InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vastgoed, een appartement kopen in 2019

Vastgoed, een appartement kopen in 2019

Vastgoed, een appartement kopen in 2019 Een appartement kopen voor uw kind of om deze te verhuren in 2019, maar tegen welke prijs? Het kopen van een appartement is toch iets anders dan het kopen van een woning. Er is een Vereniging van Eigenaren, VvE, die u veel regelwerk uit handen kan nemen. Van alle verkochte woningen en vastgoed is naar schatting 25 procent een appartement. Een appartement kopen kan ook een prima investering als u die later weer wilt doorverkopen, appartementen zijn vaak erg gewild.

Appartementen worden goed verkocht in 2019

Een appartement kopen

Wie een appartement koopt, koopt in feite het appartementsrecht. Met dit appartementsrecht wordt u eigenaar van het gebruikersrecht van uw privé woongedeelte en bent u mede-eigenaar en mede verantwoordelijk voor de rest van het gebouw. En dat is wezenlijk anders bij het kopen van een heel huis. Bij de koop van een appartement horen andere eigendomsverhoudingen, een splitsingsakte en een Vereniging van Eigenaren.

Het Kadaster en het kopen van een appartement

Wilt u meer weten over een appartement, dan kunt u terecht bij het Kadaster. Als u een appartement wilt kopen, dan kunt u met uw vragen terecht bij de makelaar. Het Kadaster beschikt over de nodige informatie:
  • De splitsingsakte
  • Het splitsingsreglement
  • De splitsingstekening

Tegen een kleine vergoeding zijn deze documenten op te vragen.

Vastgoed kopen, de splitsingsakte

De splitsing van het gebouw in appartementen is vastgelegd in de splitsingsakte. Dit is een notariële akte, waarin de grenzen tussen de verschillende appartementen en de gemeenschappelijke ruimten exact is aangegeven door middel van een splitsingstekening. De splitsingsakte en de splitsingstekening zijn in het Kadaster ingeschreven en zijn voor iedereen opvraagbaar en in te zien. De splitsingsakte bevat ook het reglement van splitsing. Vanaf mei 2008 kan de splitsingsakte door de VvE desgewenst worden veranderd bij een meerderheid van 4/5 van de stemmen.

Het modelreglement

Een modelreglement geeft de bepalingen en voorschriften die voor de verschillende eigenaren gelden. Zeg maar de rechten en plichten van de eigenaren en bewoners van het gebouw. Meestal is dit het Modelreglement, opgesteld door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Maar hiervan kan in de splitsingsakte ook worden afgeweken. Appartementen uit de jaren '50 of '60 kennen als rechtsvorm de coöperatieve flatvereniging. Het opvallende daarbij is dat een splitsingsakte en een splitsingstekening ontbreken en er geen splitsingsreglement aanwezig zijn, maar statuten en het huishoudelijk reglement.

Vastgoed kopen, de Vereniging van Eigenaren VvE

Omdat u samen met de andere eigenaren het gebouw moet onderhouden en beheren en gezamenlijke rechten en plichten hebt, is wettelijk bepaald dat alle eigenaren lid zijn van een Vereniging van Eigenaren. Vanaf 1 mei 2008 is de VvE niet alleen wettelijk verplicht om het gewoon onderhoud te regelen, maar ook om een voldoende groot reservefonds aan te houden voor de kosten van groot onderhoud. Bij de verkoop van een appartement zal de notaris officieel nagaan of de verkoper wel aan zijn financiële plichten richting VVE heeft voldaan, zodat een koper niet voor verrassingen komt te staan. Een VvE met een goed gevulde kas zal de prijs van een appartement bij verkoop bovendien ten goede komen. Tot slot is de VvE ingeschreven in de Kamer van Koophandel. Ingewikkeld hoeft dit allemaal niet te zijn. Een keer per jaar is er een jaarvergadering waarin de onderhoudsplannen worden besproken. Eigenlijk heeft een VvE alleen maar voordelen voor de bewoners, zij geven het beheer uit handen aan de vereniging. Daarbij kan voor een professionele VvE-beheerder worden gekozen, maar dat is niet verplicht.

Kopen appartement, enkele tips om rekening mee te houden

Er zijn een aantal tips te geven bij het kopen van een appartement:
  • De VvE kan het beheer van de vereniging ook uitbesteden tegen een vergoeding.
  • Bekijk als koper niet alleen uw eigen appartement, maar ook de toestand van de rest van het gebouw. Want daar bent u straks mede aansprakelijk voor.
  • Vraag de notulen van de VvE op.
  • Vraag naar wat er nog in kas is.
  • Bekijk de splitsingsakte goed.
  • Vraag of de VvE actief is, hoe het staat met het onderhoud, de plannen van herstel en het reservefonds.
  • Vraag wat de maandelijkse bijdrage aan de VvE zal zijn, al of niet inclusief de service kosten.
  • Vraag voor welk breukdeel u aansprakelijk bent in de kosten.
  • Hoe is de opstalverzekering geregeld?
  • Aarzelt u over de prijs: locatie, locatie, locatie. Dat is wat telt, zeker als u het appartement later nog met winst wilt doorverkopen.
  • Vraag hoe groot uw stemrecht in de VVE is.

Informatie inwinnen bij kopen appartement

Zowel de koper als de verkoper van een appartement hebben baat bij zoveel mogelijk informatie over het te kopen appartement. De koper om zijn afwegingen te maken, de verkoper omdat hij anders kan worden aangeklaagd voor dwaling. Als er bijvoorbeeld een grote verbouwing aan het gebouw of andere aanpassingen plaats zullen gaan vinden die straks ook voor rekening zullen komen van de koper, miet die dat van te voren weten. Zo niet, dan kan hij naar de rechter en vragen om een vermindering van de koopsom.

Conclusie appartement kopen in 2019

Een appartement kopen is zeer gewild, zowel in Nederland als aan de Belgische kust. Niet alleen voor de verkoop, maar ook de verhuur. Er gelden een paar andere regels (appartementsrecht, vereniging van eigenaren) dan bij de aankoop van een woning, maar het voordeel is wel dat de VvE u veel werk uit handen kan nemen. Velen gingen u voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het kopen van een kamer & vastgoed (studentenkamer)Het kopen van een kamer & vastgoed (studentenkamer)U kunt in 2018 en 2019 een kamer of appartement kopen, een studentenkamer of voor de verhuur. Waarom per se een hele won…
Appartement en vereniging van eigenarenAppartement en vereniging van eigenarenAls je een appartement koopt, dan zul je automatisch lid worden van de Vereniging van eigenaren (VvE). In de VvE zitten…
Vakantieverhuur of bed & breakfast in uw woning: AmsterdamVakantieverhuur of bed & breakfast in uw woning: AmsterdamMet vakantieverhuur of een bed & breakfast in de vakantieperiode of tijdens feestdagen wat geld bijverdienen. Het lijkt…
Starter  appartement kopen is een grote foutStarter appartement kopen is een grote foutU moet een huis kopen dat het beste past bij de levensfase waar u in zit. Voor starters is het echter vaak niet verstand…
Investeren in vastgoed aan zeeInvesteren in vastgoed aan zeeDe zee en het strand associëren zowel Belgen als Nederlanders met vakantie. De stranden aan de Noordzee zijn dan ook moo…

Reageer op het artikel "Vastgoed, een appartement kopen in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huren of kopen
Schrijf mee!