InfoNu.nl > Financieel > Geld > Centraal Aanspreekpunt Belgische bankrekeningen: wat is dat?

Centraal Aanspreekpunt Belgische bankrekeningen: wat is dat?

Centraal Aanspreekpunt Belgische bankrekeningen: wat is dat? De evolutie naar meer gegevensregistratie en minder privacy lijkt zich ook door te zetten op financieel vlak. Vanaf 2014 zijn Belgische banken verplicht om alle rekeningnummers die klanten bij de bank hebben te melden aan een Centraal Aanspreekpunt (CAP). Dat Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België heeft op die manier een overzicht van alle zicht- en spaarrekeningen van alle Belgen. De fiscus kan zodoende makkelijker bankgegevens kunnen opvragen bij vermoedens van fraude. Belangrijkste kritiek op deze regelgeving is dat de privacy van de houders van bankrekeningen in het gedrang komt en dat er niet veel meer overblijft van het begrip "bankgeheim". Het Centraal Aanspreekpunt kan door de fiscus nochtans enkel onder strikte voorwaarden geraadpleegd worden, met name bij aanwijzingen van fraude. Wat is het Centraal Aanspreekpunt precies?

Meldingsplicht bankrekeningen België

Vanaf 2014 kwam er een belangrijke verandering in de regelgeving voor bankrekeningen in België. Waar de overheid voorheen geen weet had van het aantal lopende rekeningen of spaarrekeningen per burger, kan ze dit vanaf 1 februari 2014 wel te weten komen. Sindsdien hebben Belgische banken immers een meldingsplicht om alle rekeningen te melden aan een Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank van België. Op die manier krijgt de Belgische overheid, en dus ook de fiscus, een overzicht van alle rekeningnummers van de bevolking. Dit geldt trouwens ook voor contracten die de bank met de klanten heeft gesloten, zoals bijvoorbeeld hypothecaire leningen.

Bankgeheim voorgoed voorbij?

Criticasters van deze regelgeving werpen op dat deze regel alweer een verdere uitholling van de privacy van de spaarders betekent, alsook van het bankgeheim. Bankgeheim is intussen niet meer dat magische begrip dat het voorheen was, waar banken en spaarders zich comfortabel konden achter verschuilen. De evolutie van informatisering, gegevensregistratie en beperking van de privacy strekt zich stilaan uit tot alle niveau's van ons privéleven, en dus ook van onze financiële situatie.

Wat is het Centraal Aanspreekpunt (CAP)?

Het fameuze Centraal Aanspreekpunt of CAP is een afdeling die opgericht is als onderdeel van de Nationale Bank van België. De Nationale Bank van België kan op die manier beschikken over alle gegevens van alle in België gehouden bankrekeningen. De banken zijn vanaf 1 februari 2014 trouwens verplicht zijn om ook de bankrekeningen die tijdens voorgaande jaren bij de bank gehouden werden door te geven, en dit tot 2010. Vanaf nu zullen dus alle bankrekeningen gemeld moeten worden van 2010, 2011, 2012, 2013 en de volgende jaren.

Fiscus en bankgegevens

De Belgische fiscus beschikte voor de regelgeving van 2014 niet over een overzicht van de bankgegevens van belastingplichtigen. Wanneer de belastingdienst een bepaald onderzoek naar fraude wilde voeren, moest het in principe dus alle banken aanschrijven om te vragen of de betreffende belastingplichtige er een bankrekening had. Hierin komt nu verandering: bij aanwijzing van fraude, of bij tekenen en indiciën van een niet met de opgegeven inkomsten overeenkomende welstand, kan de Belgische fiscus rechtstreeks informatie over de betrokken persoon opvragen bij diens bank.

Hoever kan de fiscus gaan?

Tegenstanders van de wet en voorstanders van een beperkt behoud van privacy zullen zich afvragen hoe snel en makkelijk de fiscus over bankgegevens kan beschikken. De bedoeling is dat de fiscus alleen onder strikte voorwaarden gegevens zal kunnen opvragen aan het Centraal Aanspreekpunt. Die strikte voorwaarden zijn in de wet bepaald en onderhevig aan bepaalde procedures. Voorts dient niet vergeten te worden dat bij de melding in het CAP enkel de rekeningnummers en de naam van de rekeninghouders vermeld staat; dus niet het bedrag dat op de rekeningen staat. Om dit te weten te komen is de fiscus aan strenge regels onderworpen.

Privacy rekeninghouders

Alle vereisten van de privacywetgeving zijn van toepassing op deze regelgeving. Rekeninghouders zullen het recht hebben om alle door het Centraal Aanspreekpunt opgeslagen gegevens die op hun rekeningen betrekking hebben op te vragen en in te zien. Ze zullen die gegevens ook kunnen controleren op waarheid en bij onjuistheid, kunnen laten aanpassen. Voorts zal elke bank de plicht hebben om aan hun cliënt mee te delen dat hun gegevens worden doorgegeven aan het CAP.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen in BelgiëSparen in BelgiëEr zijn veel Nederlanders die sparen in België. Dit aantal was in het verleden nog een stuk hoger toen het nog mogelijk…
Bankgeheim in het buitenlandBankgeheim in het buitenlandHet bankgeheim is ontstaan in Zwitserland. Het stamt uit 1934. Mensen maken er vooral gebruik van om geld dat zij verdui…
Zwartspaarders in het nauwZwartspaarders in het nauwNederlandse zwartspaarders hebben meer dan 1 miljard euro op bankrekeningen in Luxemburg en Oostenrijk staan. Maar als b…
België: een Belgische bankrekening openenBelgië: een Belgische bankrekening openenVeel Nederlanders willen graag een bankrekening openen in België. In het verleden was dat omdat zij op die manier de Ned…
Zwart geld of de hoogste spaarrente in NederlandZwart geld of de hoogste spaarrente in NederlandZwart geld op een buitenlandse rekening is niet toegestaan en de controle hierop is ook in 2018 en 2019 een speerpunt va…
Bronnen en referenties
  • https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/centraal-aanspreekpunt/doelstelling, bezocht op 12/12/2015.
  • http://www.dvp-law.com/documents/news-items/20130912-fiscus-heeft-weet-van-alle-bankrekeningen-dankzij-centraal-aanspreekpunt.xml, bezocht op 12/12/2015.

Reageer op het artikel "Centraal Aanspreekpunt Belgische bankrekeningen: wat is dat?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!