeven dat op dat moment niet op je betaalrekening staat. Dit gebeurt met je debetcard en is niet te verwarren met het krediet dat je krijgt met je creditcard. Als je in het rood gaat op je betaalrekening zal je bank er een stevige rente voor aanrekenen, dat bij sommige banken kan oplopen tot tien procent. Wil je niet voor onaangename verrassingen komen te staan, maak dan niet gebruik van de mogelijkheid om in het rood te gaan. Zo leg je jezelf een soort van discipline op.

Online betaalrekening voordeliger

Internetbanken kennen sinds de economische crisis van 2008 een grote opmars. Door de snelle evolutie van internet, mobiele apps en het gemak dat daarbij hoort, kiezen steeds meer mensen voor een online betaalrekening. Doordat internetbanken weinig of geen bankfilialen moeten bekostigen kunnen ze op andere vlakken geld uitsparen. Daarom zijn online betaalrekeningen vaak helemaal gratis en wordt er soms zelfs (een beperkte) rente aangeboden. Hoe bescheiden die rente ook is, het is altijd meegenomen als je betaalrekening geld oplevert in plaats van geld kost.

Totale "pakket" van je bankrekening bekijken: tips

De meeste banken bieden een zogenaamd pakket aan dat verbonden is met betaalrekening. Bekijk alle voordelen en nadelen die met dat pakket samengaan en vergelijk dat van jou met dat van andere betaalrekeningen van andere banken. Online kan je alle opties van de betaalrekeningen per bank vergelijken. Hou onder meer rekening met de volgende criteria:
  • hoeveel kost je debetkaart?
  • wat zijn de kosten van je creditcard?
  • hoeveel cash geld kan je opnemen per dag en per week?
  • hoe handig zijn het internetplatform en de mobiele app van de bank?
  • kan je in het rood gaan en hoeveel rente wordt daarvoor aangerekend?
  • wat zijn de kosten van geld opnemen aan ATM-automaten (in binnenland en buitenland)?
  • is het online bankplatform goed beveiligd of heeft de bank vaak last van hacking en skimming?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Gratis betaalrekening en spaarrekening openenGratis betaalrekening en spaarrekening openenWilt u ook gratis uw bankzaken doen en gratis in 2019 een betaalrekening of spaarrekening openen waar allerlei voordelen…
Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019Extra krediet krijgen met rood staan, hoe duur is dit rood staan in 2019 bij uw bank? Is het niet beter om een doorlopen…
Rood staan is melkkoe voor bankenBanken verdienen jaarlijks forse bedragen doordat klanten met een betaalrekening rood staan. Op een eenvoudige manier ku…
Regelmatig rood staan is een dure gewoonteRegelmatig rood staan is een dure gewoonteRood staan op je betaalrekening: het is wel makkelijk tot het inkomen weer bijgeschreven is. Wie er een paar dagen gebru…

Reageer op het artikel "Betaalrekening: hoe kan je de kosten ervan laag houden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betaalrekening tips
Schrijf mee!